Číslo 48/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Danem Bártou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Ve stínu triumfujícího zla

Na počátku českého thrilleru Ve stínu (30. listopadu ve 20.20 vysílá TV Nova) spatříme, jak řadový policista Hakl (prošedivělý Ivan Trojan jej obdařil snad až jistým smolařstvím, současně i houževností) vyšetřuje běžnou hospodářskou kriminalitu. Zjišťuje třeba, kdo má na svědomí vyloupenou pokladnu, neboť ani v éře běsnící diktatury proletariátu takové přečiny zjevně nezmizely, odhodlán být v rámci možností loajální vůči panujícímu režimu.

Snímek natočený Davidem Ondříčkem se opírá o pečlivou rekonstrukci dobových reálií, a to nejen ve vnějším přiblížení zavlhlého velkoměsta, ale hlavně ve věrohodném, nevtíravém postižení mechanismu, jakým se chystaly vykonstruované politické procesy

Píše se rok 1953, ve vzduchu se vznáší přízrak chystané měnové reformy a Hakl, věren zásadě nezpronevěřit se hledání pravdy, se ocitá sám v ohrožení, když odmítá uvěřit oficiální verzi šířené všemocnými estébáky i přizvaným východoněmeckým expertem Zenkem (Sebastian Koch), že vražedné loupežné přepadení mají na svědomí zrádní židovští zaprodanci. Marně je přesvědčován, že dále pátrat nemá smysl, když se všichni zadržení přiznali...
Snímek natočený Davidem Ondříčkem se opírá o pečlivou rekonstrukci dobových reálií, a to nejen ve vnějším přiblížení zavlhlého velkoměsta, ale hlavně ve věrohodném, nevtíravém postižení mechanismu, jakým se chystaly vykonstruované politické procesy. Velký podíl na sugestivním vyznění filmu má zejména výtvarné pojetí. Polský kameraman Adam Sikora postihl nejen deštivé přítmí raného jara a lezavý chlad prýštící z oprýskaných budov, ale zejména potemnělost místností s postavami vnořenými do stínu a leckdy se měnícími v pouhé siluety.
Stejně jako Hakl ani divák nedostává okamžitě potřebné informace, může toliko tušit spletité mocenské zákulisí ovládané ruskými poradci. A zjišťuje, že nic není takové, jak se na první pohled může jevit. Jenže ponurý, jakoby do sebe obrácený zevnějšek vyprávění je natolik neprodyšný, že překrývá další tváře oné tragické doby.
Vždyť tehdejší roztančené manifestace symbolizovaly sjednocení mas, vždyť vládlo téměř patologické truchlení po zesnulých vůdcích, Stalinovi a Gottwaldovi. Také nalezneme zbytečná klišé, třeba bezmocně rozhořčené vyhazování již bezcenných bankovek z oken nebo okatě naléhavá mravní ponaučení, která Hakl sděluje svému malému synkovi jako svůj odkaz již ledasco chápajícímu děcku.
Nic to však nemění na sugestivitě příběhu, Ve stínu patří mezi díla vypravěčsky sugestivní, vizuálně úchvatná. Režiséru postihl stísňující pocit z ovzduší prosyceného všudypřítomným podezíráním, připomenu aspoň, jak se Haklovo tušení, že by mohl sledován, mění v jistotu. V tomto ohledu považuji za příkladně – i zvukově – zvládnutou sekvenci, kdy Haklův synek procítěně přednáší básničku o věrolomném kulakovi, jak si ji nachystal do školy, zatímco otec zoufale, i v synově aktovce, hledá usvědčující předmět doličný, kterým je zdánlivě obyčejný náboj. Snad televizní obrazovka zprostředkuje všechnu působivost tohoto stále naléhavého díla.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Ve stínu triumfujícího zla
  

  Dívejte se
 
  
Funke čili Vidět nově
  
 
Navštivte
 
  Taťjana Medvecká:
  Mikrofon mě má rád...

  
Téma