„Nechci být legenda! Já jsem, kdo jsem – jsem Vojtěch Jasný,“ říká česko-americký filmový režisér, scenárista a vysokoškolský pedagog, jedna z nejvýznamnějších postav české kinematografie, „otec“ slavné nové vlny šedesátých letVojtěch Jasný, režisér a scenárista

Letošní léto trávíte na filmových festivalech i na dalších kulturních akcích v Česku. Máte z těch pozvání radost?

Všude v Čechách i na Moravě mám spoustu přátel, musím jim vyhovět. Ve Zlíně, v Karlových Varech, kde měli premiéru digitálně upravení Rodáci, v Uherském Hradišti... Všude jsem rád a všude se těším. Je toho hodně. Jen musím hospodárně využívat čas, abych stihl napsat scénář, který mám naplánovaný.

V kinech se právě promítá váš film Všichni dobří rodáci v digitální úpravě...

Je to pro mne nádherný zážitek. Mám z toho radost i proto, že Rodáky tak může uvidět i další generace, a nemusí pořád sedět u počítače.

Nebojíte se, že to může být kvůli technice tak trochu jiný film?

Určitě ne, dělali to skvělí profesionálové z originální kopie – tak, jak to má být.

Chystáte nové projekty: film o Terezíně a další s názvem Nebe na zemi. Zvláště ten první bude asi finančně velmi náročný; jak daleko je jeho příprava a kde pro něj získáte peníze?

Scénář jsem psal deset let, velmi mi na něm záleží, pro mě je toto téma i z osobních důvodů velmi důležité: můj tatínek zahynul v Osvětimi. Kvůli němu jsem šel do odboje. Na Terezín potřebuju asi dvacet milionů. Chystám se do Izraele, kde bych rád požádal o spolupráci, a chci tam oslovit i některé herce. Pak pojedu do dalších zemí a budu se snažit o totéž. A nakonec požádám Stevena Spielberga o pomoc s distribucí. Věřím, že mi pomůže, máme se rádi, před časem jsem s ním spolupracoval. Mimochodem, můj americký producent mi volal, že televizní stanice HBO chce můj film o Terezíně financovat jako minisérii. Já to odmítl, říkal jsem, ať jdou někam! Dělám jen celovečerní filmy pro kina. Televize by pak do toho třeba dala sex a kdovíco ještě... a to já nemůžu. Ale Terezín je těžká kláda, ještě před ním musím udělat něco veselého, což bude Nebe na zemi.

O čem bude?

O duchovnu, které může zachránit svět, a taky o lásce, o láskách rozličného typu; chci se jím dobrat podstaty opravdové lásky. Duchovno tam zastupují andělé. Příběh je o tom, že andělské ženy a jeden muž přijdou na Vysočinu, kde jsou ještě hodně věřící a poctiví lidé. Poprosil jsem Emilku Vášáryovou, aby mi tam hrála archandělku Emílii, která bude představovat zlaté světlo. Emilka byla moje velká herecká láska a v mém životě jedna z nejkrásnějších žen vůbec. Nedávno jsem jí prozradil: „Emilko, když jsem s vámi dělal Kocoura, byl jsem do vás zamilovaný. Kdybych byl tenkrát svobodný, tak jsem se s vámi oženil a byli bychom možná dodnes šťastni.“

A vaše největší životní láska?

Moje žena Květuška, velká láska i múza. Vlastně ji pořád mám, a dokud ji mám, jsem stále šťastnej. I když umřela, vzkazuje mi: Najdi si nějakou pěknou ženskou, která s tebou bude, máš to povolený, ty potřebuješ pomoct, protože ještě budeš dělat složité filmy. I když ale mám kolem sebe spoustu krásných žen, především hereček, nepotřebuju je milovat, stačí, když vidím, jak jsou krásné. Pravda, neodříkám se ničeho, ještě jsem pořád muž. Proč mám stárnout, když věřím, že mám před sebou ještě dost let.

Když jste po sovětské okupaci odešel do exilu, bylo těžké začít znovu?

Pochopil jsem – a nejen tam –, že můžu být svobodný za všech systémů, ve všech zemích, kde žiju, ale že pro filmaře je to vždy možné jen s vlivnými lidmi. To znamená s dobrými producenty a autory. Naštěstí s většinou lidí, které jsem ve světě potkal a kteří mi mohli pomoci, jsme se spřátelili. Tvořit v exilu bez pomoci vzácných přátel je nemožné. Jedním z nich je třeba kanadský producent Rock Demers.

To je ten váš dlouholetý kamarád, který i letos v létě za vámi přijel až sem?

Rock Demers je můj dobrý přítel. V Kanadě jsem díky němu doma jako režisér i jako člověk. Poznali jsme se na filmových festivalech ve světě ještě před rokem 1968 a pak byl za mnou i v Praze. Pozval mě do Kanady, kde uváděl mé filmy, Kocoura i Rodáky. Když jsem se po okupaci odstěhoval se ženou do Salcburku, kde jsme si koupili byt a začal jsem pracovat v Rakousku, Německu a jinde, Rock tam za mnou přijel a řekl: „Vojtěchu, kdykoliv budeš mít problém sehnat peníze nebo živobytí, naše farma v Kanadě je pro tebe vždycky otevřená, u nás jsi doma.“ Je to můj přítel na celý život, produkoval se mnou taky jeden z mých nejlepších amerických filmů Gladys, který byl uváděn v celém světě. A mnohem později, když jsem doma dostal Českého lva, jel jsem se pochlubit do Kanady právě jemu.

Jezdíte pořád po světě, dlouhodobě jste působil v několika zemích. Kde jste opravdu doma?

To je pro mne dost těžká otázka. Já mám domovů hodně. Například v New Yorku, to město mě opravdu spolklo. Je to pevnost i ostrov lidskosti, který nezničí ani teroristé. Žil jsem na různých místech, dělal jsem například v Číně, hodně v Rakousku. Ale musel jsem se rozhodnout, kde se usadím. Přemýšlel jsem i o Kanadě, rád jsem se svými filmy několik měsíců cestoval po celé zemi, tam je moje oblíbené obecenstvo. Kde jsem doma? Víte, vlastně proto jsem napsal Návrat ztraceného ráje – abych zjistil, kde vlastně je můj domov. Ten film je právě o návratu domů v čase, kdy se člověk může svobodně vracet, kdy už není důvod mluvit o exilu a exulantství. A taky je to film o Boží prozřetelnosti, o osudu vlastním a jiných. A mně ta prozřetelnost určila, že mám domovů víc.

Kde ve světě to bylo pro vás jako filmaře nejzajímavější?

Projel jsem spoustu zemí a natáčel v nich, ale jeden ze svých nejdůležitějších životních i filmařských zážitků jsem měl už dávno. V roce 1952 mě poslali s Armádním uměleckým souborem a s přítelem Karlem Kachyňou do Číny, kde jsem točil velký epos. Měl jsem o tom filmu svou vizi a vyprávěl jsem o ní tehdejšímu premiérovi Číny Čou-en-lajovi, který mluvil dobře francouzsky, a jemu se moje představa líbila. Řekl mi: Já tě teď zavřu v hotelu a nevyjdeš odtud, dokud to nenapíšeš. Dostaneš všechno, koňak, jídlo, cigarety. Taky se tak stalo, včetně sekretářky. Málokdy jsem měl tak skvělé pracovní podmínky. Jenže já byl tak náruživý, až jsem se přepracoval a museli mě léčit. Taky se pamatuju, že jsme si jednou s Kachyňou dali koňaku trochu přes míru a chtěli jsme tu opičku na jezeře vyveslovat. Museli nás zachraňovat, protože nás ohrožovali škorpioni...

Které české filmaře máte rád?

Výtečný vztah jsem měl hlavně s těmi, s nimiž jsem pracoval v Armádním filmu. S Karlem Kachyňou, Evaldem Schormem, Františkem Vláčilem, Jiřím Krejčíkem. Já vlastně nebyl nepřítel ani s Otakarem Vávrou, ten sice vždycky řekl, že můj projekt se nedá udělat, ale když už byl hotový, pochválil mi ho. Chápu, že mě chtěl potápět, protože neměl rád konkurenci. Vávra se dožil stovky, doufám, že já ji překročím.

Sklenka vína, stopečka slivovice, šťáva z granátového jablka, zelený čaj, herinky a sardinky. Elixír mládí podle Vojtěcha Jasného.

A jaký je váš vztah s Milošem Formanem?

Skvělý, Miloš je výborný kamarád. Je jediný, kdo řekl, že je-li někdo otcem nové vlny, pak je to Vojta Jasný. Miloš je charakter. Škoda že jsem ho nemohl v poslední době navštěvovat, protože jsem se musel starat o Květušku.

Jak se vám daří pořád se udržovat v kondici? Hebká kůže, bystrý mozek, energické pohyby...

Musím říct, že moje kůže na obličeji je vlastně nová, výtvor jednoho dobrého amerického dermatologa. Spálil jsem se totiž v Telči, kde jsem byl dlouho na prudkém slunci, a měl jsem pak tvář samý puchýř. Muselo se to vyléčit. A jak je to s ostatním? Dávám si ode všeho nejvýše jednu skleničku, ať je to víno, slivovice nebo koňak. To je na srdce nejlepší lék. A víte, co je nejlepší proti rakovině a Alzheimerovi? Granátová šťáva z Gruzie, kterou musíte pít ráno mezi čtvrtou a pátou, kdy se tělo nejvíc čistí. Potom ráno hodně číšek zeleného čaje. Červené víno k jídlu, protože to je na červené krvinky a vůbec dobré k životu. Bílé víno je spíš pro potěšení nebo na bílé krvinky. Jeden slavný americký lékař, který se zabýval omlazováním lidi, mi taky poradil: Jez herinky a sardinky, to omlazuje, v tom je elixír života.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto MFF Karlovy Vary a Zlín Film Festival

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 6. 8.



  Pozdrav z příletu do Keflavíku   
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Wagnerovská idyla...    
  
Nalaďte si
 
  Alice Nellis fandí rocku
  
Navštivte