Číslo 44/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sochařem.
Kurtem Gebauerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Myslitel za oponou

Nad právě vydanou knihou Vratislava Effenbergera Republiku a varlata (Torst) napadá čtenáře hned zkraje jedno: Jak potřebný by jeho hlas byl, kdyby ho někdo v jeho čase mohl a chtěl slyšet. Jak přirozeně mohl autor vplynout do řady velkých českých myslitelů minulého století typu Šaldy, Teigeho nebo Chalupeckého.

Nestalo se: Effenberger, spisovatel, historik i teoretik kulturních dějin v jednom, naplnil svým osudem do posledního bodu titul prokletého básníka. Za života známý nejužšímu okruhu přátel, po smrti zapomenutý, dílo z velké části dosud nevydané.
Roky, které rámují jeho život, říkají o jeho prokletí skoro všechno: 1923–1986. První totalitu poznal v šestnácti, druhou v pětadvaceti; zemřel tři roky před zhroucením takzvaného východního bloku. Jeho duch kořenil nepochybně v romantismu, byl idealistou, který chtěl stavět svoji vizi světa na marxistické základně – ovšem tváří v tvář reálně „komunistické“ nesvobodě a brutální karikatuře myšlenkového učení, o něž se opíral, ztratil rychle jakékoli iluze.
Stal se „dítětem svého vzteku“, jak se píše v doslovu ke jmenované studii. Ale vztek mu byl nesmírně silným motorem: Effenbergerovy spisy, které se rozhodlo zhruba před deseti lety vydávat pražské nakladatelství Torst, byly rozvrženy do nějakých dvaceti svazků. Vyšly zatím dva, patnáct set stránek jeho poezie. A nyní jako číslo tři kniha Republiku a varlata, dokončená v roce 1977.
Povahu Effenbergerova myšlení ilustruje už samotný žánr, který autor pro svoji práci zvolil. Ten žánr je totiž jeho vlastní. Dávno předtím, než se z českého nebe snesla na zemi spásná koncepce takzvané postmoderny, v jejímž rámci „anything goes“, napsal Effenberger dvousetstránkový text, kde se básník nevylučuje s historikem nebo teoretikem, kde soustavná analýza nebrání okamžitému imaginativnímu rozletu, kde jakékoli stylistické „nahoře“ může kdykoli vystřídat libovolné „dole“.
Effenberger bral svoji práci zřejmě jako syntetickou, demonstroval v ní nejen svůj komplexní pohled na euroamerickou civilizaci, konkrétně na její závěrečnou fázi, období pádu srovnatelné s rozpadem říše římské, ale uplatnil v ní komplexně i svůj široký potenciál výrazový.
„Tvrdý“ kritický rozbor, vedený obdivuhodně jasným a přesným rozumem, vyvažoval „měkkými“ pasážemi psanými s básnickou licencí. A nezadal si ani v jednom směru s extrémem, tedy s vypjatým lyrismem juvenilní poezie na jedné straně a suchým, zaumným, „vědeckým“ psaním na straně druhé. Republiku a varlata je studie s potenciálem nejen myšlenkovým, ale i prostě čtenářským.
Effenberger vystupuje z knihy už formálně jako naprostý solitér. Pere se v něm samozřejmě chuť publikovat, aktivně se zapojit do veřejného dění, představit svoji vizi světu s hrdou výlučností, silným individualismem, až s jistým izolacionismem, do kterého jej zahnal minulý režim. Jeho kreativní vztek ale nepramení jen z této subjektivní příčiny, má příčinu především objektivní. Tou je hluboká deprese z všestranné krize světa, ve kterém žijeme, ať jde o rovinu politickou, společenskou nebo kulturní. Z krize lidské svobody a imaginace, krize člověka jako tvůrčí a kritické individuality, která nepřestává brát na zřetel své podvědomí čili iracionalitu jako pramen jakési dávné původnosti a čistoty.
Effenberger začíná svůj rozbor tragédiemi světového formátu, které se odehrály pod taktovkou Stalina, Hitlera nebo Maa Ce-tunga. Pokračuje v dimenzi „mé vlasti“, kde rozebírá v souvislostech teoretické i praktické kolapsy Masaryka, Beneše, Gottwalda a dalších exponentů československých dějin včetně „obroditelů“ z konce šedesátých let, jako byli Havel, Kundera nebo Vaculík. Končí pak sarkastickou karikaturou znormalizovaného „českého člověka“ a srovnáním protestních sebeobětování, která předvedli Jan Palach a Olga Hepnarová.
Effenberger zůstává ve svém psaní vždycky nalevo, analyzuje především pád marxistického projektu, což je s ohledem na jeho životní zkušenost pochopitelné. Krizi Západu se nevěnuje, a když, tak nepřímo, zejména pokud jde o „nebeské dudy konsumní společnosti“. Ve středu jeho zájmu zůstává nakonec člověk jako ten, kdo tvoří historii. Respektive jeho proměna z aktivního tvůrce v pasivního pragmatika, jemuž se rozpadlo pod rukama naprosto vše, počínaje státem přes rodinu po vlastní individualitu.
Dnešní doba dává Vratislavu Effenbergerovi za pravdu. Studie Republiku a varlata je platná, jako by ji napsal včera. Prokletý básník tak naplnil svou roli dokonale: předpověděl svým dílem vývoj dějin.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Umělec z vůle publika...
  
Divejte se
 
  
Myslitel za oponou
  Pořiďte si
 
  Wampyristický výlet...
  
Téma