Když se touha vystavět dům stává prokletím

Slovenská režisérka Zuzana Liová na sebe upozornila již televizním snímkem Ticho (2005) a smysl pro drobnokresbu konfliktního rodinného prostředí osvědčila i ve svém „kinovém“ debutu Dům, který 27. srpna ve 21.40 uvádí ČT2. Rozporným hrdinou je tu otec (Miroslav Krobot), jenž v přesvědčení, že tak zajišťuje své nejbližší, tvrdohlavě staví nové domky a odmítá pochopit odlišné smýšlení svých dcer, které takové počínání vnímají jako svazující.

Miroslav Krobot svého rozporného hrdinu nevylíčil jako despotu, spíše jako zaslepeně umanutého člověka, jenž si pěstuje dílem pocit nepochopení, dílem pocit nevděku

Krobot svého rozporného hrdinu nevylíčil jako despotu, spíše jako zaslepeně umanutého člověka, jenž si pěstuje dílem pocit nepochopení, dílem pocit nevděku. Nikdy jej nezastihneme, že by svou vůli vnucoval křikem nebo dokonce násilím (nanejvýš padne nějaká facka na znamení výchovné bezradnosti), mluví ztišeně, aniž by se jakkoli doprošoval. Rád by rozhodoval o tom, jak si ostatní mají počínat, ale ne vždy si to dokáže vynutit. Jeho manželka (Taťjana Medvecká) v podstatě rezignovala, neodporuje mu, v rámci možností se však pokouší naleptávat jeho rozhodnutí – například se stýká s vyobcovanou dcerou.
Velká pozornost je věnována mladší dceři Evě, jíž Judit Bárdosová vtiskla ještě ne zcela rozhodnou touhu vymanit se (touha odjet jako au-pair do Anglie) a její dospívání obdařila také sexuálním probuzením, jakkoli po boku ženatého muže a nádavkem jejího budoucího učitele angličtiny. V souvislosti se starší Janou (Lucia Jašková) vstupuje do příběhu sociální podtext: její rodina, kterou fanfarónský, vznětlivý manžel nedokáže uživit, opouští vypovězena dosavadní byt a musí se uskrovnit nejprve u nepřívětivé tchyně, později v pronajatém krámku, ačkoli otcův rozlehlý dům ční v těsné blízkosti.
Liová s velkou dávkou uvěřitelnosti sestavuje obraz obtížného, ale nikoli bezvýchodného života vesnice kdesi pod malebnými horskými velikány (vyprávění dominuje pravidelně projíždějící autobus spojující obec s blízkým městem, kde se nachází jak závod na minerálky, kde otec pracuje, tak střední škola, kam Eva dochází). Režisérka věrohodně postihla často jen doutnající konflikty, založené hlavně na málo vstřícných, umanutých povahách.
V Domu režisérka přináší cenný příspěvek k poznání mentality soudobého venkova i s jejím důrazem na hmotné zabezpečení. Na rozdíl od české komedie na obdobné téma Půl domu bez ženicha (1980) se na zvolený problém dívá velice střízlivě, bez přehnané nadsázky a zbytečných emocí, jakoby z pozice vnějšího pozorovatele, a zpovzdálí sleduje načrtávané dění. Avšak český dabing, jakkoli citlivý, stírá specifika slovenského prostředí, aniž by zjednal řekněme všeobecnější platnost.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Když se touha vystavět dům...
  
Dívejte se
 
  
Skvěle psaný smutek
  
Pořiďte si
 
  Kdy skanou Jasmíniny slzy?
  
Navštivte