Číslo 44/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sochařem.
Kurtem Gebauerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

„Jsme teď prostě lehce zdevastovaná země se zbarbarštěnou populací, která hledá identitu, a důležitější se zdá být takový ten bulvár kolem nějaké sochařské provokace či skandálu. Je to záležitost většiny obyvatelstva, která hledá svoji zábavu spíše v povrchních věcech nebo v hromadění majetku.“Kurt Gebauer, sochař

Co vlastně bylo oním impulzem, který vás již v mládí dovedl k používání netypických sochařských materiálů, k odlišné podobě sochy, než jakou měly realistické či alegorické plastiky, přežívající ještě ve vašich studentských letech?

On se už tehdy ve světě objevil docela jiný druh sochařiny. Používání nalezených věcí, asambláží, to co je dneska takový sochařský mainstream. Naopak autoři klasických bust a pomníků jsou v menšině, ale dobře to u nás stejně neumí nikdo. Já jsem v těch sedmdesátých letech dostal hned několik impulzů, z lidového sochařství, z loutek, archaického umění, naopak jsem viděl problém v tehdy obvyklém „klasickém“ sochařství“. Tehdy byla soutěž Scénografického ústavu na využití nových materiálů, polymerů, gumy, disperze a podobně. Takhle jsem udělal i mou první typickou věc, Cílevědomého bulteriéra, jako vycpaný model s tím, že to pak vysekám do kamene. Ale to už se mi pak zdálo zbytečné. Nebo když jsem dělal Plavkyně: napadlo mě, že když mají plavat, musejí být lehké, tak jsem je udělal vycpané a nechal létat zavěšené třeba na stromě. A podobně jsem po čase udělal i sochu své manželky, krejčovským způsobem jsem jí „vzal míry“, ušil plátěnou kůži, a tu jsem pak vycpal. Šel jsem prostě cestou k lehkosti. Impulzem pro mě bylo i to, že v té době došlo k renesanci těžkotonážních pomníků všelijakých těch Gottwaldů a Leninů, které tu měly strašit „na věčné časy“. Totáč prostě sochařsky řešil hlavně hnusné chlapy. Tak jsem chtěl vytvářet opak, „pomíjivou kulturu“. Vlastně jsem pomníky také dělal, ale stejně bych neměl na bronz, tak jsem je vycpával. A ti mí Trpaslíci, ti byli vlastně parodií na pomník…

Váš sochařský způsob či přístup vešel do obecného povědomí jak vaším rozkošatělým úsilím, tak i ohlasem vašeho působení v dílech vašich studentů. Ale je to opravdu „trochu jiné“ sochařství, tehdy převratné, ale dnes jako by se obecně od figury utíkalo; pomník či busta, sochařský portrét, celý ten pražský Petřín se dnes jeví být anachronismem…

Já proti pomníkům, tedy aspoň v relativně normálním státě, nic nemám, je to tradiční součást kultury. Pomník je fenomén, který řeší středobod obce nebo krajiny, dává lidem povědomí o minulosti, motivuje je k tomu, že patří ke společenství, k nějaké ideji. Důležité je samozřejmě to, co je jeho námětem. Spojit myšlenku s místem, s geniem loci, s materiálem, dát to všechno do kopy, to umí velmi málo lidí. Já dělám pomník jako svého druhu doplnění krajiny, takhle jsem dělal třeba lehc parodické Defenestry, z okna vyhozené místodržící v Jelením příkopě na Pražském hradě. Objevil jsem, že je křeč dělat sochu z něčeho, co není jednoduše k dispozici. Domorodý Afričan se umí plasticky vyjádřit třeba jen pomocí klacků, Řek potřeboval mramor… Člověk má tvořit z toho, co je po zrovna ruce.

Jak je to s lidskou potřebou plasticity? K čemu je člověku socha? A je to komplikovanější o to, že dlouhá léta se vede spor o vztah socha – objekt?

On není žádný rozdíl mezi figurální a nefigurální sochařinou, něco o tom vím. Vždycky je v tom abstrakce. Na figurativní sochařství se dá koukat právě proto, že to není okopírovaná příroda. A naopak: důležitě se tvářící nefigurativní dílo může být nakonec banální, může to být třeba prostě napodobená krychle. Takové věci dělají různí ti „objížděči“ sochařských sympozií. Co se týče objektu, je to podobné: může mít auru přitažlivé magičnosti, zatímco socha, která se snaží být právě jen sochou, může být nezajímavá. Objekt se nejlépe vytváří tak, že si ho člověk vytvoří „na míru“, že vypadá jako něco nalezeného. Po Duchampovi je to těžké, každý vtip je možné udělat jen jednorázově. Takhle jsem kdysi udělal Kočárek, protože se mi jevil jako symbol existence; človíček si sedí a nemůže rozhodovat o tom, kam ho vezou… Může se leda vrtět.

Jak a proč se z vás stal zároveň se sochařem i glosátor společenského dění? Chápu, že období perestrojky, kdy jste se proslavil svými Trpaslíky, Českým rybníkem či Zdraviči na ochozu Paláce kultury, to přímo vyžadovalo, a z vás se po převratu stal tak trochu „prezidentský sochař“. Takto subverzivně či „podšiďoursky“ se ale vyjadřovali i někteří další z vašich generačních druhů ze širšího okruhu „české grotesky“. Vám ale toto pojetí sochařství coby znovuobjevené politické satiry zůstalo…

Už jako kluk jsem měl pocit, že se ta oficiální sochařina nedělá dobře. Trpaslíci, Český rybník a podobně, to vznikalo v době, kdy se nemohlo publikovat, v novinách se psalo „o přátelském ovzduší, ve kterém proběhla návštěva delegace“, takže lidem tenkrát moje socha nahrazovala to, o čem se nemohlo psát, projektovali si do ní tehdejší problémy. Byla to specifická situace. Dnes těžiště zájmu přešlo na něco jiného – uživit se, bydlet. Mně prostě přijde přirozené, že ta moje myšlenková zahrádka je širší, než je obvyklé. Za idyličtějších okolností bych možná chtěl být impresionistickým romantikem, maloval bych moře a pláže… K tomu, že tak trochu vstupuju do veřejného dění, mě nutí okolnosti. Jsem holt takovej rozpínavej…

Vedle politiky je vaše dílo – samozřejmě opět v groteskní, travestující rovině – svébytnou reflexí feminismu, „ženské otázky“…

Vždycky mě zajímalo a bavilo ohromné množství forem ženství. A navíc: to lidské sexuální hemžení je přece pořád součástí přírody. Jenže u lidí je to jinak než u zvířat, u chlapů už nehraje roli tělesná síla, ale prachy a myšlení. Sexualita je vlastně design. A ten design je ohromně bohatý na formy, i ty holky jsou různorodé, jak chodí, jak stojí, jaké mají vlasy… A navíc do toho vstupuje fakt, že si utvářejí charakter svého designu uměle, posilují ho a mění oblečením, typem účesu. Dělám teď takové „voyerské“ fotky žen a dívek, pojmenoval jsem je „Kurtichy“, tedy na způsob ve světě proslaveného a u nás dlouho neznámého fotografa Miroslava Tichého. Přesto, že tam není obličej té konkrétní osoby, je každá hlava jiná. Já ale na těch holkách vidím něco jiného než fotografové. Člověk focený zezadu totiž zaujímá přirozenější postoj, nestaví se pro fotografa, vznikají tak fantastické konfigurace. Prý teď pro změnu vytvářím „krásu bez ironie“. Ale ona tam ta ironie je… Jak tak sleduju stav civilizace a populace, tvrdím, že ideálním společenským modelem pro člověk jsou dvě třetiny ženství, u obou pohlaví. Stoprocentní chlapi pobývají nejspíš na doživotí v kriminále, nebo podřezávají sousedky motorovou pilou. Je to vlastně atavismus, který měl svou funkčnost v jiných, divočejších dobách. A stoprocentní ženskost je taky šílená…

„Objekt se nejlépe vytváří tak, že si ho člověk vytvoří ‚na míru‘, že vypadá jako něco nalezeného. Po Duchampovi je to těžké, každý vtip je možné udělat jen jednorázově. Takhle jsem kdysi udělal Kočárek, protože se mi jevil jako symbol existence; človíček si sedí a nemůže rozhodovat o tom, kam ho vezou… Může se leda vrtět.“

Vašich sochařských (land-artových, environmentálních) prací je po české krajině rozseto věru dost. Třeba ono příznačně gebauerovské dětské hřiště v Ostravě působilo ještě v předperestrojkové době jako zjevení. Vadí vám, když se vaše díla působením času, přírody a vandalismu destruují, případně, když je lidé klidně přejdou, pokládajíce je za pouhé „okolí“?

Obecně nemám nic proti tomu, aby sochařské dílo vydrželo, ale mělo by to být slušné dílo. Příznačné je, že se dost kamenných i bronzových soch z té doby nezachovalo a moje plastiky z pomíjivých materiálů ano. Ze sochy je důležité jen to, co zůstane lidem v hlavách. Socha vlastně ani nemusí být fyzicky přítomná. Může klidně zmizet. Sám jsem zkoušel hrát si na přírodu, soutěžit s pánembohem. Tak jako se samy vytvářejí přírodní útvary, které lidem něco připomínají. Vy jste mi citoval básníka Jakuba Demla, že přírodě v jejím tvoření chybí volba a invence, že přírodní útvary jsou určované jen náhodně, jsou výsledkem souhry fyzikálních a chemických zákonů. Ale to je člověk také. I on je výsledkem náhodných přírodních procesů a v tom zběsilém úsilí pokračuje po svém dál. Příroda je tak složitá, že člověk si ve své hlavě musí sám udělat pořádek, aby té zběsilosti čelil. Když dělám objekty z neopracovaných bloků, snažím se, aby působily přirozeně. A když je lidi jen tak přejdou, tak vlastně naplňují můj záměr, že by sochy měly splynout s krajinou, neměly by rušit. Když jsem dokončil sochu Hlava – skála v Hořicích, nejvíce mě potěšil mladý učitel výtvarné výchovy, který se na ni přijel podívat i se svou rodinou na kolech. Nesměle se mě zeptal: „Když jste vyklopil z auta ty kameny, sypal jste je nějak cíleně, nebo jste je nechal tak, jak spadly?“ To byla pro mě ta největší poklona, když dvě léta obtížné práce na tom objektu na něj působila tak přirozeně, ležérně, jako by to bylo jen náhodou…

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 22. 10.



  Umělec z vůle publika...
  
Divejte se
 
  
Myslitel za oponou
  Pořiďte si
 
  Wampyristický výlet...
  
Téma