Číslo 47/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Markétou Jahodovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

Markéta Jahodová, režisérka

Tedy odvaha vám nechybí. Jak vás napadlo napsat Pec pro štěstí hanácky?

Když jsem byla malá, poslouchali jsme při nedělním obědě rádio. Nejdřív byl koncert, to jsme hádali, která skladba se zrovna hraje a kdo zpívá – a pak byla pohádka. Strašně se mi tehdy líbila pohádka Vo modrým ptáčku, která byla v chodském nářečí. To sepětí pohádkového tématu se zpěvností jazyka mě okouzlilo. Když jsem pak nastoupila do brněnského studia, pracovali se mnou režiséři Zdeněk Kozák a Jan Tůma a oba psali pohádky, a tak jsem si v mladistvé domýšlivosti řekla, že to dokážu taky. Tehdy jsme zrovna natočili hanáckou operu Jora a Manda – „to je můj marcepán, to je můj tolepán...“ A už to bylo jasné. Poctivě jsem četla sbírky moravských lidových písniček a pohádek, abych posluchače nepodvedla a hanácké obraty byly správně, a navíc mi herec Ladislav Lakomý, který z Hané pocházel, tu moji hanáčtinu kontroloval. Stejně mi pak přišlo pár ohlasů, že všechno nebylo úplně přesné, ale – kdo ví, jak na Hané mluví pohádkové bytosti...

„Práce před mikrofonem se úplně neodříkám... Ono není úplně od věci občas si zkusit, jak jsou na tom ti na druhé straně mikrofonu.“

Po tomto slibném počátku jste s psaním pro rádio téměř úplně přestala. Není to škoda?

Není. Napsala jsem pak ještě pár dalších pohádek – Zvonovou pannu, Černovoda... Taky jsem udělala nějaké úpravy cizích textů, třeba Tříkrálovou hru z Rosic nebo Komedii o hvězdě... Ale časem jsem zjistila, že se musím odříci jiných věcí, abych tu jednu mohla dělat pořádně.

To je vlastně odpověď i na otázku, proč jako vystudovaná herečka víc „nechodíte na mikrofon“.

Herecká profese vyžaduje velkou dávku sebedůvěry a ta mi asi trochu chybí. Možná jsem příliš sebekritická. Ale práce před mikrofonem se úplně neodříkám, ráda vzpomínám třeba na cyklus Rok v dopisech i na pár dalších zajímavých textů. Ono není úplně od věci občas si zkusit, jak jsou na tom ti na druhé straně mikrofonu.

Už tu padla zmínka o tom, že jste vystudovaná herečka. Jak se vlastně stane, že absolventka DAMU s diplomem v kapse nastoupí nikoli před diváky, ale do rozhlasové režie?

Tím hlavním důvodem bylo, že jsem mezi prvním a druhým ročníkem prodělala operaci kolena a pak už se mi noha nikdy nedala úplně do pořádku. To je pro herce, zvlášť začínajícího, velmi limitující, od něj se čeká maximální nasazení. Na konci studia jsem dostala možnost nastoupit do libereckého divadla, a zároveň přišla od šéfrežiséra brněnského rozhlasu Jana Tůmy nabídka pro „někoho mladého, který by se hodil na režii“. Vedoucí našeho ročníku František Salzer mi tehdy řekl: „Tebe to k režii táhne, poznal jsem to, když jsi asistovala při školních představeních, a když se naskytla ta možnost, zkus si to v praxi a uvidíš.“ Tak jsem ho poslechla a nelituji toho. Učila jsem od píky, začínala jsem režií publicistických pořadů, pak přišla dokumentární pásma, později četby, pohádky, hry. Dodnes dělám všechny rozhlasové žánry a vážím si toho. I když třeba točím velké seriály nebo hry, neodmítám ty drobnější nebo jednodušší pořady, pokládám je za službu posluchači a taky kolegům.

Měli jste během hereckých studií rozhlasovou přípravu?

Náš ročník byl pro tuto příležitost rozdělen do dvou skupin, jednu vedl Josef Chvalina a tu naši Marta Kučírková. S nimi jsme se učili pracovat před mikrofonem v rozhlasovém studiu přímo na DAMU. Vzpomínám, jak obrovský dojem na mě udělalo, když jsem právě tam poprvé v životě slyšela kvadrofonní nahrávku. Zvukový mistr nám pustil Bachův Braniborský koncert a bylo to něco úžasného, představte si, na začátku sedmdesátých let... Studio DAMU je dodnes na vysoké technické úrovni, ověřila jsem si to nedávno, když jsem v něm pomáhala mladému režisérovi Janu Fričovi, který tam natáčel pro Český rozhlas hru.

Kdo pomáhal v začátcích vám?

V Brně mi nejvíce pomohl Jan Tůma. Dodnes slyším, jak v režisérské místnosti říká: „Slyším z levé bedny nějaký praskot, co to může být?“ A on to byl herec Lubor Tokoš, který se tak soustředil na práci, že se přitom škrábal ve vousech... Ale vlastně nemohu říci, že by mě někdo vychovával, že bych byla někým soustavně vedená. Učila jsem se za pochodu, na většinu věcí jsem si musela přijít sama. Když jsem se ptala Jiřího Horčičky, jestli není škoda, že si nevychovává své nástupce, řekl mi v podstatě to, co teď říkám já vám: „Na všechno jsem si musel přijít sám a bylo to tak dobře. Tak ať ti další si na to taky přijdou sami, ať si jdou svou cestou.“ Tehdy jsem to zcela nechápala, dnes už tomu rozumím lépe.

Také necháváte mladé, ať si pomohou sami?

Já to nemám tak vyostřené. Když už jsem se některé věci naučila, ráda je předám dál, pokud je o to zájem. Třeba udělám kolegům dokumentaristům část pořadu s hercem a oni si to pak sesadí dohromady s reportážními pasážemi. Nebo jim pomůžu s výběrem hudby, s rytmizací pořadu, s kompozicí. Dřív býval režisér publicistických a dokumentárních pořadů běžnou součástí týmu, ale dnes tahle profese v podstatě neexistuje, všechno je na autorech takových pořadů, ale ti s tím často ze začátku potřebují poradit Takto například spolupracuji s Lenkou Svobodovou, z které se stává výborná dokumentaristka. Trochu jiné je to s kolegy režiséry. Byly doby, kdy jsem se snažila některým mladším kolegům být nápomocná, ale dnes si myslím, že ta Horčičkova otrkávací škola není špatná. Celý tým, který na věci pracuje, potřebuje mít jen jednoho šéfa. Ten musí mít sebedůvěru, musí mít jasnou představu o tom, co chce udělat a jak, musí být zkrátka na režijním pracovišti pánem. Každý režisér je sólista, k téhle profesi to prostě patří.

Natočila jste kolem stovky rozhlasových her a dramatizací. Vzpomínám třeba na Wildeův Vějíř lady Windermerové, mimo jiné i proto, že se stal vítězem ankety čtenářů Týdeníku Rozhlas o nejoblíbenější slovesnou realizaci roku 2002. Které hry utkvěly v paměti vám?

Řeknu vám, kdy jsem se nejvíc bála. Když jsem připravovala Radúze a Mahulenu, vybrala jsem s hudebním dramaturgem Petrem Mandelem podle klavírního výtahu hudbu Josefa Suka a tu měl speciálně pro naši inscenaci nahrát Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Studio 1 v historické budově rozhlasu na Vinohradské je obrovská místnost přes dvě patra, do které se pohodlně vejde celý orchestr. Režijní kabina byla tehdy vysoko nad hlavami hudebníků, a když jsem se podívala pod sebe, na těch sedmdesát muzikantů s Vladimírem Válkem za dirigentským pultem, říkala jsem si: Do čeho jsi to vlezla! Co když se ti ta hra nepovede? Naštěstí to snad dopadlo docela dobře, ale takový strach o výsledek jsem nikdy neměla. Zapomenout nemohu na inscenaci Bouře s Borisem Rösnerem. Všechny Shakespearovy hry jsou rozhlasové v tom smyslu, že je v nich na prvním místě slovo, to volně cituji Martina Hilského, ale v Bouři je přímo od autora navíc předepsáno: „Ostrov je plný zvuků.“ Co může rozhlasový režisér chtít víc? Vladimír Franz mi k tomu navíc složil báječnou muziku. Ráda vzpomínám na hry, které jsme připravovali s Jurou Pavlicou: Rok na vsi, Maryša – do ní jsem obsadila samé Moraváky, aby tam byla ta moravská melodie hlasu. Strávila jsem ve studiu mnoho hodin s Iljou Hurníkem při realizaci jeho textů, obdivovala jsem jeho způsob humoru, uměl skvěle najít herce pro své postavy.

Právě ve vaší inscenaci se s posluchači loučil Boris Rösner. Na konci roku 2005 jste s ním točila Othella, půl roku nato zemřel. Nebylo riskantní obsadit do této mimořádně exponované dramatické role člověka, jehož momentální životní situace byla zcela jiná?

On to ale chtěl dělat! Musela jsem mu slíbit, že počkám, až mu bude lépe, naplánoval si ozařování na večerní časy, aby přes den mohl být s námi, a byl jedním slovem úžasný. Plný síly, energie. Šel do toho naplno, jako by věděl, že už nemá moc času. Saša Rašilov, který v té inscenaci také hrál, a znal Borise z divadla, mi říkal: „To je tisíc procent Rösnera.“

„Na režii mám nejradši tu fázi, kdy si vymýšlím, co všechno bych mohla s textem udělat, kdy si připravuji jednotlivé záběry, promýšlím obsazení, kdy se zkrátka těším, až přijde ta práce, která mě stresuje, ale kterou přesto miluju.“ Markéta Jahodová a Václav Havel v rozhlasovém studiu.

Zatímco Boris Rösner u vás svou rozhlasovou dráhu uzavíral, jiní ji naopak pod vaším vedením začínají: Andrea Elsnerová, Filip Blažek, Jan Dolanský, Zuzana Kajnarová, Lenka Krobotová... Máte, zdá se, intuici na dobré herce.

Vždycky je to ale sázka do loterie. Spousta režisérů jde raději na jistotu a nikomu to nemám za zlé. Když si režisér hru dobře obsadí, herec mu svou roli často takzvaně „donese“. Ale nové hlasy dávají režisérovi i posluchači nové možnosti, otevírají nová okna. Proto si chodím vybírat vhodné typy do divadel a pak si je zvu na zvukové zkoušky. Je s tím víc práce, nejen při hledání vhodných typů, ale hlavně pak při samotném natáčení. Ale když má člověk kousek štěstí, vyplatí se to.

Milan Pokorný

Foto Monika Váňová

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 11. 11.



  I zločinně vyhlížející chlap
  může hájit zákon
  
Dívejte se
 
  
Příběh kmotra      
  po česku
  Navštivte
 
  Za dobrodružstvím
  rozhlasových dokumentů

  
Téma