Číslo 48/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Danem Bártou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

Dan Bárta, muzikant

Co vlastně symbolizuje obal vašeho nového alba Maratonika, na kterém jste s kapelou vyfocen po krk v písku? Snad vám někdo neřekl, abyste se šli zahrabat…?

To byste se přesně museli zeptat Jakuba Klima, který to fotil, ale když jsme z těch jeho fotek vybírali, měla tahle v sobě takovou divnotu, která mě zaujala. A to zahrabání je vlastně jen taková truchlivá osudovost. Hm, nebo spíš vědomí nevymanitelnosti.

Maratonika vychází pět let po předchozím albu. V čem zásadním je Maratonika jiná než deska Animage?

Změnila se sestava kapely. Ze sextetu je kvintet, novinkou je posun těžiště na kytaru. Tím pádem je zvuk jiný. Taky jsme si tu desku dělali sami u nás ve studiu. A je o pět let mladší, zatímco my o pět let starší…

„Po pravdě jediné, co mne tu a tam pronásleduje, je původní rozhodnutí nastoupit místo na uměleckou školu na školu sportovní, zahradit si tak cestu k hudebnímu jazyku, nenaučit se noty a nedat tím pádem zaznít všemu, co v sobě občas zaslechnu dunět, bít, pět a hlaholit.“

Album má podle vašich vyjádření ambici oslovit širší publikum. Co si pod tím představit? Chcete se vrátit do hlavního proudu domácí populární hudby?

Všechna naše alba měla vždycky ambici oslovit co nejširší publikum, jakkoliv jsme tomu nikdy nešli naproti víc, než že jsme tu ambici deklarovali. Hlavní proud domácí populární hudby… A kdopak jej objektivně tvoří? Skoro bych měl teďtu drzost říct, že jsem v něm buď nikdy nebyl, nebo jsem v něm stále.

Jedna z nových písní Languages jako by vypadla z repertoáru Stinga. Je to ten typ muziky, k níž byste chtěli v kapele směřovat?

Vida. Stinga máme rádi, jinak snad ani nelze, ale zatím jste první, kdo to jméno v souvislosti s Languages vyslovil. Ale je to dobře, protože posazení dvojhlasu v melodické lince, určitá vypjatost a angličtina spolu s velice střídmým a poměrně tvrdým doprovodem můžou evokovat rané Police. Sting dokázal velice pestře aranžovat a spolu s kamarády velice umně zahrát docela obyčejné písničky – a v tom je pro každého muzikanta inspirativní, pokud tedy nepatříte mezi ty, kteří ho nesnášejí, což také může být...

Nové album opět vzniklo v těsné spolupráci se členy vaší kapely Illustratosphere, celá kapela je podepsána i pod autorstvím skladeb. Jak ta technologie vzniku písně v Illustratosphere funguje? Kdo je „spouštěčem“?

Základní prvotní nápad většinou máme já nebo Filip Jelínek. A pak si navzájem pomáháme, aby to bylo co nejblíž představě o správnosti. Někdy má Filip hotové všechno sám. Někdy jej já terorizuju, aby mi sloužil, protože to všechno slyším v sobě, jen to neumím vyjevit. A pak se k tomu vztáhnou další kluci, přičemž někdy dojde k velmi výrazným změnám: v harmonii, formě, interpretaci…

Už jste se zmínil, že kapela se vám personálně trochu proměnila. Co bylo příčinou?

Kytarista Jarda Friedl v míru a lásce odešel sám s tím, že cítí, že už toho bylo dost. Přišel na náš první společný koncert v novém, dal si pivko a vece, dobře vám to hraje, kluci. Zkrátka ideál. A pianista Standa Mácha měl nějaké nesrovnalosti v rámci tria našeho basisty Roberta Balzara, tak se to jen svezlo s sebou. Místo pianisty jsem nechtěl nově obsazovat s tím, že se do Illustratosphere vrátí kytarista Mirek Chyška, tím pádem bude mít Filip obsluhující klávesy na starosti i piánové party, kterých ovšem z povahy Mírovy kytary poněkud ubude…

Album vznikalo ve vašich studiích. Chtěli jste ušetřit? Co je plus a minus natáčení mimo profesionální studia?

Tím, že si to studio musíte postavit a vybavit, se věru zvláště při natáčení první desky příliš neušetří. Plusem je, že máte čas, můžete si vymýšlet hezky na koleni sami, což je také tvůrčí práce, tedy shrnuto – plusem je větší svoboda. Minusem nechť je, že nikdy nemáte dost správných mikrofonů a drátů a že vám to z toho kolena taky sem tam sklouzne, rozplácne se na podlaze, vy musíte začít znova a není, kdo by mohl dostat pokutu nebo vynadáno.

Texty k písním jste si napsal sám. Dá se říci, že má album nějaké jednotící téma?

Texty vznikaly průběžně, jsou tam jak upravované starší práce, které původně ani písňovými texty nebyly, tak úplně nové věci. Párkrát jsem zpracovával nějaké téma, téměř zadání, mám tam pár automatických textů, těch víc než dříve, jen začištěných a následně obsahově ošetřených, nějaké popisy obrazů nebo dojmů, občas mi do toho vklouzlo trochu jízlivosti, sebeironie… Jednotící téma se tedy najít asi nedá.

S angličtinou vám v některých textech vypomohla vaše partnerka Alžběta, profesí tisková mluvčí České televize. Nemá tendenci radit vám i jinde, třeba v PR?

Možná co se šatníku týká, ale její tendence radit mi v PR je přímo úměrná mé tendenci PR ignorovat. Což tedy v překladu znamená, že o to sem tam doma zavadíme, ale nic víc...

Standardně hodně koncertujete, ale turné, které jste připravili k albu Maratonika, budí respekt. Skoro čtyřicet koncertů od konce října do poloviny prosince, to je pořádný zápřah. Těší vás klasické turné ve stylu jeden den v Bratislavě, druhý den v Plzni…?

Hraní samotné je skvělé, když se daří, je dobrý zvuk, tak v podstatě i relaxační. Ovšem ty přejezdy jsou úmorné, po delší době nastává takové divné bezčasí. A dnes už je bohužel v mém případě nutné i odolat báječné atmosféře pokoncertního baru…

V roce 2008 si Dan Bárta poprvé zazpíval i s muzikantským a hlasovým mágem Bobby McFerrinem

Před pár lety jste se stal jedním z hudebníků, kteří se zapojili do kampaně Kopírování zabíjí hudbu!. Proměnil se od té doby nějak váš názor na stahování hudby?

Název té kampaně nebyl šťastný, kopírování likviduje hudebníky, hudbu ne. Stejně nešťastná a velmi zavádějící je ale i rétorika typu „hudba patří všem“. Můj názor se vlastně neproměnil. Stahování, tedy kopírování jakýchkoli dat bez svolení jejich tvůrce nebo vlastníka je, bylo a bude krádeží nebo alespoň podílením se na ní. Stejně jako vědomé pojídání lidského masa je, bylo a bude kanibalismem, i kdyby byl ministrem kultury světa Jack Sparrow a předsedou OSN Hannibal Lecter. Když kradu, je prostě dobré vědět, že kradu, a netrápit se nějakou složitou ideologií, která to kradení relativizuje, omlouvá, zamlžuje, přejmenovává… Taky jsem muziku kradl, to časem přejde, a když si přiznáte, že kradete, tak to přejde docela brzo. Přičemž každý člověk prostě chápe i beze mne, že mezi jablkem u cesty a figurkou v hračkářství je podstatný rozdíl.

Milan Šefl, publicista

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 18. 11.

Foto Ivan Prokop



  Ve stínu triumfujícího zla
  

  Dívejte se
 
  
Funke čili Vidět nově
  
 
Navštivte
 
  Taťjana Medvecká:
  Mikrofon mě má rád...

  
Téma