Andrea Hanáčková, publicistka

Svěží zvukový obraz Hamburku roku 1966

Díky Tomáši Černému! Jeho pečlivou práci s rozhlasovým archivem mohli ocenit posluchači Víkendové přílohy Vltavy (3. srpna) a poslechnout si rozsáhlou reportáž z roku 1966 Hamburk těchto dní. Zpráva o služební cestě redaktorky Míly Semrádové. Dílo výborně časově zapadlo do doby, kdy cestujeme a jsme plni zážitků, zároveň se podařilo připomenout nedožité devadesátiny jedné z nejvýraznějších rozhlasových osobností šedesátých let minulého století, propagátorku tzv. problémových pořadů, jakýchsi předchůdců dnešních dokumentů a featurů. Její hutná imprese zahraniční cesty do tehdy kapitalistického západního Německa je dodnes inspirativní. Ukazuje, jak může vypadat hodinový pořad, v němž se spojí pozorovací talent, reportérská pohotovost, jazyková zdatnost, literární talent a silná osobnost reportéra.
Je dvacet jedna let po druhé světové válce. Semrádová začíná přesně tak, jako se naše mysl ladí během dlouhých cest – asociace a vzpomínky ji vedou až k nádraží plnému uprchlíků, raněných, zajatců a ke krátké příhodě, při níž na samém sklonku války v květnu 1945 málem přišla o život. Tato imprese jí vydrží i při první podvečerní procházce Hamburkem. Ráno si přečte noviny. Jejich titulky rytmizují pořad a leitmotivicky uvádějí společensko-politický kontext poloviny šedesátých let v Německu. Posedí v kavárně a pak už vyráží do ulic: hamburský přístav, vykřičená čtvrť, StarClub, galerie Waltera Mensche, parky, rybí trh, divadlo, průvod veteránů. V kompozici se střídá herecký hlas předčítající psané reportážní slovo, hudební předěly, reportážní záběry a klapot psacího stroje pravidelně připomínajícího, že jde o záznam cesty.
Stále znovu jsem si při poslechu uvědomovala, co je na tom téměř čtyřicet let starém pořadu tak fascinující. Především tempo a rytmus. Herečka Slávka Budínová (pod režijním vedením Veroniky Matějové) velmi uměřeně dávkuje směs civilního sdělení pozorovaných skutečností, mírné pobavenosti nad jevy i nad chováním některých osob, upřímné bezbrannosti vůči emocím osamělého cizince v neznámém městě. Kde je třeba, vydrží herečka s jediným dechem při dlouhých výčtech zboží, obchůdků, barev, typů lidí, při popisu parádního průvodu. Monotónní deklamaci herečka tam, kde čte titulky novin – denní realita je tak běžná a všude stejná. Jindy se to nejpodstatnější děje v pauzách – tam, kde vzniká prostor pro představu. Pro to, co je za slovy. Pro hloubkovou reflexi těch teprve dvaceti let, která uběhla od války, dvaceti let, která nesmiřitelně rozdělila tehdejší Evropu, dvaceti let, která nestačila na oplakání všech hrůz. Semrádová cítí toto téma v Německu velmi živě.
Hamburk však zároveň představuje jako přátelské město plné podivuhodných lidí. Jednotlivá zastavení jsou sama o sobě drobné příběhy, které si dnes dovedu představit třeba v rámci Zápisníku zahraničních zpravodajů. Popis návštěvy galerie ve staré strojovně, drobný referát o aktuální divadelní premiéře Hanse Rasuna, velmi vtipný dialog o existencialistech ve studentském prostředí, to vše představuje vycizelované literárně-reportážní klenoty. Celek pořadu je ale rámován tragickou válečnou zkušeností. V té chvíli netají autorka a její herecké alter ego pocit hlubokého smutku.
Letošní rozhlasové narozeniny umožňují mimořádné zážitky u rádia. Cítím opravdový posluchačský vděk, když se v nekončícím proudu komiků normalizační zábavy (každodenní Kolotoč na Dvojce) objeví jednou za čas rozhlasový klenot, jakým byla nedávno Reportáž z operace srdce (Přemysl Matula, 1954) nebo právě návštěva západního města v čase pozvolného příchodu pražského jara.



  Když se touha vystavět dům...
  
Dívejte se
 
  
Skvěle psaný smutek
  
Pořiďte si
 
  Kdy skanou Jasmíniny slzy?
  
Navštivte