|
Velký návrat Miroslava Šaška
To je Paříž, To je Londýn – tak se jmenují autorské knihy pro
děti, koncipované na způsob hravého průvodce titulním městem,
které právě vydal pražský Baobab. Osud jejich autora,
Miroslava Šaška (1916–1980), je pro české umění minulého
století typický. Šašek sice v Čechách vystudoval architekturu,
kreslení a malbu, ale realizoval se v cizině, kam odešel rok
před únorovým převratem. Žil v Paříži a Mnichově, kde pracoval
pro Svobodnou Evropu. V letech 1959 až 1974 pak vydal v řadě
To je… osmnáct publikací, které jsou dodnes žádané v
knihkupectvích po celém světě. Navštěvoval především notoricky
známé destinace jako Řím, New York, Benátky nebo San
Francisco, ale troufl si i na Izrael, Hongkong, Irsko nebo
Řecko. Ve své někdejší domovině po něm ale neštěkl pes – ani
za mistrova života, ani po jeho smrti. Až letos. A
nakladatelství Baobab hodlá v načaté řadě pokračovat, na
příští rok jsou v plánu právě Řím a New York.
Šašek sice postavil své knihy jako průvodce, ale ne zrovna
typicky: jednak je určil, jak řečeno, nejmladším konzumentům,
jednak je pojal velmi odpovědně. Vybraná místa vyloženě
prožíval, ve městech, o nichž psal a která kreslil, trávil ne
týdny, ale měsíce. Na výsledku je to znát: kniha propojuje
skvěle nejen slovo s obrazem, ale také minulé s přítomným,
velké s malým. Autor nejde nutně po vyšlapaných cestách,
zastaví se rád u detailu, dopřeje sobě i čtenáři komické
vsuvky – třeba když líčí zálibu Londýňanů ve frontách nebo
kreslí picassovsky stylizované řeznictví s koňským masem v
Paříži. Jeho pojetí knihy má blízko ke koláži i komiksu. Šašek
je v zásadě realistickým vypravěčem, ale jeho slovo i obraz
rozvíjí jistá magie, okouzlení místem, upřímné nadšení
objevitele. Ačkoli jeho knížkám To je Paříž a To je Londýn je
dneska čtyřiapadesát let, nekolébají svého čtenáře na
nostalgické vlně. Svědčí především o nadčasovém, univerzálním
umělci, který nepřestal být nikdy svůj.
Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik |