Číslo 47/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Markétou Jahodovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


 

František ve svém živlu

Absolventka Ateliéru rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na Divadelní fakultě JAMU Kateřina Malečová Suková původně směřovala k dokumentaristickým žánrům. Natočila dva pořady: Mám říct, že jsem Němka, ve kterém sudetská Němka vzpomíná na vysídlování pohraničí, a pásmo o Velikonočním ostrově Návrat na Rapa-nui. V roce 2011 se v Českém rozhlase poprvé představila jako dramatička. Pro vltavskou Čajovnu napsala groteskní miniaturu Břichomluvec, odehrávající se v atmosféře jarmareční atrakce. Poté se zapojila do projektu Minutových her, díky kterému vznikly hry Jeskyně, Silák, Slepice, Gerbera, Terárium a Třešně.

V situační komedii Kateřiny Malečové Sukové nahlédneme do života usedlého muže

V situační komedii Kateřiny Malečové Sukové, kterou v neděli 24. listopadu v 19.00 vysílá Český rozhlas Vltava, nahlédneme ve čtyřech epizodách do života usedlého muže. František, hlavní hrdina hry Ve svém živlu, je člověk, který k sobě nechtěně přitahuje podivné situace. Každý, kdo se s ním přátelí  anebo jinak vejde do styku, je proto vtažen do víru neobyčejných okolností, ať se jedná o účast na kurzu hubnutí, návštěvu kamaráda kutila, večeři v rybárně, anebo odbornou konzultaci v ordinaci. Běžný život, který nejlépe vyhovuje Františkově povaze, se mu z nepochopitelných důvodů vymyká. Jako by ho vlastní osud zkoušel z trpělivosti a vyrovnanosti. Jak kuriózní musí být Františkův zážitek, aby ho vyvedl z míry?
Ačkoliv si hlavní postava libuje v jakékoli situaci, a dalo by se říct, že se cítí „ve svém živlu“, název odkazuje i k druhé rovině hry. V rámcovém příběhu, odehrávajícím se ve stanu cirkusové vědmy a kartářky, se ukáže, že jednotlivé epizody souvisí se skutečnými „živly“. A je to právě energie země, vzduchu, vody a ohně, která Františkovi způsobuje nečekané příhody.
Autorka textu vymyslela několik prostředí, v nichž rozvinula své představy o tom, co by se mohlo stát, „kdyby“… V humorném duchu a s velkou dávkou fantazie vystavila Františka někdy i nebezpečným situacím, ze kterých se mu podaří vyváznout díky klidným povahovým rysům. Postava je sice vybavena civilními prostředky, zároveň je ale stvořena tak, aby ji herec mohl ztvárnit jako karikaturu sama sebe. Dramatička se vědomě „vyřádila“ i po zvukové stránce. Tvůrci si tedy museli poradit nejen s rozličnými místy děje, kterými byla jeskyně, kůlna, vodní nádrž a technicistní kuchyně, ale hlavně s tím, jakými prostředky stvořit komickou atmosféru jednotlivých epizod. V inscenaci je proto záměrně využíván okruh všeobecně známých realistických zvuků, který se stává součástí nápadité obrazotvorné hudebně-zvukové kompozice. K atmosféře této rozhlasové crazy komedie napomáhá také výrazná stylizace hereckého projevu.
V režii Anny Petrželkové ztvárnil hlavní roli Cyril Drozda. Dále účinkují Dita Kaplanová, Roman Blumaier, Tomáš Sýkora, Vladimír Hauser, Ivana Hloužková, Jitka Josková a Pavel Vacek. Hudbu složil Mario Buzzi. Inscenace vznikla ve Tvůrčí skupině Brno, mistrem zvuku byl Lukáš Dolejší.

Hana Hložková, dramaturgyně

Foto Martina Holzke



  I zločinně vyhlížející chlap
  může hájit zákon
  
Dívejte se
 
  
Příběh kmotra      
  po česku
  Navštivte
 
  Za dobrodružstvím
  rozhlasových dokumentů

  
Téma