Číslo 45/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak vzniká obětní beránek

Na počátku inscenace je uprostřed jeviště nepatrně vyvýšené podium. To se ale pozvolna zvyšuje a na konci příběhu o osudu Žida v jedné malé zemi už strmí na scéně mohutný černý blok – obludný obětní kámen. Domnělý Žid je lidmi, mezi nimiž žil, vydán na smrt. Strohá scénografie Hanse Hoffera pozoruhodně podtrhla smysl i emoce Andorry, dramatu Maxe Frische, které Divadlo na Vinohradech uvedlo jako první premiéru současné sezony.

Strohá scénografie podtrhuje smysl i emoce Andorry v Divadle Na Vinohradech

Z modelové hry, jíž se švýcarský dramatik na počátku šedesátých let 20. století vyrovnával s opatrnickým postojem své země vůči nacistickému Německu, učinil režisér Martin Čičvák scénickou parabolu o mechanismu utváření obětního beránka v kolektivu „slušných lidí“. Byť právě modelovost příběhu poněkud oslabuje dramatické napětí – od počátku je zřejmé, jak to s jejím hrdinou dopadne –, režisér umně využil strukturu epického divadla s monology postav (Frisch byl ovlivněn Brechtem), aby v konfrontaci slov a činů načrtl jejich psychologii. A především aby obnažil nadčasové nebezpečí onoho sociálně-komunikačního procesu, při kterém vzniká zkreslený „obraz o člověku“ usnadňující pak s člověkem bez skrupulí manipulovat.
Zrůdnost této manipulace je v inscenaci leckdy skryta do absurdní komiky. Tu dokázali v činech svých postav podtrhnout hlavně Martin Zahálka jako Truhlář a Ivan Řezáč coby Lékař. V kontaktu s nimi získává postava „Žida“ Andriho, ztělesněná Ondřejem Brouskem, až kafkovských rysů. Andri trvá na svém židovství i poté, kdy se ukáže, že Židem vlastně není a že na počátku jeho tragického osudu stojí zbabělost jeho otce přiznat své ženě i Andořanům, že zplodil nemanželského syna. Václav Vydra byl pro roli slabošského otce Učitele vybrán typově přesně – ztvárňuje ho jako humanoidního měkýše s krásnými řečmi, leč podělanými kalhotami. Z dalších interpretů je třeba zmínit Ivanu Uhlířovou v uměřeném podání Andriho milé, a jak se posléze ukáže i vlastní sestry, Pavla Rímského v typické postavě Andořana pojmenované Kdosi, Svatopluka Skopala v roli se všemi souhlasícího Hospodského či Simonu Postlerovou coby záhadnu Seňoru, díky níž se objasňuje, kým vlastně Andri je.

Bronislav Pražan, divadelní publicista

Foto Viktor Kronbauer



  Nežli vymazán bude
  z knihy žalářní
  
Nalaďte si
 
  
Velký návrat
  Miroslava Šaška
  Pořiďte si
 
  Inspirace
  a dezinspirace

  
Téma