Číslo 42/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historikem.
Robertem Kvačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scéna ze hry Vzduch z kameneTraumata německého divadla

Letošní ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka bude zahájen 5. října výletem zájemců do berlínské Volksbühne, v naší metropoli se však otevře až 28. října, kdy bude v Divadle na Vinohradech hostovat Deutsches Theater Berlin s inscenací režiséra Stephana Kimmiga Oidipus město. Jde o scénickou kvintesenci oněch Sofoklových, Euripidových a Aischylových dramat, jež zobrazují různorodé fáze osudu Théb a jejich vládců, tragické proplétání lidství, vládařské moci a mýtů.

Münchner Kammerspiele se představí v Divadle Komedie monodramatem Lota Vekemanse Jidáš. Její protagonista Steven Sharp podává v režii Johana Simonse strhující interpretaci pohnutek činu, který je již dva tisíce let považován za archetyp zrady, ale bez nějž by se nejspíš nezrodilo křesťanství. Na stejné pražské scéně uvede Schauspielhaus Wien hru dvaatřicetileté německé dramatičky a režisérky Anne Habermehlové Vzduch z kamene. Drama zachycuje osud žen tří generací: Ruth (narozené  roku 1922), její dcery Hannah (1943) a vnučky Pauly (1980). Jejich pohnuté příběhy jsou ovlivněny jak dobovými událostmi, tak  mlčením o okolnostech, jimiž do nich byly tyto ženy zapleteny.
Obdobných otázek identity a vlasti se dotýká i hra Mateřština Mameloschn další mladé německé autorky Marianny Salzmannové. Také v ní na scénu Divadla Komedie vystoupí postavy babičky, matky a dcery. Tentokrát ale herečky Deutsches Theater Berlin předvedou, co znamenalo být Židovkou v bývalé NDR.
Monologem začínajícího básníka, jemuž byla diagnostikována smrtelná nemoc, je dramatizace románu Alberta Osterhause Maiera Sviť, černé slunce, s nímž v Divadle Na zábradlí bude hostovat Les Theatres de la Ville de Luxembourg. V životní zpovědi se básník svěřuje se sexuálním zneužíváním, jemuž byl vystaven v klášterní škole, i s tím, jak je přesto uhranut katolicismem.
Součástí festivalu bude také inscenace Divadla Na zábradlí Kabaret Kafka, neboť jí byla udělena Cena Josefa Balvína. Ta je určena českým divadelníkům, kterým se v uplynulém roce podařilo nelépe zpracovat německojazyčnou látku; v tomto případě tedy režiséru Danielu Špinarovi a dramaturgyni Doře Viceníkové, jež původně kabaret nastudovali v brněnské Redutě.
Festival bude zakončen 11. listopadu na Nové scéně Národního divadla švýcarským hudebně divadelním projektem Kapelle Eidg. Moos, v němž trio anarchistických lidových muzikantů „střihne“ do své scénické koláže jak kulinářské texty Roberta Walsera, tak třeba rozhlasovou hru Cesta do ementálu.

Traumata příběhů tedy nakonec vyústí do dadaistického mumraje…

Bronislav Pražan, divadelní publicista

Foto Alexi Pelakanos



  Lze věřit
  krásce v nesnázích?
  
Dívejte se
 
  
Traumata
  německého divadla
  
Navštivte
 
  Z archivu
  Františka Drtikola

  
Téma