Číslo 45/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inspirace a dezinspirace

Předem se omlouvám za neologismus v titulku. Dezinspirace – to slovo neslovo dosud nic neznamená, ale možná se svým spíše jen tušeným významem hodí k podobě současné výstavy Galerie hlavního města Prahy s názvem Obrazy a předobrazy.
Ježto je její podoba výkonem především interpretačním, zmiňme nejprve jméno jejího kurátora, teoretika a filozofa Karla Císaře. Právě v jeho pojetí totiž výstava hledá a snad nalézá způsob, jak propojit a umocnit dvě – v průběhu času vyvstalé – tendence této galerie: tedy reflexi českého avantgardního umění stejně jako programové, analytické uchopování umění současného. Z hlediska prostorového si pak výstava klade za cíl důsledně využít architektonickou dispozici Městské knihovny, jež je původně členěna na výstavní sály a grafické kabinety.

Současnost a odkaz české moderny

Císařův výstavní projekt dospěl ke konfrontačnímu pojetí těchto prostorových podmínek: ve velkých, prosvětlených sálech jsou představena díla současných, svým dílem výrazných, byť ne provokujících zahraničních umělců Nairy Baghramianové, Henrika Olesena, Floriana Pumhösla a Mathiase Poledny, jejichž společnou tendencí je průzkum moderního umění a designu, zatímco v jednotlivých výstavních kójích jsou prezentovány ukázky českého modernistického výstavnictví, surrealistické typografie a funkcionalistického skla.

Mathias Poledna: Double Old Fashion, 2009, 16 mm barevný film

Tato zároveň „skupinová“, spíše však vícenásobně konfrontační výstava poměřuje jejich práce s ukázkami a příklady českého avantgardního tvarosloví dvacátých a třicátých let. Odkazuje tím k sofistikovanému zájmu současných umělců o zkoumání rozporného dědictví modernismu. Jelikož ono kvarteto současných umělců spojuje badatelský přístup a zájem o formát výstavy coby uměleckého média, můžeme za východisko jejich prací považovat ojediněle dochovanou – totiž v celku nalezeném ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea – modernistickou výstavu Ladislava Sutnara z roku 1934, která se stala klíčovou součástí, významovým středobodem expozice. Funkcionalisticky koncipované skleněné sety a nápojové servisy z dílny Adolfa Loose a Ludviky Smrčkové zde vzcházejí do post-avantgardní konfrontace s kolážemi Jindřicha Štyrského a knižními ilustracemi Toyen, jež s díly současných zahraničních umělců spojuje zájem o konstrukci tělesnosti, ale i užitkovosti, sériovosti a snad i utopické obecnosti uměleckého projevu.

Ladislav Sutnar a nová typografieCo je zde tedy vlastně interpretačním klíčem k výstavě? Že ve vystaveném nápojovém souboru Adolfa Loose lze spatřovat předobraz současných reduktivních tendencí, které nalézáme v díle Pumhöslově? Že se Olesenovy „pohlavní studie“ současného medializovaného světa a genderový pohled Bahramianové významově „třou“ o výrazové úsilí po komplexnosti a fragmentaci reality, tak jak je chápali dávno mrtví příslušníci avantgardy? Že se filmařský princip Mathiase Poledna, vytvářející formálně fascinující choreografii skleněných objektů užitého umění, až příliš podobá projektům právě oněch avantgardistů, vůči nimž je jeho projev jeho díla vztažen? To, co je zde zjevené a zřetelné, není ještě významově zjevné. Spíše matoucím dojmem pak působí sama výstavní hierarchie, tedy to, že architektonická mohutnost výstavního prostoru, jakož i velké formáty (včetně filmové projekce) náležejí právě umělcům současným, kteří pouze, byť po svém, rozvíjejí již kurátorsky nastolené otázky a předobrazy.

Krkolomná výstava

Jen nejistě se můžeme opřít o kurátorova výkladová slova: „Jako celek se výstava snaží vytvořit inscenovaný prostor, v němž se můžeme ptát po vztahu mezi zdánlivě nespojitelnými díly a po roli, jakou ve společnosti hrálo umění nejen v minulosti a současnosti, ale i jakou by mohlo hrát v budoucnosti.“ Snad v reakci na ně jsem zvolil ono podivné slovo v titulku, totiž „dezinspiraci“. Podléhal-li totiž ještě za časů moderny tvůrce (ale často i vnímatel díla) inspiraci či inspirovanosti, dnes je tomu jinak: zdá se, že je třeba samotnou tuto smyslovou a duchovní, leč především metafyzickou kvalitu interpretovat. Snad proto vypovídá tato „interpretační výstava“ více než o kvalitách zastoupených děl o relativitě veškeré vztahovosti mezi uměním a jeho výkladem, jež je záležitostí povýtce jen časovou.

Posoudit tuto významově poněkud „krkolomnou“ výstavu v Městské knihovně můžete sami do 17. listopadu.

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik



  Nežli vymazán bude
  z knihy žalářní
  
Nalaďte si
 
  
Velký návrat
  Miroslava Šaška
  Pořiďte si
 
  Inspirace
  a dezinspirace

  
Téma