|
František ve svém živlu
Absolventka Ateliéru rozhlasové a televizní dramaturgie a
scenáristiky na Divadelní fakultě JAMU Kateřina Malečová
Suková původně směřovala k dokumentaristickým žánrům. Natočila
dva pořady: Mám říct, že jsem Němka, ve kterém sudetská Němka
vzpomíná na vysídlování pohraničí, a pásmo o Velikonočním
ostrově Návrat na Rapa-nui. V roce 2011 se v Českém rozhlase
poprvé představila jako dramatička. Pro vltavskou Čajovnu
napsala groteskní miniaturu Břichomluvec, odehrávající se v
atmosféře jarmareční atrakce. Poté se zapojila do projektu
Minutových her, díky kterému vznikly hry Jeskyně, Silák,
Slepice, Gerbera, Terárium a Třešně.
V situační komedii Kateřiny Malečové Sukové, kterou v neděli
24. listopadu v 19.00 vysílá Český rozhlas Vltava, nahlédneme
ve čtyřech epizodách do života usedlého muže. František,
hlavní hrdina hry Ve svém živlu, je člověk, který k sobě
nechtěně přitahuje podivné situace. Každý, kdo se s ním
přátelí anebo jinak vejde do styku, je proto vtažen do víru
neobyčejných okolností, ať se jedná o účast na kurzu hubnutí,
návštěvu kamaráda kutila, večeři v rybárně, anebo odbornou
konzultaci v ordinaci. Běžný život, který nejlépe vyhovuje
Františkově povaze, se mu z nepochopitelných důvodů vymyká.
Jako by ho vlastní osud zkoušel z trpělivosti a vyrovnanosti.
Jak kuriózní musí být Františkův zážitek, aby ho vyvedl z
míry?
Ačkoliv si hlavní postava libuje v jakékoli situaci, a dalo by
se říct, že se cítí „ve svém živlu“, název odkazuje i k druhé
rovině hry. V rámcovém příběhu, odehrávajícím se ve stanu
cirkusové vědmy a kartářky, se ukáže, že jednotlivé epizody
souvisí se skutečnými „živly“. A je to právě energie země,
vzduchu, vody a ohně, která Františkovi způsobuje nečekané
příhody.
Autorka textu vymyslela několik prostředí, v nichž rozvinula
své představy o tom, co by se mohlo stát, „kdyby“… V humorném
duchu a s velkou dávkou fantazie vystavila Františka někdy i
nebezpečným situacím, ze kterých se mu podaří vyváznout díky
klidným povahovým rysům. Postava je sice vybavena civilními
prostředky, zároveň je ale stvořena tak, aby ji herec mohl
ztvárnit jako karikaturu sama sebe. Dramatička se vědomě
„vyřádila“ i po zvukové stránce. Tvůrci si tedy museli poradit
nejen s rozličnými místy děje, kterými byla jeskyně, kůlna,
vodní nádrž a technicistní kuchyně, ale hlavně s tím, jakými
prostředky stvořit komickou atmosféru jednotlivých epizod. V
inscenaci je proto záměrně využíván okruh všeobecně známých
realistických zvuků, který se stává součástí nápadité
obrazotvorné hudebně-zvukové kompozice. K atmosféře této
rozhlasové crazy komedie napomáhá také výrazná stylizace
hereckého projevu.
V režii Anny Petrželkové ztvárnil hlavní roli Cyril Drozda.
Dále účinkují Dita Kaplanová, Roman Blumaier, Tomáš Sýkora,
Vladimír Hauser, Ivana Hloužková, Jitka Josková a Pavel Vacek.
Hudbu složil Mario Buzzi. Inscenace vznikla ve Tvůrčí skupině
Brno, mistrem zvuku byl Lukáš Dolejší.
Hana Hložková, dramaturgyně
Foto Martina Holzke |