Číslo 42/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historikem.
Robertem Kvačkem.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Šedesát let dlouhý vláček

V Albatrosu vyšla reedice dávné knížky Josefa Hiršala (1920–2003) a Kamila Lhotáka (1912–1990) Šťastně dojeď, dlouhý vláčku!. Leporelo o jedné mašině, uhláku a čtrnácti vagonech, kde se vezou ovčí vlna, sladkosti, namodralé auto, cirkus i kopec písku, se objevilo na knihkupeckých pultech prvně před šedesáti lety, čili v roce Stalinovy a Gottwaldovy smrti. Je určeno „pro děti od tří let“. Hiršalův přirozený cit pro formát vázaného verše, který slouží vtipně vybarvenému příběhu, navlečenému na konceptuální linku, funguje s překvapivou jistotou i po šedesáti letech. Aktuálně ji podtrhuje mile melancholický nádech, který nabral Lhotákův výtvarný civilismus. Ačkoli jeho kresby i malby operovaly s nostalgií po ztracených klukovských hrách a dobrodružstvích vlastně vždycky…

Vlak je pro dětského čtenáře ideální magický objekt: svojí mohutností, svojí délkou, svým rytmickým pohybem, svými zvuky i dlouhým nákladem, co veze. Formát leporela pak slouží dobře svému účelu: s každou stránkou „přijíždí“ před oči malého diváka nový vagon, vždycky jiný než ten předchozí. Na podobný princip vsadila knížka Jana Čarka a Zdeňka Milera O veselé mašince, loni reeditovaná rovněž v Albatrosu, od roku 1961 už podvanácté. Ovšem s jistou výhradou: Zatímco Hiršal si dokázal držet veškeré estetické nároky minulého režimu bezpečně od těla a pašoval i v těch nejvypjatějších letech do svých textů subtilní kritiku, Čarek diktátu v některých verších ochotně přitakal (jeho semafor stojí „jako voják na stráži“, stanici řídí „červená čepice“ atp.).
Je vůbec s podivem, že tak výjimečný básník, nebývale zdatný v řemesle a naléhavý v obsahu, jakým byl Josef Hiršal, nemá ani dekádu po smrti sebraný spis. Nemluvě o jeho kvalitách lidských, které jej předřazují třeba i tolik opěvanému Jiřímu Kolářovi. Oddíl věnovaný dětem by hrál v tomto opusu magnum důležitou roli. Ostatně jako všechny oddíly v jeho případě.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Lze věřit
  krásce v nesnázích?
  
Dívejte se
 
  
Traumata
  německého divadla
  
Navštivte
 
  Z archivu
  Františka Drtikola

  
Téma