Číslo 42/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historikem.
Robertem Kvačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Radko Kubičko, komentátor ČRo

Čas jednoduchých hesel

A už tu opět máme vzrušený předvolební čas, kdy i mocní politikové jsou schopni zpívat i panáčkovat, jen aby přesvědčili své voliče. Letos přišel nečekaně, volby jsou předčasné a média neměla tolik času se připravit. Přesto by jejich úkol měl být stále stejný: poskytnout voliči dostatečné informace, aby se mohl kvalifikovaně rozhodnout. To praví i už trochu zažloutlé učebnice.
Je to ale stále těžší, lidé o média i politiku ztrácejí zájem, natolik je obé už v minulosti zklamalo. Rozpuštěná Poslanecká sněmovna vzbuzuje podezření, že lidem jejich zákonodární zástupci moc nechybí. Pryč jsou časy, kdy jsme si doslova vychutnávali předvolební debaty, a dokonce i inzeráty, billboardy, spoty a analýzy – protože to bylo něco nového. Jakýsi drobný comeback bylo možné sledovat začátkem tohoto roku při historické první přímé volbě prezidenta, kdy se i komerční televizní stanice vrátily ke klasickému předvolebnímu modelu včetně monstrózních debat. Výsledkem bohužel bylo, že lidé už byli kandidáty unaveni, protože s každým zapnutím televize na ně zákonitě nějaký vyskočil.
To s mimořádnými volbami do Poslanecké sněmovny zase tolik nehrozí, většina médií dobře chápe, že obyčejná politika už netáhne, mimořádné volby probíhají trochu narychlo a dojem, že se s jejich výsledky stejně nic moc nezmění, je všudypřítomný. O to více vzrostl význam médií veřejné služby, jež musejí nabídnout těm, kteří se přece jen zajímají, seriózní vhled do předvolební situace. A už se opakují a budou asi dále opakovat stížnosti, že pro menší politické subjekty je přístup do těchto médií omezený, což je vždy velký problém – dle jakého klíče zvolit obsazení debaty? Ze zákona je jasné, že každá strana má do médií veřejné služby se svými spoty rovný přístup. Co se zvaní do besed týče, léta se kritizuje, že zvány jsou jen strany velké a ty, které průzkumy, někdy podezřelé, označí za úspěšné ve volbách. Česká televize i Český rozhlas na to letos reagují rozšířením možností i pro menší strany. Naděje malých a nových stran tím ale stejně nemusí být posílena. Ukázalo se právě při prezidentské volbě, že voliči nakonec volili kandidáty s větší podporou a těm ostatním vůbec nepomohlo, že se vedle nich objevili jako rovný s rovným. Je třeba říci, že některým spíše uškodilo, že se vůbec na veřejnosti ukázali, protože to, jak byli doposud vnímáni, bylo pozitivnější, než když je voliči viděli tváří v tvář matadorům. Pro politické strany platí občas totéž, totiž že si svým vystoupení na veřejnosti uškodí. V minulosti se to nejednou stalo.
To ovšem neznamená, že by média neměla poskytovat voliči dostatečný rozhled. Jenže právě s tím je v dnešní době největší potíž. Některá média, hlavně tištěná, mají problémy hlavně sama se sebou a s tím, jak v měnící se době vůbec přežít. Většina z nich se snaží co nejvíce zaujmout a zároveň zlevnit, což je nezadržitelná cesta k povrchnosti a bulvarizaci. Zvláště před volbami je tento fenomén na pováženou, když si ještě vzpomeneme, že média byla v demokratickém systému považována za hlídacího psa, sedmou velmoc a čtvrtou moc ve státě. Volič je informován stále prostřednictvím médií, i když internetová doba mu dává i jiné možnosti a může se svou stranou komunikovat přímo, skrze její webové stránky. Tradiční způsoby jako třeba mítinky už skoro netáhnou, větší sál či náměstí umí dnes naplnit už jen pár politických špiček. A to je také neblahý symptom doby – proti médiím v předvolebních kampaních je možné mít různé výhrady, ale přece jen informace v nich mívaly jistou kritickou úroveň. Informace zprostředkovávané pouze stranami a jejich mediálními agenturami jsou často omezené na jednoduchá hesla a platí pro ně snad ještě více, než co se občas říká i o médiích, že totiž podceňují své příjemce a dělají z nich ještě větší hlupáky, než jsou.
Zpestřením prezidentské volby byla novinářská doporučení, koho volit. Bude zajímavé sledovat, jestli se něco takového zopakuje v mimořádných volbách. Zkušenosti s tím nebyly nejlepší, nevypadalo to příliš elegantně a doporučovaným kandidátům to ani mnoho nepomohlo. Média by se právě proto měla spíše zaměřit na kritický odstup a analýzu volebních hesel i programů, ale hlavně na důvěryhodnost subjektu i kandidátů. Největší oříšek v demokracii totiž je, podobně jako v životě, že slibem se nedá zarmoutit. Povolební chování často bývá jiná kapitola. Pro často živořící a osekaná média to může být úkol nadlidský, ale co je dneska jednoduché.



  Lze věřit
  krásce v nesnázích?
  
Dívejte se
 
  
Traumata
  německého divadla
  
Navštivte
 
  Z archivu
  Františka Drtikola

  
Téma