|
Traumata
německého divadla
Letošní ročník Pražského divadelního festivalu německého
jazyka bude zahájen 5. října výletem zájemců do berlínské
Volksbühne, v naší metropoli se však otevře až 28. října, kdy
bude v Divadle na Vinohradech hostovat Deutsches Theater
Berlin s inscenací režiséra Stephana Kimmiga Oidipus město.
Jde o scénickou kvintesenci oněch Sofoklových, Euripidových a
Aischylových dramat, jež zobrazují různorodé fáze osudu Théb a
jejich vládců, tragické proplétání lidství, vládařské moci a
mýtů.
Münchner Kammerspiele se představí v Divadle Komedie
monodramatem Lota Vekemanse Jidáš. Její protagonista Steven
Sharp podává v režii Johana Simonse strhující interpretaci
pohnutek činu, který je již dva tisíce let považován za
archetyp zrady, ale bez nějž by se nejspíš nezrodilo
křesťanství. Na stejné pražské scéně uvede Schauspielhaus Wien
hru dvaatřicetileté německé dramatičky a režisérky Anne
Habermehlové Vzduch z kamene. Drama zachycuje osud žen tří
generací: Ruth (narozené roku 1922), její dcery Hannah (1943)
a vnučky Pauly (1980). Jejich pohnuté příběhy jsou ovlivněny
jak dobovými událostmi, tak mlčením o okolnostech, jimiž do
nich byly tyto ženy zapleteny.
Obdobných otázek identity a vlasti se dotýká i hra Mateřština
Mameloschn další mladé německé autorky Marianny Salzmannové.
Také v ní na scénu Divadla Komedie vystoupí postavy babičky,
matky a dcery. Tentokrát ale herečky Deutsches Theater Berlin
předvedou, co znamenalo být Židovkou v bývalé NDR.
Monologem začínajícího básníka, jemuž byla diagnostikována
smrtelná nemoc, je dramatizace románu Alberta Osterhause
Maiera Sviť, černé slunce, s nímž v Divadle Na zábradlí bude
hostovat Les Theatres de la Ville de Luxembourg. V životní
zpovědi se básník svěřuje se sexuálním zneužíváním, jemuž byl
vystaven v klášterní škole, i s tím, jak je přesto uhranut
katolicismem.
Součástí festivalu bude také inscenace Divadla Na zábradlí
Kabaret Kafka, neboť jí byla udělena Cena Josefa Balvína. Ta
je určena českým divadelníkům, kterým se v uplynulém roce
podařilo nelépe zpracovat německojazyčnou látku; v tomto
případě tedy režiséru Danielu Špinarovi a dramaturgyni Doře
Viceníkové, jež původně kabaret nastudovali v brněnské Redutě.
Festival bude zakončen 11. listopadu na Nové scéně Národního
divadla švýcarským hudebně divadelním projektem Kapelle Eidg.
Moos, v němž trio anarchistických lidových muzikantů „střihne“
do své scénické koláže jak kulinářské texty Roberta Walsera,
tak třeba rozhlasovou hru Cesta do ementálu.
Traumata příběhů tedy nakonec vyústí do dadaistického mumraje…
Bronislav Pražan, divadelní publicista
Foto Alexi Pelakanos |