Číslo 45/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

„Buď jste zaměstnancem v hudbě, anebo jste hudebníkem. A tím nemůžete přestat být. A já se za zaměstnance v hudbě rozhodně nepovažuji.“Jan Simon, klavírista

Co vy sám považujete ve své umělecké kariéře za největší úspěch?

Bezesporu úzký a dlouhodobý vztah s Českým rozhlasem. Je třeba jednoznačně říci, že iniciátorem byl pan šéfdirigent Vladimír Válek, právě on mne přivedl k práci v Českém rozhlase a já mu jsem vděčný za to, že mi poskytl možnost vystupovat pravidelně v pražském Rudolfinu, ale také natočit množství titulů ve vydavatelství Radioservis. Z dnešního pohledu není samotné vydání cédéčka ničím zvláštním, ale před dvaceti lety to bylo úplně jinak, a hlavně – já jsem dostal k dispozici skvělý nahrávací tým a vynikající orchestr, s nímž jsem mohl natočit tituly, o kterých mnozí klavíristé sní po celý život. To, že jsem si mohl v pětatřiceti s takhle kvalitním zázemím natočit Čajkovského, Rachmaninova, Griega, Gershwina, vypadá z dnešního pohledu jako zázrak.

Ale úspěchy jste měl a máte také mimo rozhlasová studia a pódia...

Za významný „zářez na pažbě“ mohu vedle nahrávek se SOČRem považovat také natočení všech pěti Beethovenových klavírních koncertů a obou Chopinových koncertů s Jiřím Bělohlávkem a Pražskou komorní filharmonií. I tohle patří do kategorie snových projektů, stejně jako vystoupení na některých světových pódiích. Měl jsem to štěstí, že jsem si mohl zahrát v newyorské Carnegie Hall, v tokijské Suntory Hall, ve frankfurtské Alte Oper, v mnichovském Gasteigu, ve vídeňském Konzerthausu... Ale nechce se mi vyzvedávat jeden výkon, nemám rád, když se v umění stanovuje pořadí. Každé místo mělo své kouzlo, každá nahrávka má své přednosti a význam pro rozvoj mé kariéry, stejně tak vystupování s orchestry, ať už to bylo s Českou filharmonií v Rudolfinu nebo na zahraničních zájezdech, s Pražskou komorní filharmoní, s Baltimorskými symfoniky nebo s Izraelskou filharmonií. To vše jsou určitě věci, za které se nemusím stydět.

Už řadu let jste po část dne „umělcem“ a po druhou část dne „úředníkem“. Není to nic výjimečného, dlouhá řada umělců seděla a sedí takříkajíc na dvou židlích: řídí hudební a filmové festivaly, činoherní a operní domy...

Já bych dokonce řekl, že v dnešní době se tahle symbióza stává z mnoha důvodů pravidlem, vždyť generálním ředitelem Slovenské filharmonie je klavírista Marián Lapšanský a koneckonců ani ředitel České filharmonie David Mareček neutají svou klavíristickou minulost, i dnes občas vystupuje jako komorní hráč...

A jak je to u vás? Cítíte se být klavíristou, který zároveň řediteluje, anebo ředitelem, který si pro radost občas zahraje klavírní koncert?

Když jsem do Českého rozhlasu nastupoval jako správní ředitel SOČRu, říkal jsem si, že základem pro mě je klavír, kdežto práci v zázemí orchestru jsem nepřikládal tak zásadní roli – ale dnes už to takhle rozlišit nedokážu. Z Českého rozhlasu se stala opravdu srdeční záležitost a z dvou židlí jedna jediná. Řeknu to takto: Svobodně jsem se rozhodl, že budu pracovat v jisté pozici pro Český rozhlas, ta práce mě baví a poskytuje mi zadostiučinění, a zároveň jsem zůstal profesí pianista. Když přijdu domů, sednu ke klavíru a připravuji se na vystoupení nebo nahrávání. A pak, aniž bych přepnul mezi póly „významné“ a „méně významné“, pokračuji ve své práci pro Český rozhlas.

„Svobodně jsem se rozhodl, že budu pracovat pro Český rozhlas, ta práce mě baví a poskytuje mi zadostiučinění, a zároveň jsem zůstal profesí pianista.“

Přesto, udržet si renomé špičkového klavíristy vyžaduje obrovskou dávku sebekontroly. Co vás pohání k tomu, že si neřeknete – už jsem toho s klavírem dokázal poměrně dost, je čas věnovat se naplno kulturnímu managamentu?

Občas se mi podobná myšlenka opravdu prožene hlavou, ale jen do toho okamžiku, než se znovu setkám s hudbou. To je tak krásná a dokonalá věc, že pro mne jednoduše nepřipadá v úvahu se jí vzdát. Samozřejmě si ale musím stanovit priority. Pokud jsem přijal určitou zodpovědnost vůči Českému rozhlasu, těžko mohu kvůli vlastnímu nahrávání nebo vystoupení dát nohy na stůl, lépe řečeno na piáno, s tím, že rozhlasový orchestr nebo pořadatelé rozhlasového festivalu teď ode mne nemohou nic chtít a musí si nějak poradit. Na druhou stranu, muziku si člověk, alespoň v mém případě, nevolí jako prostředek obživy, dokonce ani jako povolání, ale jako poslání. Řeknu-li to velmi lapidárně, ředitelem můžete být, ale také jím být nemusíte. U hudebníka je to jinak: buď jste zaměstnancem v hudbě, anebo jste hudebníkem. A tím nemůžete přestat být. A já se za zaměstnance v hudbě rozhodně nepovažuji.

Jste ředitelem Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek. Jedna z akcí, které máte na starosti, Prix Bohemia Radio, stojí na startu s novým „outfitem“. Tou nejviditelnější změnou je, že po mnoha letech se z Poděbrad přestěhovala do Prahy. Z jakého důvodu?

To, že se tento rozhlasový festival odehrával mimo pražské kulturní centrum, mělo za následek, že jeho dostupnost pro odborné i laické zájemce byla relativně problematická, a tím pádem i ohlas festivalu zůstal omezen spíš na rozhlasové prostředí místo toho, aby směřoval k širší veřejnosti. Jednou z příčín bylo, že sama lokalita Poděbrad, jakkoli pro účastníky festivalu příjemná, neumožňovala připravit takový program, jaký bychom rádi u prestižní rozhlasové akce viděli. Já bych totiž chtěl, aby veřejnost začala Prix Bohemia Radio vnímat jako přehlídku toho, co Český rozhlas vytváří nejen ve vysílání, ale také na poli živé kultury. Tím mám na mysli možnost prezentovat celý Symfonický orchestr Českého rozhlasu nebo vítězné studentské orchestry v naší soutěži Concerto Bohemia. Ale stejně tak se nám otevírají zcela jiné možnosti například při uspořádání mezinárodního odborného semináře, na který se lehce dostanou i studenti pražských vysokých škol.

Na druhou stranu – pořádání takovéto akce v Praze má svá úskalí. Hlavní město nabízí každý den spoustu akcí, prosadit se v takové konkurenci není jednoduché.

To máte pravdu, ale je třeba vzít v úvahu, že jsme jediní, kdo přináší tak specifickou nabídku. A jsme si jisti, že právě v Praze a jejím okolí je dostatečně široká obec těch, kteří přijímají hodnoty a produkci spjaté s veřejnoprávním rozhlasem. Je to každopádně pokus oživit mnohaletou tradici rozhlasové přehlídky novým přístupem. A v neposlední řadě jde o to, vzbudit kvalitou naší produkce zájem partnerů, kteří by nám umožnili financovat některé náročné projekty. Peníze, které získáme od koncesionářů, totiž nejsou primárně určeny na pořádání festivalů a už vůbec ne na nejrůznější doprovodné akce, ale na vysílání. To je zásada, která nás nutí hledat cesty, jak zafinancovat nejvyšší kvalitu, a nezpronevěřit se přitom zásadám, na nichž veřejnoprávní rozhlas stojí.

Mění se s novým místem konání Prix Bohemia Radio i struktura a koncepce akce?

Princip soutěžní přehlídky rozhlasové tvorby samozřejmě zůstává zachován. I nadále vypisujeme soutěž v národní kategorii, otevřené i tvůrcům ze Slovenska. Mezinárodní kategorie je letos určena veřejnoprávním institucím, které zaslaly své příspěvky do kategorie dokument. Změnou oproti minulým letům je to, že soutěžní snímky budou podrobeny rozsáhlejší diskusi. Kromě hodnocení porot proběhne moderovaná debata nad soutěžními snímky přímo v budově Českého rozhlasu, ale také prostřednictvím internetu. Velká část snímků budou přístupná na internetových stránkách festivalu, zájemci si je budou moci poslechnout a okomentovat. Pro veřejnost zůstane uzavřen snad jen seminář ředitelů hudebních těles členských zemí sdružených v EBU, konaný rovněž při této příležitosti.

Milan Pokorný

Foto Tomáš Tesař

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 29. 10.



  Nežli vymazán bude
  z knihy žalářní
  
Nalaďte si
 
  
Velký návrat
  Miroslava Šaška
  Pořiďte si
 
  Inspirace
  a dezinspirace

  
Téma