Číslo 7 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Michalem Maškem.


 

 

 

 

 

 

 

 

Každé mládí chce vzlétnout k výšinám svobody

Forman s gustem těží okouzlující humor hlavně z okamžiků pramálo důstojnýchMiloš Forman byl asi jediným význačným tvůrcem, který po roce 1968 sice zůstal v zahraničí, avšak s normalizačním režimem udržoval řekněme korektní vztahy, ostatně tu natáčel Amadea. Jeho první americký film, tragikomedie Taking Off (16. 2., ČT2, 23.45), se měl počátkem sedmdesátých let uvádět i v československých kinech (pod názvem Odcházím), dokonce již byl otitulkován. Avšak ostražití soudruzi se raději rozhodli jej zakázat, takže k divákům se čas od času dostával jedině na pokoutních projekcích.

Do českých kin i do televize film vstoupil až po pádu komunistického režimu, uváděn pod původním, ne zcela srozumitelným názvem, jak ostatně připouští sám Forman – podle něho může odkazovat ke startu letadla nebo vůbec ke vznášení (se), může označovat odložení oděvu a rovněž útěk za svobodou. Posledně jmenovaný význam je vzhledem k příběhu nejpřesnější.
Taking Off, svým ironizujícím odstupem tvořící jakýsi přechod mezi Formanovou českou tvorbou a ryze americkými projekty, si všímá protestů dospívajících dětí, které neuspokojují poměry v jejich rodinách a raději odcházejí z domova, aby si život zařídily podle svého. Forman se ovšem více věnuje moulovité rodičovské generaci a její trapné, duchovně přízemní existenci, jakkoli hmotně zajištěné.
Právě tento aspekt tvoří vůdčí motiv celého vyprávění a je znovu a znovu potvrzován množstvím komediálně zabarvených epizod. Bariéry, které zabraňují porozumět smýšlení a touhám mládeže, neodstraní ani snaživé pokusy napodobit některé jejich aktivity. Z tohoto hlediska je jedinečným dokladem rozsáhlá, verbálně i pohybově skvěle vypointovaná sekvence hromadného nácviku kouření marihuany. A Forman s gustem těží okouzlující humor hlavně z okamžiků pramálo důstojných, připomeňme aspoň dívčiny návraty v nejméně vhodný okamžik – třeba tehdy, když rodiče se svými přáteli hrají hru na fanty a otec právě zpívá nahý na stole.
Proti rodičovské linii je postavena rovina mladých a jejich kultury, zaznamenávaná v bezmála dokumentární poloze. Scény s vybíráním vhodných zpěvaček, které se chtějí uchytit v hudebním podnikání, zjevně čerpají z raného Formanova (pseudo)dokumentu Konkurs. Poprvé před kamerou se tu jako jedna ze zpívajících adeptek mihla i později známá herečka Kate Batesová (Misery nechce zemřít, Nouzový východ, Půlnoc v Paříži) – procítěně tam zapěje píseň Dokonce i koně měli křídla. Zase Taking Off.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Raný Ajvaz, jiný Ajvaz
 
  Kdo nás spasí?
 
  Jak jsme nedorazili Pelého