Číslo 45/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Zločinci coby ctihodní podnikatelé... se smrtí

Italský snímek Mattea Garrona Gomorra, který 4. listopadu ve 23.50 uvede ČT2, mapuje nynější podobu sicilské mafie zvané camorra: pronikla do státních struktur, do hospodářství i obchodování. Ovládá chudinské čtvrti, rodiny svých členů dokonce zajišťuje jakousi charitou. Pro dospívající mládež se stává přitažlivou šancí, jak se vymanit z celoživotní chudoby.

Se zdrcující věrohodností film líčí hmotné i duchovní poměry míst, kde camorra zapustila kořeny

Jenže mafiáni, jak se stává i v těch nejlepších rodinách, se štěpí do znepřátelených klanů, které se vzájemně vyvražďují. Narůstá brutalita, už pouhé podezření stačí, aby byla zavražděná žena, případ dříve stěží myslitelný. I malé děti se smiřují s faktem, že jejich dosavadní kamarádi začali znenadání patřit k „nepřátelům“.
Gomora (už název odkazuje ke zhýralému, zkázou postiženému starozákonnímu městu a zvuková podoba s camorrou není náhodná) nepředkládá žádný ucelený příběh, vyprávění se drolí do množství epizod, které spolu nemusí ani souviset – spojujícím prvkem je přítomnost vše ovlivňující zločinecké organizace, která stále mohutněji nabírá mimikry ctihodného podnikání.
Se zdrcující věrohodností film líčí hmotné i duchovní poměry míst, kde camorra zapustila kořeny, nahlíží do zdevastovaných nájemních domů, do chudičkých bytů, ale také obhlíží opuštěné pláže, kamenolomy a další různě zdevastovaná prostředí. Zobrazené postavy, často zbavené svědomí, někdy vzbuzují soucit, jindy odpuzují, každopádně rozkolísanost jejich postavení nasvědčuje, že souběžně mohou být vnímány jako oběti i jako pachatelé.
Garrone předvádí zploštění veškerých tužeb, zúžených jedině do vidiny snadného zbohatnutí. I násilné konce svých hrdinů ukazuje režisér s jistou protokolární lhostejností, vyhýbá se jakékoli gradaci dění, jak je patrné i v sekvenci motocyklové výpravy dvou mladíků, vylákaných do odlehlých míst kvůli fiktivní vraždě, kterou mají spáchat, aniž tuší, že obětí se stanou právě oni.
Gomorra účinně navozuje rozměr autenticity. Přispívají k tomu i vhodně zvolení představitelé jednotlivých postav, vyhmátnutí jejich dominujících povahových rysů, které se ozřejmují především v zátěžových situacích. Vypravěčské uspořádání je střídmé, režisér se nezhlédl v módním reportážním stylu, naopak volí poklidně plynoucí záběry, vyhýbá se honičkovým či přestřelkovým atrakcím. Chce postihnout všední každodennost zločinnosti – a daří se mu to s mrazivým účinkem.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Nežli vymazán bude
  z knihy žalářní
  
Nalaďte si
 
  
Velký návrat
  Miroslava Šaška
  Pořiďte si
 
  Inspirace
  a dezinspirace

  
Téma