Číslo 14 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Zdenkou Fantlovou.


 

 


 

 

 

 

Alter ego jízlivého zeměměřiče

Mezi muzikantsky stále aktivními členy spolku Šafrán, v němž se zkraje sedmdesátých let sdružila podstatná část nastupující a záhy okřikované i umlčované generace českého a slovenského folku, patří Vlastimil Třešňák k těm nejpřesvědčivějším. Nežije z minulé slávy, nerecykluje svou image ani písně, právě naopak – zažitou představu písničkáře s kytarou a foukací harmonikou dávno zapudil a svými alby opakovaně překvapuje. Nahrávka Alter Ego, kterou mu vydává správce českého písničkářského odkazu Lubomír Houdek v nakladatelství Galén, není výjimkou.

O kolekci jedenácti nejčerstvějších Třešňákových písní se s předstihem mluvilo jako o jazzové desce – hlavně proto, že ji produkoval jazzový saxofonista a aranžér Jan Štolba, který zpěvákovi sestavil i kapelu Temporary Quintet, v drtivé většině personálně odlišnou od Třešňákova obvyklého Bandu. Alter Ego však rozhodně není nová Koláž, jak se jmenovala první (a na dlouho i poslední) poemigrační nahrávka Vlasty Třešňáka z poloviny devadesátých let pořízená s Kormanovci, romskými jazzmany z Karlína.
Na novém albu se v jazzovém tempu a náladě odvíjí jen asi polovina písní, ve zbytku stopáže se derou do uší naostřené bigbítové skladby s expresivním zpěvem, jimiž v roce 2005 překvapilo Třešňákovo „comebackové“ cédéčko Inventura a které i tady mírně převládají. Doprovodná kapela dokonce zvládne jazzující i rockovou polohu prostřídat v průběhu jediné písně, aniž by to působilo nevěrohodně – na tom má ovšem zásluhu zejména sám Třešňák, jehož tu ležérní, jinde naléhavý, technicky však vždy bezchybný zpěv se blíží až projevu šansoniérů.
Jakkoli není dobré hudební stránku Třešňákových desek z posledních let přehlížet, jsou v jeho případě stejně nakonec tím nejpodstatnějším texty. Hry se slovy a jejich významy, ironické a nesentimentální glosování současnosti – v tom je Vlastimil Třešňák přinejmenším od dob exilové nahrávky Zeměměřič jedinečný: „Prolezla kanál, protáhla se i sítem / řád Za chrabrost přebírá ve fraku / Zmizíkem přepadělá curriculum vitae / proměna generace ze sojky na straku!“ účtuje s vlastním pokolením v jedné z nejpodařenějších písní Chytrá horákyně a silné obraty i obrazy servíruje také v dalších skladbách.
Třeba v Písni práce, kde se u mikrofonu vystřídá s hostujícími souputníky Vladimírem Mišíkem a Vladimírem Mertou. Z těch tří originálů daleko za šedesátkou má nyní nejvíc co říci právě Třešňák.

Milan Šefl



  Alter ego
  jízlivého zeměměřiče
 
  
Taje
  prezidentské kuchyně
 
  V kuchyni s hlávkou zelí