Číslo 44/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sochařem.
Kurtem Gebauerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Holanďan v obležení gumových lan

Wagnerova Bludného Holanďana lze jistě ve všech ohledech považovat za romantickou operu. Hudba je velmi melodická, a proto posluchačsky přístupná, navíc skladatelovo libreto nabízí silný příběh s výrazným nábojem záhadnosti. Inscenátoři opery mají tudíž mnoho možností popustit uzdu fantazii, což nejednou může vést ke scestnému režisérismu.

Bludnému Holanďanovi v Brně kraluje maďarská sopranistka Szilvia Rálik v roli Senty

Nový Bludný Holanďan, kterého v opeře Národního divadla Brno nastudovali k letošnímu dvoustému výročí Wagnerova narození, rezignuje na realistickou popisnost. Inscenace, jejíž režií byl pověřen šéf činohry Slovenského národního divadla Roman Polák, který si ke spolupráci přizval scénografa Pavla Boráka a navrhovatele kostýmů Petra Čaneckého, není pevně ukotvena ani časově, ani lokálně. Z ryze vizuálního hlediska nejvíce v divákově pozornosti utkví scéna, jejímž nejvýraznějším prvkem jsou gumová lana, která jsou umně vedle sebe natažena, takže mohou asociovat třeba nějaké osudové cesty. Nejspíše však oněch šest a půl kilometru různobarevných elastických provazců nepředstavuje nic konkrétního, ty tu fungují „jen“ jako sugestivní dekorace. Nejvíce tato lana hrají v začátku druhého aktu, kdy dívky místo toho, aby předly vsedě u kolovrátků, tentokrát se za mírného poklusu shýbají a snaží se lana uchopit. Symboly kolovrátkových vřeten lze pak spatřit na horizontu jeviště v několika vyrovnaných řadách.
Pod hudebním nastudováním je podepsán Jakub Klecker, který také řídil premiéru (27. 9.). Orchestr pod jeho vedením muzicíroval vitálně, byť tu a tam v exponované dechové sekci docházelo k drobným lapsům. Sbor Janáčkovy opery secvičený Pavlem Koňárkem tradičně podal excelentní výkon a ze sólistů kralovala maďarská dramatická sopranistka Szilvia Rálik v roli Senty. V jejím stínu stáli zbývající sólisté. Frank Blees své pěvecké síly zjevně vypotřeboval při Holanďanově vstupním monologu, za jehož podání sklidil potlesk na otevřené scéně. Pak ale jeho hlas zvadl.
Nejbližší reprízy nového brněnského Bludného Holanďana jsou plánovány na 19. a 29. října.

Vladimír Čech, operní kritik



  Umělec z vůle publika...
  
Divejte se
 
  
Myslitel za oponou
  Pořiďte si
 
  Wampyristický výlet...
  
Téma