Číslo 32/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Veronikou Kubařovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

„Jsem trochu patetik, emoce buď hodně nahoře, nebo dole, nic mezi tím. Navíc mám ráda velké a silné příběhy. Emoční rozpory, barevné a syté postavy mě na divadle baví,“ říká Veronika Kubařová.Veronika Kubařová, herečka

Působíte jako živel. Byla jste taková i v dětství?

Jako dítě jsem asi byla trochu divoká. Snad právě proto mě rodiče posílali do spousty kroužků, abych vybila energii, takže jsem vždycky po škole běžela buď na dramatický kroužek, nebo na klavír, hudební nauku, keramiku, sportovní hry. Nějak se předvádět jsem zřejmě toužila už v dětství. Vymyslela jsem si třeba svůj „rozhlasový pořad“. Natočila jsem se sestrou magnetofonovou kazetu pro děti, kde jsem něco předčítala a dělala rozhovory s hosty, což byly moje kamarádky. Ta kazeta se jmenovala Smíšek a možná bych ji ještě někde našla.

Věnoval se někdo z rodiny divadlu?

Babička s dědou hráli v loutkovém divadélku v Kutné hoře, to jsem ale nezažila. Moje máma vystudovala loutkařinu a hrála s amatéry v Rakovnickém loutkovém divadle. Odmalička jsem tam chodila na sobotní představení, doslova jsem vyrůstala mezi loutkami. Navíc jsem se ve čtrnácti stala členkou amatérského divadla v Rakovníku, takže jsem si zažila, jaké to je sama si nosit kulisy, kostýmy, zkrátka být u vzniku představení od samého prvopočátku.

Jaká byla vaše cesta ke studiu herectví?

Pro mé okolí, ale i pro mě samotnou bylo mé rozhodnutí velkým překvapením. Dlouho jsem totiž netušila, že je vůbec možné herectví studovat, že na to existují nějaké školy, a už vůbec jsem si neuměla představit, že bych se já, holka z Rakovníka, mohla dostat do Prahy na konzervatoř.

Byla jste tedy vržena do víru velkoměsta. Co to s patnáctiletou holkou z Rakovníka udělalo?

Zprvu to byl šok. Nepatřila jsem k lidem, kteří jsou úplně samostatní. Představa, že budu celý týden sama, byla pro mě dost děsivá. Ani cestování po Praze pro mě nebylo zpočátku jednoduché. Unikal mi systém pražské dopravy, žila jsem v naivní představě, že trojka jezdí ve tři a sedmnáctka v sedmnáct hodin.

Jaké byly vaše první profesionální herecké zkušenosti?

Když mi bylo patnáct, vzala mě babička na konkurz do televizního seriálu Josef a Li, který jsem sice udělala, jenže zároveň jsem už byla přijata na konzervatoř, kde studenti prvního ročníku měli zakázáno v čemkoli účinkovat. První divadelní zkušenost byla v divadélku Viola, kde mě režisér Pecha obsadil společně s Naďou Konvalinkovou a Pavlem Trojanem do pásma Dobře, pane Guthe.

Ve studentských dobách jste kromě Violy začala hrát u Jiřího Suchého v Semaforu, to se jen tak někomu nepoštěstí. Jak došlo ke spolupráci s touto legendou?

Jiří Suchý se přišel podívat na premiéru našeho absolventského představení, jimž byla právě jeho Kytice. Zřejmě jsem ho zaujala, proto mi byla prostřednictvím jeho „vyslance“, semaforské duše Vladimíra Hrabánka, nabídnuta role Dorničky v Kytici, připravované k padesátému výročí Semaforu. Byla to pro mě samozřejmě obrovská čest. Zároveň mi však ve stejné době přišla nabídka na stálé angažmá od ředitele Skřípka z Městského divadla v Mladé Boleslavi. Přesto jsem v Semaforu nazkoušela Suchého obnovenou hru Sekta. Jiří Suchý mi řekl, že mě ta Boleslav Semaforu takříkajíc „vyfoukla“. Já se totiž rozhodla pro stálé angažmá na oblasti, protože jsem se chtěla učit na různorodých rolích. Po čase se byl pan Suchý podívat na Fausta a Markétku, kde jsem hrála hlavní roli, a sdělil mi, že jsem udělala dobře, když jsem mladoboleslavské angažmá přijala, protože vidí, jaký význam pro mě činoherectví má.

„Mladá, energická, půvabná, usměvavá, nenucená, gejzír překotné mluvy, dívka s příjemným hlasem, taková je herečka Veronika Kubařová“

Jak vzpomínáte na angažmá v Mladé Boleslavi?

Zpětně ho vnímám jako největší štěstí, které mě v profesním životě potkalo. Měla jsem pocit, že jsem se ocitla skoro v jakési divadelní rodině, kde mají herci šanci hrát to, co je baví. Navíc jsem tam dostala krásné role. Nejvíc mi asi uvízla Markétka v představení, které už jsem zmínila. Významnou byla pro mě i první nazkoušená role v Maupassantově Miláčkovi – kurtizána, což mi dělalo zpočátku problémy, ale zase jsem získala náklonnost ostatních členů souboru. Ráda vzpomínám na Romea a Julii, kde jsem představovala Julii, a také na Sen noci svatojánské v režii Jana Kačera, který mi přidělil roli Hermie.

Role Markétky v Mladé Boleslavi vám vynesla nominaci na Thálii a posléze i přestup do Městských divadel pražských, kde od roku 2011 působíte. Jak těžké bylo opustit scénu s takřka rodinným zázemím?

Neměla jsem jediný důvod, proč Boleslav opouštět. Bála jsem se, že jinde už nezažiju takovou atmosféru, jaká panovala zde. Všichni mi ale říkali, směřuj dál, a když máš tu možnost, jdi do Prahy. Nakonec i tady jsem narazila na dobrou divadelní partu.

Městská divadla pražská vám už také dala pěknou řádku rozmanitých příležitostí...

Velkou výzvou je pro mě postava psychicky labilní Catherine ve hře Důkaz. Tahle role je náročná nejen tím, že celou dobu neslezu z jeviště, ale navíc jsem poprvé vytvořila postavu, která mi je svou náturou výrazně vzdálená. Právě tady jsem se herecky potkala s kolegou Martinem Písaříkem, s nímž se shoduji v pracovních otázkách i v lidských postojích. Také bych ráda zmínila hudební představení Bedřich Smetana Greatest hits, v němž Ivan Hlas přepracoval Smetanovy operní árie do moderního hávu. Pro nás činoherce je výzvou zpívat náročné operní árie, navíc máme možnost si na divadle užít hru na divadlo, což je pro nás obrovský relax a velká radost.

Zatím poslední divadelní zkušeností je setkání s ruskou klasikou.

V Divadle ABC jsem nastudovala Mášu v Turgeněvově Rváči, zároveň hostuji v Dejvickém divadle v roli Niny v Čechovově Rackovi po boku dalšího velkého jména hereckého světa Ivana Trojana. Asi jsem trochu patetik, emoce buď hodně nahoře, nebo dole, nic mezi tím. Navíc mám ráda velké a silné příběhy. Emoční rozpory, barevné a syté postavy mě na divadle baví. Tohle všechno v ruských hrách je.

S Ivanem Trojanem jste se setkali i při natáčení televizního filmu Juraje Herze Dívka a kouzelník.

Jsem ráda, že to zmiňujete, protože televizní inscenace stejně jako ty rozhlasové mají často smůlu, že jednou proletí éterem a jsou pryč, často neprávem zapomenuté. Tahle práce pro mě představovala úroveň srovnatelnou s celovečerním filmem, už jen pro setkání s Ivanem Trojanem, režisérem Jurajem Herzem či kameramanem Macháněm. Prostě stará dobrá škola a pro mě velká čest s těmito pány spolupracovat.

Jakub Kamberský, publicista

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 30. 7.



  Jakpak je dnes u nás doma   
  
Jak to vidí Věra Nosková
 
  
Pracující ženy, spojte se!    
  
Dívejte se
 
  Náš člověk v Káhiře
  
Téma