|
Kdo
nás spasí?
Režisér Paul Thomas Anderson v minulosti překvapil výrazově
nápaditými filmy, v nichž odkrýval, co se skrývá za zdobnou
fasádou americké společnosti (Magnolia, Až na krev) – a rovněž
ve svém nejnovějším počinu Mistr zkoumá odvrácenou stranu
vnější prosperity, kdy trpící duše člověka vlastně nikoho
nezajímá. A načrtává varovný obraz toho, jak vnitřně nejistí,
rozkolísaní lidé v takovém případě rádi přijmou pomoc
nabídnutou všelijakými sektami či (pseudo)náboženskými
společnostmi.
Taková situace nastala zanedlouho po skončení druhé světové
války, kdy navrátilci i se svými traumaty byli ponecháni
napospas osudu. Také Freddie Quell (až uhrančivě přesvědčivý
Joaquin Phoenix postihl prohlubující se asociální sklony v
mluvě i klátivém pohybu) se nedokáže zařadit do běžné
společnosti, sužuje jej sexuální frustrace i jiné běsy, které
zahání alkoholem, posléze míchaným s rozpouštědly. Nedokáže u
žádné práce vytrvat, sociálně i lidsky klesá, dokud nepotká
charismatického Lancestera Dodda (až konejšivý Philip Seymour
Hoffman se vyhýbá jakékoli výrazové expresi, aby o to
výstižněji postihl manipulativní schopnosti svého hrdiny).
Dodd dokáže Freddieho přesvědčit o stěhování duší i o léčivých
možnostech terapeutických sezení a pokusů s hypnózou. A
Freddie, jakkoli čas od času uniká z jeho dosahu, se stává
pevným členem vzmáhajícího se společenství, dokonce se z
vlastní vůle stává údernou pěstí, která dává za vyučenou
každému, kdo by zapochyboval o Mistrových slovech a činech.
Na filmu je cenné zejména to, že se neuchyluje k lacině
provokativnímu pamfletu, vyjadřuje se střídmě a bez zaujímání
rozhodných stanovisek, ani Dodd rozhodně nepatří mezi
prvoplánově záporné figury. Ponechává vlastně na divákovi, aby
sám zaujal stanovisko. Ačkoli závěrečné titulky filmu hlásají,
že „nemá nic společného s jakýmikoli skutečnými událostmi“,
proslýchá se, že Andersona inspiroval případ scientologické
církve a jejího zakladatele L. Rona Hubbarda. Však její
příznivci hlasitě protestovali...
Jan Jaroš, filmový publicista
Foto Aerofilms |