Číslo 14 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Zdenkou Fantlovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Kubrickova poselství stále vzrušují

Stanley Kubrick patřil mezi režiséry, kteří i konvenční, žánrovým klišé podřízenou látku dokázali zpracovat na fascinující úrovni. Například v historickém velkofilmu Spartacus (1. dubna ČT2, 24.45) vylíčil nejen měnící se mentalitu povstalců během vzpoury otroků, ale také povahu, mravy i jednání římských patricijů. Dovolil si i takové náznaky, že příslušné scény (týkající se například homosexuality) přikázala cenzura vystřihnout – a směly se vrátit až po desetiletích. Spatříme tedy verzi, jakou v kinech nikdo nikdy neviděl.

Legendární sci-fi 2001: Vesmírná odysea změnila pojetí filmů o letech do vesmíru

Pokud ovšem mohl realizovat svou osobní vizi, nenechal nikoho na pochybách o svém jedinečném talentu i obrazotvornosti. Týká se to rovněž legendární sci-fi 2001: Vesmírná odysea (5. dubna, ČT2, 21.40), která změnila pojetí filmů o letech do vesmíru. Vstoupila do nich přemýšlivost a artistní preciznost. Dospěly. Věřme, že mimořádná vizuální působivost se nevytratí ani z televizního uvedení.
Prolog vyprávění zasadil Stanley Kubrick do šerého dávnověku, kdy opičí předkové člověka naleznou mohutnou černou desku, znenadání se tyčící vedle jejich doupěte. A divák je okamžitě vtažen do magie vyprávění, když tuto část provázejí dunivé úvodní takty skladby Tak pravil Zarathustra od Richarda Strausse. Přizpůsobení střihové skladby hudebním rytmům je obdivuhodné – a vrcholí v proslulém „kosmickém baletu“, kdy za doprovodu houpavého valčíku Na krásném modrém Dunaji, který složil také Strauss, avšak Johann, sledujeme majestátní plavbu mohutného kosmického korábu. To se již nacházíme v blízké budoucnosti. Lidstvo zvládlo kosmické lety a nález téže tajemné desky na odvrácené straně Měsíce udá základní směrnice pro let, který by mohl odhalit dráždivé tajemství, kdo nás vlastně pozoruje.

V historickém velkofilmu Spartacus Kubrick vylíčil i mravy římských patricijů

Jenže režiséra Stanleye Kubricka (a také Arthura C. Clarka jako spoluautora příběhu) nezajímá prostoduše dobrodružné vyprávění. Hledá jinou jistotu. Jednak se orientuje na filozofující úvahy o problémech soužití s vyspělou počítačovou technikou, jednak načrtává surrealistickou vizi kontaktu s mimozemskou civilizací, který jako by plnil snad podvědomá přání a snad zacházel ještě dál. Kubrick užil ve své době špičkovou trikovou techniku, kterou ovšem nechce šokovat, naopak má vzbudit dojem naprosté běžnosti a samozřejmosti. Proto se zříká jakýchkoli laciných atrakcí, jakými jsou později zběsilé honičky a přestřelky ve Hvězdných válkách a jejich následovnících. Zdůrazňuje meditativnost celého projektu – a jako takovou bychom měli Vesmírnou odyseu přijímat.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Alter ego
  jízlivého zeměměřiče
 
  
Taje
  prezidentské kuchyně
 
  V kuchyni s hlávkou zelí