Číslo 44/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sochařem.
Kurtem Gebauerem.

 

 

 


 

 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Živý obraz z naší nedávné historie

Jak je to snadné: vezme se divadelní hra, která již při svém jevištním uvedení zvedala obecenstvo ze sedadel, a vynalézavě, s citem a invencí se dramaturgicky upraví do podoby rozhlasové hry; pak se zadá šikovnému režisérovi, který ji dobře obsadí a vytvoří pro ni svébytnou koncepci, jejíž součástí je i ozvláštněný mluvní projev a řada zcizovacích efektů. Jak je to snadné; jen to musí všichni umět a vzájemně si rozumět asi tak jako v ostravském rozhlasovém studiu, kde takové dílo vzniklo. Poslouchal jsem je takřka bez mrknutí celých nezvyklých pětaosmdesát minut a občas si pro sebe zamumlal: je to dobré, hrome, a jak dobře to dělají!
Autor Tomáš Vůjtek (1967) získal již za své předchozí komedie několik divadelních cen. Také jeho hra S nadějí i bez ní, jejíž výbornou rozhlasovou adaptaci Evy Lenartové nabídla v premiéře Vltava (1. 10.), byla právem vyznamenána Cenou Alfréda Radoka.
Drama začíná vyšetřováním Josefy Slánské, vdovy po generálním tajemníkovi komunistické strany Rudolfu Slánském, jenž po „vítězném únoru 1948“ patřil k těm, kteří pilně udržovali v činnosti popravčí mechanismus, k němuž vedly cesty mnohých odsouzenců vykonstruovaných politických procesů. Sám pak skončil v rukou kata jako vůdce „protistátního spikleneckého centra“. Od výslechu Slánské, jehož krutou atmosféru vytvářejí svou cyničností, drsností i zdánlivou laskavostí dva výborně pojatí vyšetřovatelé (David Viktora, Jan Fišar), se hra vrací do minulosti. Přestože je celá kompozice vystavěna z krátkých střihů, někdy jen jednoduchých vět, rodí se postupně plnovýznamový, prokreslený obraz jednoho úseku našich dějin, z něhož to sálá strachem i nepochopitelnou vírou „v nové, světlé zítřky“. Průniky do minulosti se střídají s časem aktuálním, a přestože v nich dominantu netvoří „klasický“ dramatický dialog, ale často jen útržky výpovědí, zrodí se nejeden emocionálně silný obraz. Takovým je například vypravování Slánské o hrůzných podmínkách vlastního porodu, který přetrpěla za války v Moskvě, a nikdy nevysvětlené ztrátě nedávno narozené dcerky. Přítel Gottwald, jehož úpěnlivě prosila o pomoc, reagoval na její žádost slovy: „Už přestaň brečet, už o tom nežvaň, uděláte si jiný.“ Podobně pregnantně přímočaře vykresluje autor velikost osobnosti státníků i dalších politiků, jejichž portréty se tak zjevují ve své pravé podobě. Pro mnohé repliky využívá Tomáš Vůjtek dokumenty, o něž se hra opírá. Jsou to především vzpomínky Josefy Slánské Zpráva o mém muži a kniha Karla Bartošky Český vězeň.
Účinnost rozhlasové adaptace spočívá nejen v naznačené jednoduchosti jednotlivých výpovědí, ale i ve způsobu jejich interpretace. Líčí-li se například poprava tak, že svým popisem připomíná diktování receptu na to nejobyčejnější jídlo, netřeba dodávat, jak takový zlehčující projev zvyšuje hrůznost faktů. Na hledání osobitého způsobu výrazu jednotlivých postav, stejně jako na působivou atmosféru celé hry, má vedle herců zásluhu režisér Peter Gábor. Mluva postav je často vyhnána do hyperboly, výsměšný tón občas směřuje ke karikatuře. Do účinného kontrastu se dostává třeba vnitřní monolog tragické hrdinky a groteskní obraz reálna; jednoslovné rezignující odpovědi souzeného Slánského kontrastně přebíjí dramatická reportáž z procesu, napodobující napínavý sportovní přenos. Postavám vévodí herecký výkon Aleny Sasínové-Polarzyk. Josefu Slánskou hraje jako ženu osudem zlomenou, ale přesto hrdou, trvale věřící scestné ideologii. Navzdory tomuto sebeklamu je to pojetí vysoce lidské a přesvědčivé.



  Umělec z vůle publika...
  
Divejte se
 
  
Myslitel za oponou
  Pořiďte si
 
  Wampyristický výlet...
  
Téma