Číslo 42/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historikem.
Robertem Kvačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Groteska z politické současnosti

Téma rozhlasové hry Jiřího Kamena Slyšel jsem anděla vystihuje její podtitul: Nepravděpodobná groteska z politické současnosti. Autor, známý rozhlasový tvůrce a prozaik, netepe žádnou konkrétní politickou personu, partaj či jinou hybnou společenskou sílu, ale v jeho díle, které Vltava uvede 15. října ve 21.30 v Klubu rozhlasové hry, se poznají všichni, kteří bezostyšně užívají nekalých, nestoudných, manipulativních a vyděračských praktik pro svůj profit. Ten je spojený se společenským a politickým vzestupem a s finálním uchopením moci.

„Hrajme randál, spoušť, balábile světa, mumraj. Velkohubé obludárium veřejných vystoupení, mítinků a manifestací...“ zapsal si na okraj režijní knihy Miroslav Buriánek (na snímku z natáčení uprostřed), který do hry Slyšel jsem anděla obsadil také Jana Přeučila

Zápletka je založena na faktu zneužívání starých lidí – důchodců –, kteří se ocitli ve svízelně nuzné situaci a žijí v obavě ze zabavení bytu exekutorem. Podstata tkví v tom, jak rafinovaným způsobem, pod pláštíkem pomoci, připravit tyto nešťastníky o majetek a mazaně z nich učinit podpůrnou sílu, proměnit je v nadšené sympatizanty a nakonec i členy nově založené strany.
V tomto smyslu je Kamenova hra také moralitou, vtělenou do groteskního hávu nadsázky dohnané až k absurditě. Autor vykreslil poklesle pitvorný a obsahově vyprázdněný svět. Co je vydáváno za autentické, je umělé, padělané a předstírané. Důležité jsou vzruchy, vzněty, požitky, roztočený buben soutěžního osudí šťastných výherců reality show...
Hlavními postavami příběhu jsou Macek, podnikatel s byty, a Kroutil, obratný manipulátor. Do těchto rolí byli obsazeni famózní Miloslav Mejzlík a Jan Přeučil. V roli jejich protihráče, ušlápnutého, upachtěného a poddajného, a proto k  politickým machinacím a čachrům lehce zneužitelného důchodce Daneše, se představí skvělý Zdeněk Mucha.
Důležitou součástí hry je scénická hudba Jiřího Žižky, který vytvořil působivou hudebně zvukovou ambaláž, ve které nechybí motiv slavné písně skupiny Pink Floyd Money. A zdali bude slyšet anděla, závisí na mistru zvuku Jiřím Emilu Silovském.

Miroslav Buriánek, režisér

Foto Roman Štětina



  Lze věřit
  krásce v nesnázích?
  
Dívejte se
 
  
Traumata
  německého divadla
  
Navštivte
 
  Z archivu
  Františka Drtikola

  
Téma