Hudební „příběhy“ písní z Kopanic

Z té desky proudí čistá radost. Jde od zpěváků, kteří písničky skvěle a s chutí interpretují, i od autora úprav; určitě doputuje také k posluchačům. Celkový čas CD je něco přes hodinu, ale posledním tónem nekončí, dlouho doznívá v duši.
Hudební skladatel Jan Vičar vystavěl kompaktním diskem Ej, Janku! (Radioservis) půvabný památníček české a moravské lidové písni i vokálním souborům. Obsahuje písňové cykly z Česka, seřazené tematicky, nebo regionálně. Skladatel k nim přistupuje s velkou citlivostí a muzikálností, s vytříbeným smyslem pro krajový svéráz i pro interpretační možnosti sborů. Ctí a zvýrazňuje lyričnost i humor písniček.
Muzikolog, hudební skladatel a vysokoškolský pedagog Jan Vičar se narodil v Olomouci, vystudoval hudební výchovu a češtinu na Filozofické fakultě Univerzity Palackého a hru na akordeon na konzervatoři v Ostravě, kompozici na JAMU v Brně a pražské HAMU. Má široké spektrum zájmů a aktivit, vedle skladatelské a pedagogické práce se zabývá i vědeckou a organizačních činností; jako editor pečuje o muzikologické publikace, jako badatel se zaměřuje na dějiny české hudby 20. století. Skladatelsky se prosadil ve vokální, sborové, orchestrální a komorní tvorbě v širokém žánrovém i stylovém rozpětí. V jeho skladbách se objevují folklorní inspirace, zejména moravské, také však prvky jazzové. K folkloru, jemuž je nová deska věnována, má Jan Vičar nejen vřelý, ale hlavně kreativní vztah. Tvrdí sice, že je „folkloristou pouze příležitostným“, nicméně znamenitým. S pokorou soudí: „Činit v této oblasti po Leoši Janáčkovi cokoli závažnějšího, by bylo příliš troufalé. Václav Trojan chtěl ve svých folklorně orientovaných skladbách ukázat, ‚jak je to krásný‘. Já se v úpravách i radikálních stylizacích snažím to příliš nepokazit.“ CD Ej, Janku však svědčí o tom, že dokáže povýšit lidové písničky na stupínek velkého umění a potěšit jimi interprety i posluchače. O jedné části alba prozrazuje: „Ke zkomponování prvního pásma K horám jsem přistoupil až v roce 2004 na základě výzvy sbormistra Jakuba Martince – pro koncertní turné sboru Boni pueri po USA a Japonsku. Kolega Roman Dykast mi tehdy doporučil folklor moravských Kopanic. Jejich hudební příběhy mne uchvátily.“ Která „čísla“ na desce má autor nejraději? „Ke každé skladbě i sborovému tělesu a jeho nahrávce mám velmi intenzivní osobní vztah. Sbormistru Skopalovi a královéhradeckému dětskému sboru Jitro jsem například vděčný za nahrávku titulní písně Ej, Janku!. Byla zkomponována v roce 2006 a věnována mému tehdy tříletému synovi Hanýskovi.“
Jan Vičar je rovněž významným tvůrcem komorní a symfonické hudby, řadu jeho skladeb natočil také Český rozhlas. Soudobé skladby to však nemají u posluchačů snadné. Jak jsou přijímány ty jeho? „Mám pocit, že každou moji skladbu vnímá širší koncertní publikum přibližně stejně, většinou kladně (tady prosím zařaďte smajlík), i když jako postmoderní hudební cestovatel měním inspirace a kompoziční postupy,“ říká s potěšením skladatel. „Nedávno byla například uvedena po dlouhém odstupu má světská kantáta Křik podle básně Jiřího Žáčka. Jejímu poselství, témbrovosti a dramatičnosti porozuměli, jak se zdálo, i dnešní posluchači.“ Jinak autor souhlasí s tím, že soudobá hudba se prosazuje obtížně. „Nové kompozice zaznívají veřejně většinou jen při své premiéře, která je zároveň jejich derniérou. O to je cennější, že jsou aspoň nahrány a archivovány Českým rozhlasem. Ten se stává výstavní galerií i muzeem ‚znějících exponátů‘ české hudby.“

(ap)



  Pozdrav z příletu do Keflavíku   
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Wagnerovská idyla...    
  
Nalaďte si
 
  Alice Nellis fandí rocku
  
Navštivte