|
Drsňák Clint Eastwood přichází
Málokterý herec se stal ztělesněním nefalšovaného chlapství
jako právě Clint Eastwood, který na konci května oslavil
třiaosmdesátiny. Důležitá je zejména série kriminálních
příběhů o surovém, zloduchy stíhajícím poldovi, kterého poprvé
ztělesnil v Drsném Harrym a poté se k němu vrátil ještě
několikrát. Nyní Česká televize (18. června ve 22.20 na ČT2)
Eastwooda představuje v gangsterce Cooganův trik (1968). Už
tady načrtnul houževnatého detektiva, jemuž při přepravě
uprchne vězeň a on jej v džungli velkoměsta chladnokrevně
stíhá. Oceníme kresbu zvoleného prostředí, okořeněnou
veškerými dobovými příměsmi.
Eastwood neměl snadné začátky. Opravdového věhlasu však dosáhl
paradoxně v Evropě. Když v první polovině šedesátých let
vypukla móda italských spaghetti westernů, režisér Sergio
Leone si za ústředního protagonistu vyžádal právě Eastwooda.
Když však Leone odjel do Spojených států, kde v autentických
exteriérech vytvořil asi svůj nejlepší western Tenkrát na
Západě, pro Eastwooda už nezbylo místo, producentům se stále
zdál málo přitažlivým.
Již čtyřicetiletý herec však neztrácel naději. Vedle westernů,
které záhy začal sám režírovat, se prosadil i kriminálními
příběhy. Hrdinové se příliš neproměňovali: málomluvní,
uzavření, sveřepí. Nebylo přitom důležité, kdy a kde se
příběhy odehrávají.
Od sklonku osmdesátých let se Eastwoodova umělecká dráha
začíná proměňovat. Tehdy vznikly dva tituly, které se
zvyklostem vymykají. Hudební snímek Bird je věnován
legendárnímu černošskému jazzmanu Charliemu Parkerovi, Bílý
lovec, černé srdce se odehrává v Africe při natáčení
dobrodružného filmu, přičemž osoby i reálie připomínají
okolnosti, za nichž před lety natáčel John Huston Africkou
královnu.
Záhy bylo jasné, že jako režisér se Eastwood pokouší dosud
podceňované žánry povznést na vyšší uměleckou úroveň, jakoby
je rehabilitovat. Střídá žánry: uspěje s deziluzivním
westernem Nesmiřitelní i s milostným melodratem Madisonské
mosty. Přidává ztvárnění války s Japonskem (Dopisy z Iwo Jimy,
Vlajky našich otců). Dotkne se etiky ženského boxu v dramatu
Million Dollar Baby. Nabídne dva životopisy – jak o
jihoafrickém dlouho vězněném státníku Mandelovi (Neporažený),
tak o šéfovi tajných služeb J. Edgar. A třebaže jeho poslední
filmy jsou staromódní, pozvolna plynoucí a upovídané, slavní
herci si považují za čest, že právě je starý mistr oslovil –
od DiCapria po Streepovou...
Jan Jaroš, filmový publicista
|