Číslo 41/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klarinetistou.
Jiřím Hlaváčem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Když si nezahraji třeba dva měsíce jazz, je mi smutno a aspoň doma si něco pro sebe cvičím. Ale bez klasické hudby bych dva měsíce vůbec nevydržel!“ říká Jiří HlaváčJiří Hlaváč, klarinetista

Byl jste kandidátem na smolaře roku, protože vás nejmenovali ministrem kultury, jak se o tom před časem jednalo...

To je úsměvné, o té „kandidatuře“ ani nevím, stejně jako o tom největším motýlku. A jen tak mimochodem, dostal jsem jej přídavkem ke smokingu, který ušili u Adama a který nosím moc rád.

Co byste jako ministr udělal nejdřív?

Položil bych několik zásadních otázek, abych si mohl udělat určitou představu, co lze a co nelze změnit. Osvětlil bych, co všechno tvoří kulturu země a sondoval, jak je možné pozměnit celospolečenský pohled na kulturu. Kultura nejsou gripeny – já ostatně žádného dodneška neviděl, jen na něj jako daňový poplatník přispívám. Myslím, že kultura má být vnímána jako stálá výkladní skříň státu. To byla moje zásadní myšlenka – změnit vnímání důležitosti kultury v širokém spektru politických špiček.

Zasadil byste se jako ministr o to, aby Praha konečně měla důstojný koncertní sál?

Samozřejmě, že bych jednal a bojoval. Vždycky se nakročí a vypadá vše slibně, ale nakonec nic. Někdy v roce 1990 byli dokonce Japonci ochotni do projektu koncertní síně dát velký finanční dar jako poděkování za to, co čeští hudební umělci udělali pro kulturnost Japonska. Uvažovalo se, že Dům hudby bude na Letné, potom Na Příkopech i jinde. Měnily se kulisy a figuríny, ale stále žije jen úvodní myšlenka. Před časem o ní údajně jednala opět i Rada hlavního města Prahy. Věřím – i když se toho asi nedožiju, že nový koncertní sál v Praze opravdu bude. Jsme v tom už ojedinělí, takové problémy neřeší dnes v Paříži, Berlíně, ve Vídni ani v Budapešti.

V roce 1998 jste byl v USA vyhlášen Mužem roku, o deset let později vám ten titul udělili znovu. Co taková pocta obnáší?

Americký biografický institut uvádí každoročně v různých uměleckých oborech výběr mužů i žen, které považují za přínosné. Titul mi udělili k padesátinám a k  šedesátinám. Ve jmenování uvedli, že je to ocenění za soustavnou snahu sbližovat hudební žánry a styly. Při prvním předání jsem v New Yorku spoluúčinkoval na vystoupení v menší koncertní síni Carnegie Hall.

Co přinesl titul vám osobně?

Největším přínosem pro mne bylo, že Americký biografický institut má úžasnou knihovnu, a já měl možnost se tam dva týdny probírat notami, nahrávkami a studiemi. A pokud se s nimi spojím dnes, upozorní mě na přírůstky knihovny a mohou mi je ve studijních kopiích poslat. To je pro mne největší bonus spjatý s cenou.

Sám často hodnotíte umělecké výkony. Co si o soutěžích myslíte?

Hodnotit umění či umělce je vždycky emotivní záležitost. Jako člen porot a člověk, který je často řídil, vím, že mnohé soutěže nevyhrávali nejlepší, ale ti, kteří nejméně vadili největšímu počtu porotců. Slyšel jsem skutečně jedinečné nástrojové výkony a přitom u někoho vyvolaly pocit, že to je jen žonglérství. Nebo opačně – sledoval jsem interpreta, který byl úžasný v rovině emočního vkladu, stylovosti, citu pro autora, ale někdo řekl – ten jeho zvuk a tvorba tónu jsou nějak divné... Výkon nikdy exaktně nezměříte.

Američané vás vystihli dobře, jako umělec opravdu sbližujete žánry. A také nástroje. Máte radši klarinet, nebo saxofon?

Neumím na to jednoznačně odpovědět. Na klarinet jsem samozřejmě zahrál nejen mnohem víc koncertů, ale logicky i mnohem více skladeb. Nicméně, protože mám saxofon dědictvím po panu Krautgartnerovi, kdykoliv jej vezmu do ruky, cítím velkou míru úcty. A dodává mi to spoustu energie a chuti v tom ještě chvilku vydržet.

Proměňuje se váš vztah k nástroji v průběhu let?

Jistě, a dnes může být ve hře i to, že klarinet je z hlediska hry přece jen namáhavější na dech i prstovou techniku. A protože nemám dnes, v pětašedesáti letech, zuby jako ve třiceti, samozřejmě na saxofon se mi hraje pohodlněji než na klarinet.

Jaký je váš vztah k repertoáru na jeden či druhý nástroj?

Zahrál jsem si Debussyho Rapsodie – jak tu klarinetovou, tak saxofonovou. Obě skladby považuji za skvost oboru. Na klarinet i saxofon jsem hrál Hindemithovy sonáty, Scaramouche  Daria Milhauda, Tympanon Alexeje Frieda i řadu moderních skladeb, například Sonatinu Jiřího Urbánka, kterou mám moc rád, nebo Koncert Jiřího Štěpánka. Se SOČRem bych v příští sezoně rád uvedl Koncert Ladislava Simona. Je to skvělá skladba, v níž skladatel neurčil, zda se má hrát na klarinet nebo saxofon, a já plánuji, že bych to na pódiu mixoval a střídal sopránsaxofon s klarinetem. Klarinetový repertoár mám samozřejmě moc rád, to nemusím zdůrazňovat – od Mozartova klarinetového koncertu až k Brahmsovým sonátám. Když jsem si je mohl v rozhlase nahrát s Igorem Ardaševem, považoval jsem to za největší odměnu za roky, v nichž se klarinetové hře věnuji.

Jiří Hlaváč na letošním mezinárodním festivalu Clarimania v polské Vratislavi

Cítím ve vás obrovskou vřelost ke klasické hudbě...

Zatímco vztah k nástrojům nedokážu přesně zhodnotit, umím pojmenovat svůj vztah k hudbě. Mám ověřeno, že když si nezahraji třeba dva měsíce jazz, je mi smutno a aspoň doma si něco pro sebe cvičím; ale bez klasické hudby bych dva měsíce vůbec nevydržel! Založením jsem tedy přece jen klasik.

V roce 2000 jste se stal děkanem HAMU. Těšila vás ta funkce?

Byl jsem děkanem dvě funkční období po sobě, až do roku 2006. Když jsem nastoupil, potěšilo mě, že jsem si mohl o všem v klidu popovídat s lidmi typu uvážlivého a moudrého člověka, jakým byl Josef Chuchro, který tu působil  dlouhá desetiletí, znal problematiku a byl prvním porevolučním děkanem. Dalším příznivým momentem byl vztah mezi tehdejšími děkany na AMU – byl to tým velmi slušných, korektních a noblesních lidí.

A stále to zůstalo takhle v pohodě?

Později došlo k proměně personálií, řada veřejných činitelů se začala chovat jako ve výrobním závodě a měla pocit, že kultura nebo umění jsou svým způsobem služebníky, kterým budou oni určovat pravidla hry. Začalo to prosakovat i na školu. Když působí element tlaku a jiné nepříznivé faktory, začne vám to vadit. Bylo období, kdy jsem byl ve škole jen kvůli studentům, kteří mě o to požádali. A přitom mi říkali, pane profesore, my bychom se nedivili, kdybyste práskl dveřmi a odešel. Ale já zásadně dveřmi nepráskám. A právě kvůli studentům nemám právo dělat velká osobní gesta, protože bych je poškodil.

Působíte i jako hudební organizátor, vedete soutěže. Jak jste se k těmto aktivitám dostal ?

Náhodou. Hned na začátku hudební kariéry jsem si uvědomil, hlavně v souvislosti s Barok Jazz Kvintetem, který jsem založil a vedl, že tehdejší ředitelé, hudební organizátoři, zřizovatelé či jednatelé, dnešním termínem manažeři, to mnohdy nedělají dobře. Pořadatelé koncertů logicky začali volat nebo psát přímo mně. Tak jsem do toho nenásilně vplul. Stejné to bylo s moderováním – vyplynula potřeba koncerty uvádět. Byla to výtečná škola, protože jsem musel mít jasno, kdy, kde a co budeme hrát a co k tomu řeknu s ohledem na věk a zkušenosti posluchačů. Ty „jiné“ činnosti se začaly na sebe nabalovat.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 1. října.



  Když cestu za svobodou
  lemuje krev
  
Dívejte se
 
  
Brno nacistické:
  oživování paměti     
  Pořiďte si
 
  Osidla přizpůsobivosti
  
Navštivte