Číslo 44/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sochařem.
Kurtem Gebauerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umělec z vůle publika vskutku národní

Stěží bychom našli uctívanější stálici českého filmu než Rudolfa Hrušínského (1920–1994). Málokdy mluvil za sebe, oslovoval hlavně bezpočtem rolí ztvárněných na divadle, ve filmu i před televizními kamerami. Česká televize jej v týdnu od 28. října připomene rovnou třemi tituly.

Samorostlý bacilonosič Prepsl v Kachyňově tragikomedii Pozor, vizita má sklony ke světoběžnictví, které jej neopouštějí ani ve stáří, rád si bujaře zaflirtuje...

O Hrušínském byla popsána spousta papíru. Podnes budí údiv schopnost vše důležité sdělit téměř nehnutou tváří, pouhým náznakem, zlomkovým zahleděním, monotónně pronášenými slovy. Oprostil se od všeho přebytečného, aby zdůraznil celistvou kresbu své postavy, ať již kladné, či záporné, a vyhmátl její nejdůležitější rysy. Dospěl k pověstné hlasové kadenci, k někdy až mazlivému válení slov na jazyku, ke zpomaleně vyslovovaným koncům vět plynoucích jakoby do ztracena. Už pouhým pohledem dovedl vyjádřit složitá hnutí mysli.
Přesvědčí nás o tom jako politický důvěrník ve Skřiváncích na niti (1969). Určitě si vybavíte, jak otcovsky i výhrůžně domlouvá svým svěřencům, příslušníkům buržoazie a jiným nepřizpůsobivým elementům, kteří svůj původ i chování měli odčinit v kladenských ocelárnách. Naposledy se tu sešla Menzelova obvyklá herecká sestava – zatímco Hrušínský vystoupí ve většině budoucích Menzelových komedií, Vlastimil Brodský už nikdy přizván nebude. Důvody se můžeme jen domýšlet.
Zcela jiného Hrušínského uvidíme v Kachyňově tragikomedii Pozor, vizita! (1981). Jeho samorostlý bacilonosič Prepsl má sklony ke světoběžnictví, které jej neopouštějí ani ve stáří, rád si bujaře zaflirtuje. Z přísně střeženého infekčního oddělení prchne společně s mladičkou útěkářkou. Kachyňa, opět se smyslem pro přesnou evokaci doby i prostředí, vytvořil jedno ze svých nejlepších děl.
Posledním zařazeným titulem je Tichá bolest (1990). Po pádu komunistického režimu už bylo možné svobodně se vyjadřovat a autoři filmu, scenárista Jiří Křižan a režisér Martin Hollý, toho bohatě využili. Vrátili se do traumatických padesátých let, aby ukázali zaslepenost diktovanou třídními hledisky, upozornili na nenávist, která postihovala i děti „třídních nepřátel“. Hrušínský se zde představuje jako rázovitý, nepoddajný moravský vesničan, jenž své promluvy člení do ostře, jakoby zlobně oddělovaných úseků, aby tak zvýraznil zamýšlené sdělení. Stále nezbývá než herce obdivovat…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Umělec z vůle publika...
  
Divejte se
 
  
Myslitel za oponou
  Pořiďte si
 
  Wampyristický výlet...
  
Téma