Těžká mlha (nejen) nad Ostravou

V pražském Domě U Kamenného zvonu je do konce září k vidění retrospektiva ostravského fotografa Viktora Koláře (ročník 1941). Ta ostravská základna je pro jeho dílo důležitá, vlastně rovnou určující.
S poetikou, kterou si Kolář v moravskoslezské metropoli šedesátých let projednou vydobyl, nehnuly ani ty největší otřesy: ani autorova emigrace v letech 1968–1973, ani revoluční rok 1989, s nímž padla totalita.

Ostrava, 1967

Stroj vítězí

Kolář byl hotovým fotografem velmi rychle, vlastně od svých dvaceti let fotografuje pořád stejně. Přesouvají se maximálně vnější akcenty, proměňují se kulisy, ovšem děje, které jsou mezi nimi rozvěšeny, skládají dohromady stále stejný příběh: zprávu o postupném rozkladu člověka sevřeného mizerným, nepřátelským a surovým časem.
S přibývajícími dekádami prosakuje do Kolářových snímků snad jen výraznější, magičtější výtvarnost, která mění některé jeho snímky takřka v obrazové básně, a pak větší míra absurdního humoru, zřejmě jako reakce na všestranně rostoucí agresivitu porevoluční společnosti, živenou syrovým masem kapitalismu.
Kolářova Ostrava posledního půlstoletí, to jsou zachmuřené výjevy z města podrápaného a potrhaného těžkým průmyslem; obrazy tonoucí v mlze a prachu, záběry syrových fabrik, plynovodů, rypadel a nekonečných stavenišť, která se na člověka surově tlačí, pohlcují ho a ničí. Ve tvářích těch, které Kolář fotografuje, takřka neexistuje úsměv, vybrané postavy neznají živý pohyb, ztuhly v pasivitě, odevzdanosti, skoro mučednickém gestu. Ten kontrast poníženého člověka (potažmo přírody) a dominující techniky je ale nosný: pocit existenciální tragédie, jakéhosi tichého zoufalství a bezmoci, odrážejí stejnou silou i snímky, které Kolář pořídil v Novém světě.

Všude dobře...

Do Ameriky fotograf odjel v osmašedesáté roce. Pobyl pět let v Kanadě a USA, načež se dobrovolně vrátil do normalizované československé klece. Místo, odkud pochází, mu bylo zřejmě nad volnost velkých západních měst. Snímky z „amerických prázdnin“ jsou pak stejně šedé a bezútěšné jako záběry z Ostravska; osvobozenou barevnost západního světa jako by Kolář nevnímal.
Možná však v cizině lehce přiostřil nebo spíš rozšířil o nové motivy svoji kritičnost: nesedl mu ani uspěchaný byznys a konzumní styl života, ani chlad širokých prostor a nevraživost výškových budov, ani náboženský fanatismus, tak blízký svou povahou komunismu (jak naznačuje třeba záběr muslima, která se lačně ohlíží po „zajíčkovi“ z Playboye).

Toronto, 1979 S Viktorem Kolářem jako by skončila éra humanistické fotografie. Člověk se vyčerpal, dožil. Místo něj jsou teď k mání jen mátohy, častokrát jaksi zmutované, s neobvyklou fyziognomií, jež by uspěly v béčkových hororech Davida Cronenberga nebo Johna Carpentera.
Kolář není metafyzikem jako jeho literární kolega Jan Balabán, je spíše básníkem syrové reality. Pracuje jen s tím, co je, s tím, uprostřed čeho žije. Některé pozdější záběry nesou stopy aranžmá, což umocňuje jejich komický potenciál. Ale je to smích tichý a hořký, nešťastný a osamělý. Všechno je vlastně stejné, stejně marné, vzkazuje fotograf. A aby kurátorka takový dojem podtrhla, střídá záběry ze sedmdesátých let se snímky po roce 2000.

Jedna fotografie

Retrospektiva v Domě U Kamenného zvonu je vlastně jednou velkou fotografií, anebo filmem se stovkami bezprostředně navazujících políček. Zpráva, kterou Viktor Kolář dává veřejnosti, je pak dvojí: jednak o něm samém, o fotografovi výjimečně koncentrovaného, osobitého vidění, jednak o společnosti, z níž vzešel a ve které žije. O společnosti, která je slabá a nemohoucí a které je přes veškeré mrmlání nejlépe pod nějakým diktátem. O společnosti matné jako těžká mlha nad Ostravou.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Foto Viktor Kolář



  Pozdrav z příletu do Keflavíku   
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Wagnerovská idyla...    
  
Nalaďte si
 
  Alice Nellis fandí rocku
  
Navštivte