Číslo 42/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historikem.
Robertem Kvačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

„Historie ještě nikoho optimismu nenaučila.To je pravda. Ale zároveň nikoho nenaučila ani pesimismu. Naučila nás realismu. A můj realismus říká: Budou přicházet různé transformace, v nichž si rozhlas bude hledat nové cesty ke svým posluchačům, ale lidé si ho nedají vzít,“ říká historik Robert Kvaček.Robert Kvaček, historik

Jaké máte na Františka Gela vzpomínky?

Především jsem jako kluk napjatě poslouchal jeho reportáže z norimberského procesu. Tehdy se ulice vylidnily, všichni seděli u rozhlasového přijímače, dokonce si na to stěžovali kavárníci a majitelé kin. Když jsem se pak stal jeho kolegou, postupem času jsem se s ním sblížil. Vyprávěl mi různé historky, které zažil jako soudničkář v Lidových novinách nebo později za války v Anglii, a opakovaně jsme spolu mluvili o jeho pamětech. Slíbil jsem, že mu pomohu s historickými reáliemi, ale postřehl jsem, že se mu do té práce moc nechce. Zřejmě si byl vědom, že by jeho vzpomínky na působení při exilové londýnské vládě jen obtížně mohly vyjít, ale důvodem jistě byl i nedobrý zdravotní stav.

A jaké jsou vaše první vzpomínky spojené s rozhlasem?

Můj tatínek byl řidič autobusu, žádný boháč ani estét. Ale měl velmi blízký vztah ke kultuře, navíc byl nakloněn pokroku, a tak si koupil rádio. V mé rodné vesničce o deseti číslech to bylo něco neslýchaného: sousedi vedli řeči, že si tatínek neváží peněz, a co horšího – rozzlobila se na něj jeho tchyně: „Roberte, to si mě tolik nevážíte, že si ze mě děláte blázny? Přece ta bedýnka nemůže hrát! Vy máte za stodolou nějakého chlapa a ten do toho mluví!“ Brzy jsem si v rozhlase našel své hrdiny, k nimž jsem vzhlížel stejně, jako dnes shlíží mládež k celebritám filmu nebo hudby. Josef Cincibus, F. K. Zeman, Josef Kolář, František Gel... Jejich výkony jsem si ukládal do mysli. Stejně jako celá společnost jsem považoval rozhlasáky za lidi výlučné, výjimečné. A třetí výrazná vzpomínka se váže k pověstné hnědé cedulce, na níž bylo napsáno, že poslech cizího rozhlasu se trestá i smrtí. Byla přivázána k rozhlasovému přijímači v našem jičínském domku a pod tím přijímačem jsem měl celých šest válečných let spal. Ta cedulka zpodobňovala protivníka, kterého se Němci báli. Ale nezapomeňme zároveň, že právě díky rozhlasu Hitler získal ve třicátých letech Němce na svou stranu.

Vraťme se nyní ještě více proti proudu času. V roce 1923 bylo Československé republice pět let. V jaké kondici se nacházela v porovnání se svými sousedy?

Naše republika se v té době do dobré kondice teprve dostávala. Ekonomika se měnila k lepšímu, chystala se na to, že v polovině dvacátých let překoná předválečnou úroveň, což nebyla československá specialita, nýbrž celoevropská tendence. Zvolna přicházelo období, které můžeme s jistou dávkou opatrnosti nazvat zlatým věkem poválečné Evropy. Ale v roce 1923 ještě žila československá společnost na rozhraní dvou způsobů vnímání světa. Po žádné válce totiž nenastává mírový čas, nanejvýš je to čas neválečný. Vzpamatovat se, zvláště po takovém konfliktu, jakým je světová válka, není jednoduché. Zanedlouho, v říjnu 1925, přijde z Locarna důležitá zpráva, že mírové mezinárodní vztahy jsou dlouhodobě zabezpečeny. Kdo mohl tušit, že Locarno má čertovo kopýtko, spočívající ve vyřazení Německa a Sovětského svazu ze systému evropských smluv. Právě Československo na to mělo hořce doplatit. Ale tento obzor byl příliš vzdálený. Nyní lidé konečně opustili v myšlenkách válečné hrůzy a přijali mírový život se vším všudy, včetně přesvědčení, že mají právo vychutnat si vše, co se jim nabízí. To bylo důležité i pro rozvoj čerstvé technické novinky – rozhlasu.

Náš vnitropolitický vývoj měl ale k idyle daleko...

Ani tato doba nebyla prosta krachů bank a korupce, i když tehdejší aféry byly proti těm dnešním trošku školské. Myslím, že mnozí naši současníci by se podivili, jaké prostředky se používaly v tehdejších politických střetech. Na půdě parlamentu se odehrávaly ostré souboje, a to nejen slovní. Dokonce jej museli na jistý čas uzavřít, protože jeden německý poslanec v něm odpálil smrdutou bombu. Ale podobné věci zažila už rakouská Říšská rada. Náš dnešní parlament je z tohoto hlediska spíše ústav šlechtičen. Nový je jen způsob, jakým dnešní poslanci dávají najevo nezájem o to, co se za řečnickým pultem děje. Tehdy se volná zábava odehrávala mimo zasedací síň, v kuloárech, v parlamentní restauraci.

Rozhlas za první republiky trpěl dlouhodobým rozporem: na jedné straně apolitičnost ve zpravodajství, které dodávala ČTK – a na druhé straně takzvané odborné rozhlasy (zemědělský, dělnický a další), které ovlivňovaly voliče propagandou ve prospěch konkrétních stran. Jak si to vysvětlit?

Politické strany se rychle učí. Do té doby svou propagaci vedly prostředky známými z 19. století. Politici byli zvyklí řečnit na schůzích, měli strategii a terminologii určenou davům. A náhle se tu objevilo nové médium, které by mohlo být nosičem jejich agitace. Politické strany si velice rychle uvědomily, jak mocnou silou rozhlas může být. Ale šly na to šikovněji než dnes: obrátily se na odborníky v profesích, které tvořily základnu jejich voličů. Když byl pan profesor pozván, aby pohovořil o zemědělství, naznačili mu, že by se mohl zmínit o tom či onom. Většinou tak ochotně učinil, neboť možnost promluvit v rádiu byla považována za velikou čest.

„Za první republiky se osvěta i vzdělání velmi podporovaly. Otcové zakladatelé rozhlasu věřili, že v tomto duchu mohou pokračovat a že mají úžasnou možnost oslovit nejširší vrstvy. Jenže jim nějakou dobu trvalo, než pochopili, že rozhlas je přístupný nejširším vrstvám právě proto, že se k nim obrací jiným jazykem než k lidem, jimž se už vzdělání dostalo.“

Náš rozhlas byl svými otci zakladateli založen jako velmi ambiciózní projekt v nejvyšších možných estetických nárocích – jako „koncertní síň a univerzita po radiových vlnách“. Spatřujete v tom ozvěnu obrozenecké úcty ke kultuře a vzdělání, anebo spíše étos budovatelů samostatné republiky? Nebo se zde obě tyto tendence spojily?

Namístě je hovořit o spojení obou vlivů. Osvětová činnost byla tomuto národnímu společenství vlastní. České elity přijaly tezi, že nás Čechů je málo, a proto záleží na každém jedinci. To je definováno v Masarykově koncepci drobné práce, obsažené v jeho realistickém programu. Ale není to jen Masarykova zásluha. Podívejte se na Purkyňův obraz Politizující kovář. To je výraz sebevědomí společnosti, která na konci rakouské existence neměla téměř žádné analfabety, v tom jsme byli evropskou špičkou. Vzdělání bylo věcí školy, osvěta se šířila v první řadě přes spolky, tedy prostřednictvím toho, co dnes nazýváme občanskou společností. Za první republiky se osvěta i vzdělání velmi podporovaly. Síla vzdělání měla působit na kultivaci společenských vztahů. Otcové zakladatelé rozhlasu věřili, že v tomto duchu mohou pokračovat a že mají úžasnou možnost oslovit nejširší vrstvy. Jenže jim nějakou dobu trvalo, než pochopili, že rozhlas je přístupný nejširším vrstvám právě proto, že se k nim obrací jiným jazykem než k lidem, jimž se už vzdělání dostalo.

Milan Pokorný

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 8. 10.



  Lze věřit
  krásce v nesnázích?
  
Dívejte se
 
  
Traumata
  německého divadla
  
Navštivte
 
  Z archivu
  Františka Drtikola

  
Téma