Drsňák Clint Eastwood přichází

Málokterý herec se stal ztělesněním nefalšovaného chlapství jako právě Clint Eastwood, který na konci května oslavil třiaosmdesátiny. Důležitá je zejména série kriminálních příběhů o surovém, zloduchy stíhajícím poldovi, kterého poprvé ztělesnil v Drsném Harrym a poté se k němu vrátil ještě několikrát. Nyní Česká televize (18. června ve 22.20 na ČT2) Eastwooda představuje v gangsterce Cooganův trik (1968). Už tady načrtnul houževnatého detektiva, jemuž při přepravě uprchne vězeň a on jej v džungli velkoměsta chladnokrevně stíhá. Oceníme kresbu zvoleného prostředí, okořeněnou veškerými dobovými příměsmi.

Málokterý herec se stal ztělesněním nefalšovaného chlapství jako právě Clint Eastwood

Eastwood neměl snadné začátky. Opravdového věhlasu však dosáhl paradoxně v Evropě. Když v první polovině šedesátých let vypukla móda italských spaghetti westernů, režisér Sergio Leone si za ústředního protagonistu vyžádal právě Eastwooda. Když však Leone odjel do Spojených států, kde v autentických exteriérech vytvořil asi svůj nejlepší western Tenkrát na Západě, pro Eastwooda už nezbylo místo, producentům se stále zdál málo přitažlivým.
Již čtyřicetiletý herec však neztrácel naději. Vedle westernů, které záhy začal sám režírovat, se prosadil i kriminálními příběhy. Hrdinové se příliš neproměňovali: málomluvní, uzavření, sveřepí. Nebylo přitom důležité, kdy a kde se příběhy odehrávají.
Od sklonku osmdesátých let se Eastwoodova umělecká dráha začíná proměňovat. Tehdy vznikly dva tituly, které se zvyklostem vymykají. Hudební snímek Bird je věnován legendárnímu černošskému jazzmanu Charliemu Parkerovi, Bílý lovec, černé srdce se odehrává v Africe při natáčení dobrodružného filmu, přičemž osoby i reálie připomínají okolnosti, za nichž před lety natáčel John Huston Africkou královnu.
Záhy bylo jasné, že jako režisér se Eastwood pokouší dosud podceňované žánry povznést na vyšší uměleckou úroveň, jakoby je rehabilitovat. Střídá žánry: uspěje s deziluzivním westernem Nesmiřitelní i s milostným melodratem Madisonské mosty. Přidává ztvárnění války s Japonskem (Dopisy z Iwo Jimy, Vlajky našich otců). Dotkne se etiky ženského boxu v dramatu Million Dollar Baby. Nabídne dva životopisy – jak o jihoafrickém dlouho vězněném státníku Mandelovi (Neporažený), tak o šéfovi tajných služeb J. Edgar. A třebaže jeho poslední filmy jsou staromódní, pozvolna plynoucí a upovídané, slavní herci si považují za čest, že právě je starý mistr oslovil – od DiCapria po Streepovou...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Mladí a klidní       
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Zločiny a pomsty    
  Pořiďte si
 
  Putování po ztracených místech
  Téma