Co Dumase ani nenapadlo: d'Artagnan má dceru!

Filmaři si k Dumasovým Třem mušketýrům (a zejména ke čtvrtému z nich, d'Artagnanovi) rádi přimýšlejí další postavy a události, nad nimiž by slavný romanopisec jen kroutil hlavou. Abel Gance doplnil jiného gaskoňského hrdinu, Cyrana, Bertrand Tavernier zase nejslavnějšího z mušketýrů obdařil dcerou, podnikavou a odvážnou stejně jako tatíček.

Snímek D'Artagnanova dcera mísí dobrodružství i humor

Snímek D'Artagnanova dcera (1994), který v pátek 16. srpna ve 22.05 uvádí ČT1, vychází z osvědčeného receptu: mísí dobrodružství i humor. Jenže styl, který výtečně zvládl Richard Lester v památných Třech mušketýrech, se ukázal být poněkud vzdálen Bertrandu Tavernierovi, jehož známe ze zcela jiných pohledů – jako mistra precizních psychologických miniatur. Proto také výprava do odlišných žánrových luhů nabývá zcela odlišné podoby.
Tavernier opět spolupracoval se svým osvědčeným hercem Philippem Noiretem, jemuž svěřil postavu zestárlého, unaveného a skeptického d'Artagnana. Ostatně pro Noireta je to již druhé setkání s tematikou tří mušketýrů – v Lesterově Návratu tří mušketýrů sehrál intrikujícího kardinála Mazarina. V roli d'Artagnanovy dcery si zařádila Sophie Marceauová, před čtvrtstoletím jedna z nejsvítivějších hvězd francouzské kinematografie.
Zde prokázala, že jí vyhovuje i akční poloha, byť u její klášterní chovanky Eloise, která přijela za otcem, aby jej přesvědčila, že je opět potřeba pozvednout meč proti padouchům neštítícím se ani vražd na posvátném místě, bychom předpokládali jistou uměřenost a vytříbenost chování. Jenže Eloise se obléká do mužských šatů, kleje jako chlap a ráda by ozkusila krásy milování, sotva se k tomu namane příležitost. Spíše by zapadla mezi současnou rozjívenou mládež než do kulis 17. století.
S Tavernierovým pojetí d'Artagnana a jeho již jen dvou druhů (Athose kryje kamenná deska, kam chodí d'Artagnan rozjímat) se pojí patrná nostalgie. Pánové jsou již v letech a uvážlivost jim brání, aby se ztřeštěně vrhali do kdejaké šarvátky. Když se ale jednou rozohní, nikdo je nezadrží. Jenže režisér jako by se obával, zda tato bezstarostná nadsázka postačí, a proto „umělecky“ vkládá psychologizující podtexty, ba celé vyprávění opatřil krajinomalbou opájející se svitem podzimního slunce a nočními mlhami. Zda to prospělo, nechme na úsudku ctěného diváka.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pozdrav z příletu do Keflavíku   
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Wagnerovská idyla...    
  
Nalaďte si
 
  Alice Nellis fandí rocku
  
Navštivte