Číslo 3 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Petrem Mančalem.


 

 

 

 

 

 


 

 

Ivan Němec, publicista

Autoportrét režiséra Havlových her

Nebyla to jistě náhoda, že den před výročím smrti posledního československého a prvního českého prezidenta se na stanici Vltava začalo odvíjet v rámci cyklu Osudy vzpomínkové vypravování Andreje Kroba, který se od počátku 60. let pohyboval v blízkosti Václava Havla. V posledních více než dvaceti letech se Andrej Krob stal obecně známou osobností a o mnohých zákrutách jeho pestré životní cesty jsme se mohli dočíst již v řadě článků a časopiseckých rozhovorů. Představila ho také televize a jeho jméno známe i z divadelních recenzí, z nichž je patrné, že se při své současné režijní práci již nesoustředí pouze na Havlova dramata. Není divu, že pestrý život a práce člověka, kterého v dubnu čekají pětasedmdesáté narozeniny, upoutal Máriu Pfeiferovou, redaktorku českobudějovického studia ČRo natolik, že jeho vypravování věnovala deset dílů, tedy počet, jenž pro cyklus Osudy nebývá vždy obvyklý.Andrej Krob má vskutku na co vzpomínat. Nebývá přece běžné, že se z kulisáka, jenž se k divadlu dostal přes řadu dělnických povolání, stane obdivovaný režisér amatérského divadla a zasvěcený znalec absurdních dramat Václava Havla, která se svou stylistickou a kompoziční náročností, vyžadující i osobitý způsob inscenování, vymkla leckdy z rukou i zkušeným profesionálům. Režisér, jenž se po listopadovém převratu stal v tomto povolání profesionálem, ve svých vzpomínkách několikrát naznačil, že jeho cesta k divadlu byla dlouhá. Troufám si tvrdit, že poněkud „dlouhé“ byly i úvodní díly jeho vzpomínek. Samozřejmě že se nelze obejít bez jistého odkrytí kořenů, které tvoří vyprávění o dětství, jehož průběh nesporně ovlivnil ruský původ matky a otce, volyňského Čecha. A je logické, že po tomto úvodu přišly vzpomínky na válku, na komplikované období po únoru 1948, na školní léta, na nenaplněnou mladistvou koketerii s hornickým a hutnickým povoláním, na vojnu, na níž se poprvé setkal s divadlem a Václavem Havlem, a na první přechody od jednoho zaměstnání k druhému. Všechny tyto přečetné životní změny však vypravěč navíc doplňoval množstvím ne vždy podstatných detailů, historek, legend a pestrým líčením dílčích zážitků, bez nichž by jeho portrét – tvůrci pořadu šikovně přistřižen ­– nebyl o nic méně barevnější. Výrazné rysy jeho autoportrétu se tak začaly rýsovat až na konci třetího dílu jeho osudů, kdy se Andrej Krob stává kulisákem v Divadle Na zábradlí a sblíží se s režisérem Janem Grossmannem. Líčení této podstatné změny na své životní cestě, končí vypravěč slovy: „Začalo nejkrásnější období mého života“. Já k tomu dodávám, že od této chvíle začínají také nejpoutavější momenty Krobova vypravování. Přicházejí vzpomínky na významné osobnosti z divadelního života, na vznik Divadla Na tahu a na první inscenaci Havlovy Žebrácké opery, patřící již do období tzv. normalizace, kterou režisér, donucen opustit divadlo, prožil nejen v novém dělnickém povolání, ale i v kruhu disidentů a za bdělé pozornosti StB. Poslední díly jeho vypravování jsou pak věnovány novým životním proměnám, k nimž došlo v polistopadovém období, kdy se stal tvůrcem inscenací dalších Havlových her a profesionálním režisérem.

Svými vzpomínkami přispěl Andrej Krob nejen k dokreslení svého portrétu, ale jeho vypravování může posloužit i jako poutavá obrazová příloha učebnic o divadle a společnosti v nedávné historii.



  Boj s morem nedobojován
  Nalaďte si
 
  Rozhovor s M. Kyšperským

  Pořiďte si  
 
  Rozhlasový zážitek roku 2012
  Téma