Číslo 41/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klarinetistou.
Jiřím Hlaváčem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Od Radio-Journalu k Týdeníku Rozhlas

„Zahajujeme dnešním číslem vydávání časopisu, jehož účelem jest především, aby sloužil k informaci těch, kdo stali se předplatiteli Radio-Journalu, tj. jeho bezdrátových produkcí a zpráv, a v druhé řadě pak k poučení všech, kdo se o radio zajímají.“ S tímto předsevzetím vstoupil na český mediální trh v září 1923 nový časopis. Zprvu se zdálo, že specializace na rozhlasovou problematiku mu bude osudovým závazkem, ale brzy se ukázalo, že v jeho spojení s rozhlasem je víc síly, než by kdo tušil.
Neměl to ovšem lehké. Začal vycházet v situaci, kdy koncesi k poslechu Radiojournalu mělo pár desítek odvážlivců a každý měsíc provozu působil rozhlasové společnosti další finanční ztráty. Není divu, že v roce 1924 dělily prvního technického ředitele Radiojournalu Eduarda Svobodu už jen hodiny od rozhodnutí tehdejší programový měsíčník zrušit.

              

D dur, nebo fotbal

Ale časopis překonal i tuto novorozeneckou krizi a dál propagoval těžce se prosazující vynález – tak účinně, že od ledna 1925 počal vycházet v týdenním intervalu. A tak už to zůstalo dodnes. S výjimkou jednoho čísla v květnu 1945 a čtyř čísel v srpnu a září 1968 přichází od té doby týden co týden za svými pravidelnými i příležitostnými čtenáři, aby byl jejich rádcem a společníkem – což je závazek, který v historicky prvním čísle vytýčil Miloš Čtrnátý, první šéfredaktor listu a zároveň první programový ředitel rozhlasové společnosti.
Ten hned také popsal, jak by rozhlasové vysílání mělo vypadat. „Jde i o to, aby rádio nezvrhlo se v pouhou švandu, nýbrž postavilo se do služeb kultury, umění, lidovýchovy a praktického života. Jde tu o to, aby vše, co se radiem bude vysílati, mělo svůj účel a svoji určitou úroveň.“
Tím ovšem předznamenal i spory, které se na stránkách rozhlasového časopisu řeší dodnes.
„Když vám máme upřímně říci pravdu, tedy prosíme vás, jen nepředvádějte žádné ,opusy‘ neb všecky ty umělecké kusy do D Dur aneb F Dur a podobné,“ objevilo se už v dubnu 1924 na jeho stránkách to, co si o lidovýchovném a vysoce kultivovaném vysílání myslela řada posluchačů. Spor, zda má rozhlas v první řadě vychovávat a povznášet do vyšších sfér, anebo bavit a být kulisou pro „vyčištění hlavy“, se táhne jako červená nit stránkami rozhlasového časopisu, tu s větší, tu s menší intenzitou, tu s větším důrazem na jednu, tu na druhou stranu.

              

„Dokonce naše mamička (takto velká nepřítelkyně tohoto krásného sportu) poslouchala napjatě a odháněla nás od tlampače, aby lépe slyšela, neboť jsme s bratrem Jendou div hlavu dovnitř nevstrčili, aby nám žádný goal neušel,“ přetiskl Radiojournal dopis kvartánky mladoboleslavského gymnázia v roce 1926 po prvních sportovních reportážích Josefa Laufera. Ten se stal během krátké doby hvězdou českého mediálního světa. Po něm přišli další: Jaroslav Havel, Josef Cincibus... Radiojournal jim nechal vyrobit speciální fotografie určené k podepisování, aby mohli uspokojit žádosti všech obdivovatelů. I na tomto detailu je vidět, jak rychle se z popelky stala mediální mocnost první velikosti.

Zlaté časy

Svou zásluhu na tom měl i časopis Radiojournal. Ten počátkem třicátých let změnil vzhled i rozsah a z nepříliš kvalitně tištěných novin se stal šviháckým magazínem o padesáti šesti stranách. Čtyřicet z nich zaplňovaly programy našich i zahraničních stanic, na dalších šestnácti stranách čtenáři nacházeli články k programům – ale nejen to. V té době, za šéfredaktora Františka Bodláka, do časopisu Radiojournal přispěli namátkou Josef Hora, Jiří Frejka, Otokar Fischer, Marie Majerová, Hubert Ripka, Václav Gutwirth, E. F. Burian, Jaroslav Křička, Otto Pick, František Kubka, J. V. Pleva, Voskovec a Werich, Vlasta Burian, Jiří Karásek ze Lvovic... Rozhlasový časopis zkrátka byl přirozenou, organickou součástí kulturní a společenské atmosféry první republiky, reflektoval ji, ale také ji spoluutvářel.
V první řadě byl přirozeně tribunou názorů na teorii i praxi rozhlasové tvorby. Téměř symbolicky novou kapitolu v životě „rozhlasového věstníku“ zahájila diskuse posluchačů vyděšených či nadšených rozhlasovou hrou Jana Grmely Požár opery, která šokovala autenticitou, stírající hranice mezi stylizací a syrovým obrazem reality. Následné úvahy autora hry o smyslu a žánrovém zakotvení rozhlasové tvorby zapadaly do rozsáhlé diskuse o nejrůznějších aspektech rozhlasové práce, do níž se zapojovali vedle špičkových rozhlasových tvůrců i renomovaní teoretici. „Vlastně největší a nejmodernější dobrodružství rozhlasu jest v jeho obecenstvu. Toto obecenstvo je mýtem. Ne, je hrozivým spiknutím,“ napsal kupříkladu v lednu 1930 Jiří Frejka v rozsáhlé úvaze o psychologii rozhlasového posluchače. Jeho úvahy o rozhlasovém žurnalismu nebo poetice rozhlasu, uveřejňované na stránkách Radiojournalu, jsou dodnes inspirativní.

              

Okouzlení nad strmým vzestupem rádia, jež ve třicátých letech zažívalo „zlaté časy“, je dodnes patrné při pohledu na půvabné obálky rozhlasového týdeníku, ať pojednané ve stylu dobové užité grafiky, anebo později využívající kvalitní celostránkové hlubotiskové fotografie. Přesněji řečeno, tento obdiv je určen časopisu s názvem Radiojournal, skutečné vlajkové lodi stejnojmenné rozhlasové společnosti. Ta začala na podzim roku 1934 souběžně s výpravným magazínem vydávat ještě druhý programový časopis pod názvem Týden rozhlasu. Zatímco luxusní Radiojournal stál dvě koruny, levnější a méně kvalitní varianta stála pouhých 70 haléřů. Toto „dvojvládí“ trvalo dalších téměř sedm let: v roce 1941 posluchačům zbyl jen Týden rozhlasu tištěný na novinovém papíře. A novinový papír zůstal s rozhlasovým časopisem spjat až do roku 2007.

Náš rozhlas?

Vraťme se ale ještě na samý práh druhé světové války. Počátkem roku 1939 časopis Radiojournal změnil své jméno. Důvodem byl záměr pojmenovat v německém dusivém stínu programový časopis názvem „zvučným, výstižným a českým“. Z osmi tisíc návrhů byl vybrán název Náš rozhlas. (Druhé místo obsadil název Od neděle do soboty, třetí místo název Vysíláme).
Jistá míra autonomie, kterou rozhlasový časopis vykazoval ještě na počátku německé okupace, vzala rychle za své. Jestliže v květnu 1939 se v časopise skvěl titulek Domažlice, pevná vlasti stráž, o tři roky později byl čtenářům na stejném místě vysvětlen Smysl německo-italského spojenectví. Ještě 5. května 1945 otiskl Týden rozhlas celostránkový článek s názvem Německý státní ministr K. H. Frank k českému lidu, končící temnou výhrůžkou: „Jsem přesvědčen, že nadejde den, kdy všichni poznáte, jak správná byla cesta, po které jste byli vedeni v těchto dnech. Dějiny Evropy nejsou dosud u konce!“
O čtrnáct dnů později už Hitlera na obálce časopisu, nesoucího opět staronový název Náš rozhlas, vystřídali Beneš a Stalin a prakticky celý prostor časopisu vyplnily reportáže o bojích o rozhlas. Namísto programů přinesl list jen stručné oznámení, kdy se vysílají informace o pohřešovaných a zprávy pro vězně koncentračních táborů a jejich rodinné příslušníky. „Konečně ve 12.00 a 18.00 hodin jsou vysílány zprávy o padlých a zemřelých a datech jejich pohřbů.“
Po únoru 1948 se z časopisu velmi rychle vytratily jiné než čistě technické informace o programu. Politický vývoj vedl k proměně v programový věstník v pravém smyslu slova bez dalších ambicí. Nedokázal tomu zabránit ani František Gel, pro kterého bylo šéfredaktorské působení v letech 1950–1953 přestupní stanicí z rozhlasu k dráze vysokoškolského učitele. Jen občas, patrně Gelovým přičiněním, probleskla v nudě strnulého úředního tónu jiskřička: například v březnu 1950 otiskl časopis hřejivě civilní úryvek z knihy reportáží redaktora Rozhlasových novin Ludvíka Aškenazyho Ulice milá.

Vítaný azyl

V říjnu 1953 se název časopisu znovu měnil, tentokrát z veselejších důvodů. Po zahájení zkušebního televizního vysílání v květnu 1953 byl od 13. října téhož roku spuštěn pravidelný program Československé televize, byť zpočátku jen tři večery v týdnu. Zpočátku zabírala informace o televizním programu v časopise Československý rozhlas a televise jen pětinu tiskové strany. Mladší sestřička ale rostla a sílila nevídanou rychlostí, až v prosinci 1965 opustila přístřeší společného časopisu a založila si vlastní programový magazín. Od 20. prosince 1965 proto rozhlasový časopis vycházel pod názvem Československý rozhlas. V té době byl všeobecně vnímán jako útočiště před všudypřítomnými politickými tématy. Svou zdrženlivost porušil až v první polovině roku 1968, kdy zachytil akceleraci společenského života. Na jeho stránkách vycházely myšlenky Oty Šika, anonce na rozhlasovou hru Václava Havla Anděl strážný nebo na Horníčkovu četbu ze Švandrlíkových Černých baronů. Tomu, jako ostatně celému pražskému jaru, učinila přítrž sovětská okupace a následná normalizace. Časopis, který od počátku padesátých let vydával přímo Československý rozhlas, převzalo v roce 1974 vydavatelství ÚV KSČ Rudé právo. Dva roky předtím z názvu listu, patrně jako pozdní ozvěna federativního uspořádání, zmizelo slovo Československý. Z šéfredaktorů těch let připomeňme jméno Josefa Dvořáka, bývalého pracovníka studijního oddělení, které pod vedením Jiřího Lederera a poté Jarmily Votavové vykonalo v šedesátých letech spoustu dodnes nedoceněné práce.
Stejně jako v předchozích desetiletích sloužila relativní apolitičnost a akcentace tradičních hodnot mnoha čtenářům jako přijatelný kompromis uprostřed nesvobodného mediálního prostoru – a netýkalo se to jen čtenářů, ale také například redaktora Jana Halase, který strávil v programovém časopise celé normalizační dvacetiletí a po změně režimu se stal vedoucím literární redakce Českého rozhlasu 3 – Vltava. Sluší se na tomto místě vzpomenout i na důležitou roli jeho redakčních kolegů, kteří s úspěchem provedli časopis úskalími transformací první poloviny let devadesátých – polistopadové šéfredaktory Stanislava Pscheidta a Jana Řežábka.

Po devadesáti letech

S nástupem netušené konkurence v éteru i na novinových pultech se rozhlasový týdeník, od dubna 1991 vycházející s dnešním názvem Týdeník Rozhlas, profiloval nejprve jako průvodce rychle se měnícím světem veřejnoprávních i komerčních rozhlasových stanic. Poté, co se v roce 1996 jeho jediným akcionářem stal Český rozhlas, soustředil se na práci tohoto veřejnoprávního média. V říjnu 1998, kdy Týdeník Rozhlas vedla Agáta Pilátová, vyšel časopis poprvé v historii s barevnou obálkou. V březnu 2001, kdy v čele redakce stál Milan Šefl, přešel list, v té době již s řadou barevných stran, na tzv. berlínský formát, který si mnozí čtenáři dobře pamatují. Časopis sestával ze čtyř samostatně skládaných částí: vstupní část obsahovala zásadnější materiály k rozhlasové i obecně kulturní problematice, Rozhlas plus se věnoval různým aspektům rozhlasového života, další dvě přílohy tvořily rozhlasové a televizní programy.
A konečně 1. října 2007 vyšel Týdeník Rozhlas v grafické úpravě, kterou zachovává do dnešních dnů. Tato změna vrátila rozhlasový programový časopis vizuálně od novinové grafiky k časopisecké podobě.
Týdeník Rozhlas je dnes profilován jako zázemí pro věrné a pravidelné rozhlasové posluchače, přijímající se zájmem a pochopením především hodnoty šířené na vlnách stanic Vltava, Dvojka, Český rozhlas Plus a D-dur – tedy tzv. titulkových stanic. Zároveň se snažíme být útočištěm pro čtenáře nespokojené s úrovní značné části tiskovin. Na trhu tištěných médií plníme obdobnou službu, jakou v éteru poskytují veřejnoprávní rozhlasové stanice. O tom, jak se nám to daří, rozhodujete každý týden vy, naši milí čtenáři. Není to práce snadná, ale je důstojná a naplňuje nás pocitem, který je pro každého tvořivého člověka nesmírně důležitý: že to, co děláme, má smysl.

Milan Pokorný



  Když cestu za svobodou
  lemuje krev
  
Dívejte se
 
  
Brno nacistické:
  oživování paměti     
  Pořiďte si
 
  Osidla přizpůsobivosti
  
Navštivte