Číslo 42/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historikem.
Robertem Kvačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Lze věřit krásce v nesnázích?

Od Krásky v nesnázích, nyní uváděné v neděli 20. října ve 21.20 na ČT1, se odvíjí zájem režiséra Jana Hřebejka o současné dění, úzce svázané s minulostí a výrazně jí ovlivňované (nejnověji v Líbánkách). Zprvu toto „rozvzpomínání“ vedl skrze postavy, které kdysi emigrovaly a nyní se vracejí do vlasti – to je také případ Krásky v nesnázích, natočené před sedmi roky. Tímto filmem také započíná obrat v režisérově tvorbě, dosavadní humorné průhledy vážní, vytrácí se idylizující rozmarnost.

Kráska v nesnázích vykazuje humorné okamžiky, avšak je to humor plynoucí z ubohostí, jichž se lidé dopouštějí, aniž by ve svém počínání spatřovali cokoli vadného

Kráska v nesnázích ještě není tvarově vybroušená, Hřebejk i scenárista Petr Jarchovský jako by dosud hledali svou cestu. Dění se tudíž tříští do spleti žánrových výjevů zalidněných mnoha postavami. Vnější podoba tak odkazuje na nejrůznější styly – jednou na nás dýchne drsný život lidí na společenském dně, jindy groteskní mentorství, nechybí ani zákeřné nástrahy nebo manipulace důvěřivými jedinci. Autoři nevysvětlují, proč postavy uvažují a jednají tak, jak to vidíme, zachycují toliko výsledný tvar událostí, které někdy spějí ke směšně pitvorným koncům.
Kráska v nesnázích souběžně rozehrává tři syžetová uskupení, do jisté míry samostatná, do jisté míry se prolínající. Začněme postavou emigranta Evžena, jehož Josef Abrhám ztělesnil coby zosobněnou ušlechtilost. Během zajišťování restituovaného majetku, který kdysi jeho rodině patřil, se Evžen ujme zbědované Marcely (Aňa Geislerová), týrané manželem (Roman Luknár) a vysmívané matčiným druhem Richardem (Jiří Schmitzer), aniž by tušil, že úlisný advokát (Jiří Macháček) spřádá své podvodné úmysly.
Oproti Evženově noblese, jakkoli plynoucí z přiměřeného hmotného zajištění, ještě zřetelněji vyvstává zištnost tuzemců. Ze všech stran prosvítající hamižnost jako by se tu měnila v jakýsi národní rys. Hřebejk nešetří deziluzí: nedivme se, že bují primitivita, přízemnost, zosobněná zejména ve scénách stolování a pití vína, že vrch získává demagogie – namísto komunistického promývání mysli nastupuje náboženské sektářství, nadcházející stáří se propadá do trapného hašteření.
Kráska v nesnázích ještě vykazuje humorné okamžiky, avšak je to humor plynoucí z ubohostí, jichž se lidé dopouštějí, aniž by ve svém počínání spatřovali cokoli vadného. Z toho pohledu lze snímek vnímat jako varovný portrét naší společnosti zbavené nejen mravních zásad, ale také smyslu pro krásu. Není náhodné, že teprve scény umístěné do slunného Toskánska vyjadřují mírumilovný klid.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Lze věřit
  krásce v nesnázích?
  
Dívejte se
 
  
Traumata
  německého divadla
  
Navštivte
 
  Z archivu
  Františka Drtikola

  
Téma