Petr Pavlovský, teatrolog a kritik

Neokoukaná žijící legenda

V půli července odezněla na Vltavě repríza posledního pokračování vzpomínek jedné z našich nejlepších hereček své generace Marie Málkové (1941). Absolvovala DAMU a v letech 1962–1968 hrála v Divadle Na zábradlí. Jde o jednu z nejslavnějších kapitol českého poválečného divadelnictví, některé inscenace procestovaly Evropu a jsou dnes i teatrologicky důkladně zpracované. Daleko méně je známo působení manželské dvojice Málková – Grossman za normalizační diskriminace i v prvních polistopadových letech. Vzpomínky začaly ovšem dětstvím prožitým v tuhých poměrech dvou totalit. Jedním z prvních formujících zážitků byl rozhlasový přenos z procesu s Miladou Horákovou, v oblasti umění pak Radokův film Daleká cesta s Blankou Waleskou a Otomarem Krejčou v hlavních rolích, dílo režimní kritikou zatracené s pejorativním označením „formalismus“. Jméno Radok se pak objevuje i na samém vrcholu její kariéry, ale nepředbíhejme!
Kolegové Marie Málkové málokdy mediálně vzpomenou Josefa Bezdíčka, který na DAMU učil umělecký přednes. Často záměrně absentovali a Marie Málková ochotně chodila do hodin místo nich: „Profesor Bezdíček se mnou rozmlouval nejenom o textech a verších, ale i o tom, jak umění ovlivňuje a zasahuje naše bytí.“ Přímo z DAMU nastoupila do Divadla Na zábradlí, kde zažila mimo jiné střet režijních koncepcí svého budoucího muže Jana Grossmana a Otokara Krejči – při inscenování Havlovy Zahradní slavnosti; u tohoto tématu se bohužel nezdržela.
Koncem roku 1968 museli oba manželé Divadlo Na Zábradlí opustit. Působení Jana Grossmana v Chebu, v Hradci Králové a v Divadle S. K. Neumanna je dostatečně známé, zato znovu a znovu zpochybňovaná umělecká existence Málkové by vydala na diplomku – vystřídala toho nepřehledně moc. Pozoruhodná byla už inscenace Strindbergovy Slečny Julie (produkce Pražského kulturního střediska), nastudovaná pro zájezd do Finska, kde údajně existuje televizní záznam, u nás dosud neznámý. Hrála menší role v Národním divadle, v Městských divadlech pražských, v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, v Hradci Králové. Od roku 1983 byli oba manželé opět ve stálém pražském angažmá – v Divadle S. K. Neumanna (na téže„periferii“ působil v polovině sedmdesátých let před odchodem na Západ Otomar Krejča).
Těsně před listopadem 1989 se Jan Grossman do Divadla Na Zábradlí vrátil, v letech 1992–1995 tam znovu hrála i Málková, ale po manželově smrti (1993) se vrátila do Libně a následujících sedm let měla angažmá v Divadle pod Palmovkou (1995–2002). Teprve v posledních letech zazářila, a to hned na několika jevištích: znovu hostovala v Divadle Na zábradlí (Jean Claude Carriere, Terasa, 2001; Thomas Bernhard: Náměstí hrdinů, 2003), dále například v Divadle v Dlouhé (dramatizace Dostojevského románu Běsi, 2002). Tři roky po sobě získala prestižní Cenu Alfréda Radoka za hlavní ženský herecký výkon.
Důchodcovský odpočinek jako by si Marie Málková vybrala za normalizace už předem, a naopak ve třetím tisíciletí je na vrcholu tvůrčích sil, které rozdává nejenom na jevištích, ale i na uměleckých školách (VOŠH, DAMU). Vzpomínání bylo sice velice zajímavé, ale pro Český rozhlas by to tím skončit nemělo. Marie Málková toho zřejmě ví daleko víc a je schopna problémy i teoreticky pojmenovat, což není u herců běžné (zřejmě i vliv dlouholetého soužití s Janem Grossmanem). Proto by byl na místě rozhovor s teatrologem typu Vladimíra Justa, který by umělkyni přiměl otevřít zasutější divadelní komnaty, takové, od kterých nikdo jiný než ona nemá klíče.



  Pozdrav z příletu do Keflavíku   
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Wagnerovská idyla...    
  
Nalaďte si
 
  Alice Nellis fandí rocku
  
Navštivte