Číslo 42/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historikem.
Robertem Kvačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Z archivu Františka Drtikola

„Fotografický fenomén“ tvorby Františka Drtikola (1883–1961) se na české výtvarné scéně zrodil brzo po roce 1910. Tehdy se bývalý (a budoucí) malíř, nyní nadšený fotografický experimentátor stává majitelem koncese a vlastníkem fotografického ateliéru.
Stalo se to v době stvořené k překračování stávajících oborových i žánrových hranic, k vzájemné prostupnosti výtvarných technik; i samotné fotografické médium se začíná všestranně uplatňovat v mnoha nových sférách.



František Drtikol: Salomé, 1923, ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze

 

Žena – anděl i Salome

V počátcích tvorby je Drtikol ještě ovlivněn fotografickým piktorialismem, jinak řečeno: v tematice i kompozici je poplatný dobovému malířskému výrazu. Po roce 1912 se mu zdrojem inspirace nadlouho stává žena v podobě fotografického aktu, přetvářená v obraz ideální andělské bytosti či naopak fatální Salome. Zároveň se v Drtikolově tvorbě začínají objevovat nové prvky: jedná se především o důsledně dekorativní kompozice, jež nesou dobové znaky české i ruské scénografické školy. Prostor jeho režijně pojatých scén je rafinovaně osvětlován a tvar znakově zjednodušován, ženské tělo je konfrontováno s abstraktně pojatými scénickými dekoracemi.

Na téma: Duše

Současná výstava v pražském Uměleckoprůmyslovém museu (potrvá do 24. listopadu) je připomínkou autorova daru této instituci, předaného v roce 1942, a čítajícího zhruba pět tisíc fotografií, kreseb, knih a písemností. Kurátorským výběrem Jana Mlčocha prošlo množství pracovních studií a variací, které ve své době nebyly určeny k veřejné prezentaci. Po více než osmdesáti letech je ale zřejmá důležitost této sondy, poukazující na způsob Drtikolovy práce s živým modelem (nejen samotné variace póz aktů, ale i – pro autora příznačné – napětí mezi živým tělem, drobným papírovým modelem a jimi vrhaným stínem), objevující zdroje a východiska jeho abstraktních kompozic a ve své době nesrovnatelných ateliérově aranžovaných snímků, odkazujících k autorově duchovní orientaci směrem k náboženským a filozofickým naukám Východu.
Je jisté, že radikálností svých myšlenek i jejich realizací předběhl Drtikol svou dobu: když výraz jeho fotografické práce kulminoval, v českém i světovém umění se zásluhou surrealismu teprve začaly rozvíjet a stylotvorně uplatňovat imaginativní tendence, včetně zájmu o lidskou sexualitu, sen a další oblasti nevědomí. Byla to právě Drtikolova myšlenková nezávislost, která mu tehdy umožnila vytýčit si jako své téma právě Duši a dát mu přesvědčivý, individuálně závazný výraz.



František Drtikol: Bez názvu (č. 46), cca 1912–20. léta,
ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze

Vzhůru k abstrakci

Zatímco jeho činnost výstavní vyvrcholila ve dvacátých letech (připomeňme dvě desítky samostatných výstav v USA), léta třicátá jsou zásadním obdobím jeho fotografické činnosti ve smyslu filozofickém. Ani živý model, ani nákladné dekorace mu již nepostačují. Sám nazval toto své usilování fotopurismem – originální cestou k abstraktní fotografii.
Drtikolovo umění je zároveň nutně a přirozeně tvorbou eklektizující, z dobových podnětů přejímá prvky kubismu, expresionismu, futurismu, inspiruje se hnutím art deco a vznikajícími tendencemi geometrickými. V měřítku světové fotografické tvorby zaujímá přední místo v její pozdně secesní fázi. Svou osobitou tvorbou designérskou (zpředmětněnou zde návrhy lamp a dekorativních figurek), vyvíjenou od roku 1923, jen dotvrzoval obecné syntetizující principy umění své doby, charakterizované vzájemnou působností, někdy až synestézií jednotlivých výtvarných oborů…

Jaroslav Vanča, výtvarný kritik



  Lze věřit
  krásce v nesnázích?
  
Dívejte se
 
  
Traumata
  německého divadla
  
Navštivte
 
  Z archivu
  Františka Drtikola

  
Téma