Číslo 47/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Markétou Jahodovou.

 

 

 


 

 

 

 

 


 

Jiří Vejvoda, publicista

Ohrožené druhy pořadů

Už na přelomu století se v rámci Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha, který pořádá Česká televize, uskutečnil seminář pod názvem Ohrožené druhy pořadů. S tématem i názvem, platnými dodnes, přišel tehdy legendární přestavitel evropské veřejnoprávnosti, dramaturg německé ZDF, ač původem Nizozemec, Stefan Felsenthal. Jeho názory utvářela v raném mládí stáž u Bertolta Brechta. Nepodceňoval formu vysílání, ale trval na jeho obsahu. A po rozpadu našeho státu a vzniku oddělených veřejnoprávních médií zachránil Zlatou Prahu: „Vidím, že na velký festival zahrnující všemožné žánry už nemáte prostředky ani odhodlání. Co takhle jít na to jinak? A místo supermarketu si pořídit butik? Zaměřit se na pořady o hudbě, baletu a tanci na obrazovce?“
Diskuse, na niž se navazovalo i letos v říjnu při jubilejní 50. Zlaté Praze, se v rámci semináře účastnili zkušení matadoři. Osobnosti z řad veřejnoprávních vysílatelů i soukromí producenti z celého světa. Účast generálního ředitele ČT a ministra kultury byla samozřejmostí. Zaznělo příznačné lamentování, že údajným elitám není cestička patřičně umetána, ale i střízlivé hodnocení stavu současné civilizace a významu médií. Byla pojmenována nadčasová fakta. Zatímco rozhlasová výroba je levná, ale zásadně závislá na jazykovém dorozumění, televize sice dokáže sdělovat globálně obrazem, ale k produkci potřebuje mnohem víc peněz. Kde je vzít? Nejslibněji se jeví koprodukce. Mezi veřejnoprávními vysílateli různých zemí. Mezi nimi a privátními producenty. A konečně s Evropskou vysílací unií, nevládními organizacemi typu Mezinárodního hudebního centra či s ministerstvy kultury využitím jejich grantů.
Jenomže veškerá nápaditost i pracnost může být zmařena lhostejností programových šéfů, dramaturgů, editorů. Ve věku, který i na veřejnoprávním poli urputně kypří požadavek sledovanosti či poslechovosti, lze i nejúžasnější projekt zničit tím, v jakou dobu a v jaký den je nasazen do vysílání. Proces probíhá ve dvou fázích. Napřed vedení vysílatele projeví nedůvěru: „Je to sice krásné, ale příšerně menšinové. To bude sledovat, poslouchat jen mizivá hrstka lidí!“ Podobné stanovisko vede k tomu, že pořad – cyklus – je nasazen do vysílacího „okna“ buď v neděli těsně po svítání, nebo ve všední den po půlnoci. A když pak průzkumy logicky potvrdí, jak titěrná byla hrstka respondentů, začarovaný kruh se završí: „Copak jsme vám to neříkali? Opravdu máme vyčleňovat tolik peněz do něčeho, co skoro nikoho nezajímá?“
Konflikty tohoto druhu, opakující se do omrzení s příchodem každé nové generace mediálních šéfů, vypovídají o dvou jevech. O klesající kulturnosti národa, bombardovaného hloupostmi z obrazovky či z rádia tak často a tak dlouho, že se mu náročnější tvorba jeví jako extrém. Ale též o dvojznačném postavení veřejnoprávního média v zemích, tápajících mezi minulostí a budoucností tak klopotně, až se výsledkem stává fraška. Vše státní nám páchne. A tak občané přispívaají koncesionářskými poplatky na iluzi nezávislosti, ovládané politiky skrze mediální rady, do nichž dosazují vhodné osoby. Pokrytectví se poté vrací jako bumerang. Lidé, zatížení bezpočtem různých plateb, se rozčilují, proč mají v moderní éře přispívat ještě na koncesi. A tudíž i na žánry, které většinu nezajímají. Týmž stěžovatelům nepřijde divné, že z daní financují divadla malých scén, avantgardní tanec či experimentální výstavu, ačkoli nic z toho za celý život nezhlédnou.
Kacířsky řečeno, nebylo by poctivější veřejnoprávnost zestátnit? A rovnou platit položkou ze státního rozpočtu? V ideálním světě asi ano. Jenže ve státě, jaký známe, by brzy došlo k privatizaci a k rozchvácení dosud slušně fungujících médií, zavedených. Veřejnoprávní statut je zde nutno chránit jako oko v hlavě. I přes jeho nedostatky. Včetně způsobu, jakým zachází s ohroženými druhy pořadů.



  I zločinně vyhlížející chlap
  může hájit zákon
  
Dívejte se
 
  
Příběh kmotra      
  po česku
  Navštivte
 
  Za dobrodružstvím
  rozhlasových dokumentů

  
Téma