Číslo 47/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Markétou Jahodovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Za dobrodružstvím rozhlasových dokumentů

Největší evropský festival televizní a rozhlasové tvorby Prix Europa se letos v říjnu konal v Berlíně už posedmadvacáté. Zahrnul tři mediální oblasti: televizi, rozhlas a on-line média. Soutěžilo se v jedenácti kategoriích, z nichž rozhlasu se týkaly kategorie rozhlasová hra, on-line, pořad o hudbě a dokument, v němž se udělují dvě ceny (jedna je vyčleněna pro investigativní dokument). O rozsahu a významu festivalu svědčí samotná čísla. Do letošního ročníku bylo zasláno celkem šest set šedesát čtyři rozhlasových a televizních produkcí z třiceti šesti zemí, užším výběrem jich prošlo sto devadesát devět.

Berlín – místo konání sedmadvacátého ročníku největšího evropského festivalu televizní a rozhlasové tvorby

Nás zajímá především rozhlasová část. Mezi osmdesáti sedmi rozhlasovými pořady, které prošly domácím předvýběrem i dalším předkolem přímo v Berlíně, figurovaly za Český rozhlas dva příspěvky v kategorii drama (Astronauti a Minutové hry), jeden příspěvek v on-line kategorii (Příběh rozhlasu) a dva rozhlasové dokumenty. Právě této kategorii se v následujícím textu budeme věnovat podrobněji.

Býti porotcem

Poslechům v kategorii dokumentu bylo vymezeno pět dnů a patřily z hlediska počtu nominovaných příspěvků i návštěvnosti mezi nejvytíženější. Každý den se v prostorném sále studia rozhlasu RBB shromáždilo více než sedmdesát posluchačů, z nichž asi čtyřicet bylo zároveň porotci. Ti sice měli často v soutěži svůj vlastní pořad, ale hlasování o něm se neúčastnili. Úloha porotce není nijak záviděníhodná: přítomnost na všech posleších a diskusích je základním předpokladem. V praxi to vypadá tak, že ráno zasedne spolu s ostatními do poslechového sálu, vybaven transkripty všech pořadů daného dne, které obsahují jejich přepis v originálním jazyce i anglický překlad. Po kontrole prezence mu zbývá už jen minuta na rychlé přečtení synopse prvního dokumentu a pak následuje koncentrovaný poslech. S krátkými pauzami čtyři dokumenty dopoledne, během oběda rychlá výměna dojmů a protažení ztuhlého těla, odpoledne poslech dalších čtyř pořadů a pak už formulování vlastních názorů v následné diskusi, která končí většinou kolem sedmé večer. Tu stejně jako loni moderovali Robert Ketteridge z BBC a Kari Hesthamarová z Norského rozhlasu (její dokument So long, Marianne měli posluchači možnost slyšet v české verzi i na stanici Vltava). Moderátoři dohlížejí na korektnost diskusí a dodržování pravidel soutěže, snaží se směřovat komentáře stále znavenějších účastníků k jasným vyjádřením, k hlubší analýze toho, proč se daný pořad líbil či ne a kde tkví slabiny zpracování nebo možná inspirace pro ostatní tvůrce.
A jak se hlasuje? Porotci známkují následující kritéria: výběr tématu a jeho zpracování, zvuková kvalita, struktura a přehlednost, investigativní kvalita (pokud se jedná o kategorii investigativního dokumentu) a celkový dojem. Lístky se každý večer vyberou a porotce už nemá možnost se k předchozím pořadům ve svém hodnocení vrátit.

A co naši?

Za Český rozhlas se letos do užšího výběru dostaly dva dokumenty: V Trinksaifen jsme byly doma Evy Blechové (dramaturgie Gabriela Albrechtová) a v kategorii investigativního dokumentu I já jsem tvůj syn, Adolfe Dory Kaprálové. Oba z různých pohledů zpracovávají téma česko-německé historie a jejich poslech v Berlíně tak získal další rozměr. Přijaty byly neobyčejně kladně a přítomné autorky získaly cennou zpětnou vazbu. Osobitý jazyk protagonistek prvního dokumentu, tří německých žen, které se narodily ve dvacátých letech minulého století na hranicích tehdejšího Československa ve vesnici Trinksaifen, je sice do angličtiny těžko převoditelný, ale přesto se podařilo zprostředkovat nejen autentické vyprávění o životě v drsném kraji na úpatí Krušných hor před válkou i po ní, ukázat zvukově přesvědčivé obrazy z venkovského stavení, kde kromě krávy, která prý ještě mluví německy, psa a předoucí kočky bublá potok a kokrhá kohout, ale i zachytit emotivní okamžiky, kdy se stará žena rozpomíná na českou hymnu, kterou zde před válkou zpívávali – samozřejmě německy.
Dora Kaprálová dala svému dokumentu podtitul Investigativní road-movie. V pátrání po stopách svého prastrýce Adolfa nás poetickým jazykem provází na cestě, která možná nemá jasné vyústění, ale na níž se skrze konkrétní osud jednoho člověka odhaluje to, jakým způsobem dějinné události (zde totální nasazení i poválečný odsun) zamíchaly s lidskými osudy. A jak se promítají do života současníků. I když zmíněné dokumenty ve výsledném hodnocení slibné naděje na ocenění nakonec neproměnily, nebývale pozitivní ohlasy zahraničních kolegů ukázaly, že tuzemské dokumenty obstojí v silné zahraniční konkurenci. Můžeme jen spekulovat, jak by klání dopadlo, pokud by posluchači mohli rozšifrovat jazykové nuance českého originálu, které se v anglickém překladu ztratily...

Konkurence

S jakou konkurencí naše dokumenty bojovaly? Vítězem investigativní kategorie se stal dokument The Girl who got tied down a opět tak potvrdil kvality švédského týmu, který bodoval ve stejné kategorii i minulý rok. Tentokrát autor trpělivě sbíral materiál po dobu tří let a na příběhu šestnáctileté Nory se pokusil postihnout zvůli a ignoranci panující v zařízení pro problémové mladistvé. Diskutovalo se o odůvodněnosti použít materiál natočený skrytým mikrofonem, s jehož pomocí Nora zaznamenávala své rozhovory s ústavním psychiatrem. Eticky má však v daném případě autor čistý štít a brilantní investigativní práce spolu s nervy drásajícím doplňováním faktů otevírá pohled do života drogově závislé, brutálně znásilněné a v krizovém centru neodůvodněně psychicky trýzněné dívky, narážející na ignoranci ústavního psychiatra. Některé scény z rozhovorů Nory, bojující o pomoc a adekvátní léčbu, a těch, kteří by jí měli být schopni pomoci, upomínají na sekvence Formanova filmu Přelet nad kukaččím hnízdem.

Uvolnění

Prix Europa se konala už posedmadvacátéPo vyčerpávající náloži mnoha dokumentů, zpracovávajících témata trpících, zneužívaných a nespravedlivě obviněných, působil jako skutečný balzám irský dokument Message in a Bottle. Může zpráva v lahvi způsobit transatlantickou romanci? táže se podtitul dokumentu, který se stal nakonec hlavním vítězem své kategorie.
Je Štědrý den roku 1945 a americký voják Frank Hayostek jej tráví na lodi, vracející se do Spojených států. Uprostřed oceánu nostalgicky vzpomíná na domov a vybavuje si pohádku z dětství. Na malý papír píše vzkaz a vkládá jej do lahve. O osm měsíců později ji najde Breda O’Sullivanová, dívka z vesničky na jihozápadním pobřeží Irska: „To ráno jsem vyhnala krávy na pastvu a vyrazila se svým psem na procházku po pláži,“ popisuje ve své odpovědi Frankovi okolnosti nálezu a pokračuje: „Jsem vysoká, štíhlá, s tmavě modrýma irskýma očima...“ Příběh je rozehrán a přátelství napříč kontinenty může začít. V srpnu 1952 se sedmadvacetiletý Frank a o tři roky mladší Breda setkávají. V té době už ale plní stránky amerických i irských deníků – tisk je jim na stopě, předbíhá se ve spekulacích a uměle vytváří zdání zamilovaného páru a blížícího se happy endu. Je zde však jen tichý snílek s praktickou a zemitou irskou děvečkou, rozdíly, které vyplouvají na povrch, a nafouknutá bublina senzacechtivého tisku. Vyústění nebudeme vyzrazovat, ale strukturování dokumentu, nápadité využití citací dopisů, které si Frank po celý život schovával, i přesahy do doby, kdy média určují a proměňují realitu, to vše napovídá, že autoři nejen nalezli neobyčejný příběh, ale dokázali jej také adekvátně odvyprávět.
Další inspirativní přístup ke sdělení příběhu nabídl dokument mladých francouzských autorů s názvem Soeurs de camp, zpracovávající svědectví tří bývalých vězeňkyň z ženského koncentračního tábora v Brens v jihovýchodní Francii. Vyprávění Arlette, Murie a Angelity, jímž bylo v době věznění dvacet let, se překvapivě nezaměřuje na otřesné zážitky a trýznivé vzpomínky. Je především vzpomínkami na přátelství, solidaritu a vynalézavost, s jejichž pomocí se jim dařilo přežít. Přes možnou námitku, že dokumentu chybí větší hloubka, bodovali autoři především bezkonkurenčně nejlepším zvukovým zpracováním a nápaditou prací se střihem. Ve dvou kontinuálně probíhajících rovinách jako by se spojovaly vzpomínky a současnost: zatímco s autory nahlížíme přes ostnatý drát bývalého koncentráku na místo byvších ubikací, slyšíme v druhé rovině krátká, umně sestříhaná vyjádření starých žen, vzpomínajících u čaje na kamarádky, které jim pomohly přežít.

Možnosti tu jsou

Možnosti, jak přístoupit k historickému tématu, ukázal i nizozemský dokument zpracovávající osudy teroristky Ulrike Meinhofové z pohledu několika osob, které se s jejími myšlenkami různými způsoby identifikují: skladatelka, která napsala o jejím životě operu, přehrává na klavíru motiv, jímž Meinhofovou charakterizovala. Nizozemská aktivistka a bývalá členka Rode hulp (organizace podporující uvězněné členy RAF) ze záznamu mluví na pohřbu Meinhofové a v reálu v emočně vypjatém rozhovoru vysvětluje svou fascinaci jejími osudy. Punkový zpěvák, jež se proslavil rockovou písní Miluju tě, Ulriko, se náhle odmítá účastnit natáčení a nutí autora ke smazání předešlého rozhovoru. Dále zazní ukázky z filmu, který Meinhofová natočila na podporu zneužívaných dívek. Dearest Ulrike – navýsost osobní konfrontace autora i jeho protagonistů s kontroverzní postavou Ulriky Meinhofové – zaujala možná právě pro svůj „angažovaný“ přístup, emoce a osobní ponor do tématu.
Po náročných dnech přivítali účastníci s velkým povděkem večírek organizovaný britským rozhlasem BBC. Krátké vystoupení ředitelky BBC Helen Boaden a neformální zdravice britských kolegů připomněly dvacet let vysílání úspěšného cyklu krátkých dokumentů Between The Ears, jejichž prostřednictvím se britští dokumentaristé s podporou posluchačů i rozhlasu vydávají za zvukovými dobrodružstvími. Přejme sobě i jim, aby nám chuť objevovat svět nápadů, zvuků a pocitových vjemů prostředky rozhlasového dokumentu ještě dlouho vydržela.

Eva Nachmilnerová, dramaturgyně ČRo



  I zločinně vyhlížející chlap
  může hájit zákon
  
Dívejte se
 
  
Příběh kmotra      
  po česku
  Navštivte
 
  Za dobrodružstvím
  rozhlasových dokumentů

  
Téma