Číslo 17 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a režisérem.
Petrem Formanem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Osobité vidění Juraje Jakubiska

Do (česko)slovenské kinematografie vstoupil Juraj Jakubisko před pětačtyřiceti lety a byl to vstup rázný. Do filmového vyprávění vnesl burleskní, surovou, ale přitom hravou obrazotvornost. Výrazově suverénní byly už jeho krátké snímky, prodchnuté podmanivě soumračnou melancholií. To vše proniká i do celovečerního debutu Kristove roky (1967), kde zpodobnil nezakotvené osudy mladého Slováka v Praze.

Životopisný velkofilm Bathory vypráví o „čachtické paní“

A pak následoval obdivuhodný rozjezd. Během tří let (1968–1970) roztočil tři filmy, které mohly znamenat zásadní předěl ve vývoji celé československé kinematografie – kdyby ovšem nebyly okamžitě zakázány. Povídková, místy až surreálná koláž Zbehovia a pútnici (1968), varující před válečným běsněním, ještě zvítězila na plzeňském festivalu, výbušný anarchistický počin Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) byl uveden na přehlídce v italském Sorrentu, tuzemská kina se jich však už nedočkala. Třetí příspěvek Dovidenia v pekle, priatelia (1970) Jakubisko dokončoval až o dvacet let později.
V sedmdesátých letech režisér nesměl natáčet dlouhé hrané filmy, musel se spokojit s dokumentární tvorbou, často zakázkovou (neušel ani reklamám), ale ani tehdy nerezignoval na své osobité vidění, jak naznačuje tvarově novátorský dokument Nejasná zpráva o konci světa zkoumá podhoubí mocenských střetů a manipulacíBubeník Červeného kríža (1977). K režii dlouhých filmů se vrátil až dramatem Postav dom, zasaď strom (1979). Pro Jakubiska se tak otevřela další tvůrčí etapa, v níž se pokouší zklidnit eruptivní obrazotvornost. Tehdy vzniká dvojdílná epopej Tisícročná včela (1983). Okamžitě si každého podmaní okouzlující fantaskností, avšak vpád třídních schémat nasvědčuje, že se Jakubisko snažil vyhovět také cenzuře. Teprve v tragikomedii Sedím na konári a je mi dobre (1989) se přiklání k jakoby vystřízlivělé satirické nadsázce, s níž popisuje osudy svých hrdinů ve zmatečné době po skončení druhé světové války.

V polistopadovém období se režisér ze Slovenska přesouvá do Prahy. V Česku realizuje několik ambiciózních projektů, v nichž mapuje rozpory a mravní úpadek současnosti. Nejasná zpráva o konci světa (1997), zasazená do jakéhosi historického bezčasí, zkoumá podhoubí mocenských střetů a manipulací. Životopisný velkofilm Bathory (2008) se zaměřuje na proslulou vražedkyni známou jako „čachtická paní“, představenou ovšem jako bezmocnou oběť intrik, jíž byly přisouzeny zločiny, které nespáchala.

Oba posledně jmenované snímky, doplněné životopisným medailonem, uvádí Česká televize u příležitosti Jakubiskových pětasedmdesátin (středa 24. dubna, ČT1, 21.00; sobota 27. dubna, ČT2, 21.45).

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kvadratura kruhu
 
  
Osobité vidění
  Juraje Jakubiska
 
  Meditace podmínkou
  i smyslem