Číslo 41/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klarinetistou.
Jiřím Hlaváčem.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Zbyněk Vybíral, psycholog

O kráse v létě babím

Ach, léto. Psal jsem tyto řádky v létě, pokračoval v létě babím. V létě bylo tolik času věnovat se umění! Aspoň pro toho, kdo je vytížen od září do června. A byl čas rozjímat. O hudbě, hudebnících, o politice v umění, krutosti ve filmech anebo o tichu. Na konci pořadu o barokních nástrojích odpověděl gambista na otázku, co o prázdninách poslouchá, příznačně: Má přece prázdniny, tak si je nemíní kazit hudbou. Kdo s čím zachází, o prázdninách by tím scházel. Herci nechtěli slyšet o divadle a já nechtěl slyšet o práci. Jen jsem si letně přemítal.
Letně jsem přemítal nad tím, proč i na jazykově kultivované Vltavě pouštějí redaktoři „všechny ty rokenrolové fláky“ nebo říkají o muzikantech, že „vypalovali jednu skladbu za druhou“. Podotýkám, že nebyla řeč o vypalování hudby načerno, ale šlo o snahu přenést na nás posluchače hudební odpich a energii. A uvolněnou familiárnost. Dalek toho, abych se pohoršoval nad slangem redaktora, přemítal jsem nad uvolněností řečí v létě. Všechno se mi nemusí líbit, uklidnil jsem se, ale to neznamená, že to z éteru nemá znít. I slovo flák ať existuje, však něco sděluje. Když uvolněný redaktor do éteru „flákne“ slovo, nekazme si náladu upjatostí. Říká nám, že on, redaktor, tuto hudbu zná jako své boty, že v ní ví o peckách a rozpozná v ní fláky, ostatně: jen si tak letně lelkuje.
Žijeme v ukřičené době, uřvané, tvrdil jiný redaktor, myslím, že vltavské Mozaiky. A tak jsem si přemítal nad uřvaností, kterou jsem kolem neslyšel, neboť jsem se uchýlil na chalupu, do jedněch hor a pak do hor dalších… Copak nezáleží na každém z nás, v jaké době žijeme, zeptal jsem se ze zvyku, ale uklidnil jsem se. To, že nežiju v uřvané době, neznamená, že to nemá z éteru zaznít… A vůbec: nechtěl jsem slyšet o práci a reagovat na redaktora jako odborník na komunikaci. Kolem bylo ticho, sjížděl jsem autem z hor do údolí a pustil si k tomu album Christiny Pluharové a její L’Arpeggiaty nazvané tiše Via Crucis. I na něm se „křičí“, ale kontratenor, soprán nebo tradiční korsické hlasy zde dokážou vykřičet bolest. To není uřvanost.
A pak jeden umělec výtvarný. Řekl mi v létě, že vymýšlí grafické tvary, ale nezatěžuje je symbolem. Víte, pokračoval, mé tvary nejsou zatíženy literárností. Nevěděl jsem. Ale asi si myslel, že některé grafické tvary by mi mohly připomenout písmena nebo příběh. A tak jsem letně přemítal, jak se vyvázat ze znaků. Od toho, aby nám jedno připomínalo druhé. Od toho, aby umění nepsalo příběhy… Nu, ale od čeho ty tvary jsou? Můžeme se vyvázat ze symbolického čtení? A co když si do jeho tvarů vmyslím symboliku já?
Bylo symbolické sejít se na zahájení Hudebních slavností na zámku Jezeří. Byli jsme tam z okruhu Týdeníku tři: Petr Koudelka, redaktorka Šárka Vieweghová, já. Přemítal jsem nad tvary krajiny a nad tím, co značí čin mladé Aleny Hönigové: přizvat médium hudby, aby dělalo hostům společnost ve zchátralé kráse nad hrozivou jámou hnědouhelné pánve.
A bylo ještě léto, když začala vysílat ČT art. Jana Rejžka při rozjezdu Artefaktů zachránila bystrá Jindřiška Bláhová – a já přemítal nad tím, jak bez chytrých hostů jsou pořady o umění jalové; pánové Podzimek s Vizinou zavěšovali do prostoru knihy – a potěšili doporučením Imreho Kertésze, Jan Burian si vytkl „hranice v hudbě“, ale bylo to víc rozhlasové či časopisecké než televizní. Ale kdo jsem já, abych soudil… Jen jsem si – to už v létě babím – snad zbaběn létem, přemítal. A vytáhl jsem z knihovny zase Holana a koupil Maxe Frische. Nikam jsem nepsal, nikam se neozýval, byv rád, že mi média dělala společnost. Až sem to mohu napsat: prázdniny nechť patří tichu (v ukřičené době) a smířlivému přemítání. A také tvarům (a činům) plným symbolů.
Je říjen a tyto řádky letní odvála práce; zmizí, než se setmí. O ničem nebyly. Anebo byly? Příště zas kritičtěji, povzbuzuji se. Ne jako v létě babím.



  Když cestu za svobodou
  lemuje krev
  
Dívejte se
 
  
Brno nacistické:
  oživování paměti     
  Pořiďte si
 
  Osidla přizpůsobivosti
  
Navštivte