Číslo 48/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Danem Bártou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taťjana Medvecká: Mikrofon mě má rád, i já jej

Na závěrečném večeru 30. ročníku mezinárodního festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio byla 7. listopadu udělena Hereckou asociací historicky první Cena Thálie za rozhlasové herectví. Získala ji herečka Taťjana Medvecká za roli Dory Němcové, dcery slavné spisovatelky, v rozhlasové hře Mileny Štráfeldové Osamělé večery Dory N. Režijně je pod tímto strhujícím příběhem podepsán Michal Bureš, proto jej požádala redakce o vyjádření vztahu k této znamenité herečce.
Naše první setkání se odehrálo nad audioknihou z povídek současné maďarské autorky Krisztiny Tóthové. To bylo před čtyřmi lety. Předtím jsem její jméno z mnoha rozhlasových inscenací znal, ale coby režisérský kandrdas jsem se ji oslovit neodvážil. Ona stála před mikrofonem prvně roku 1967, já za režisérským pultíkem o třicet dva let později – tedy jasný nepoměr v režisérův neprospěch. Už při prvním setkání jsem ale pocítil, že to tak úplně není. Podivila se (jak se sama vyjádřila) mé zapálenosti pro věc, zachycení detailu a bazírování na něm, mému nezměrnému odhodlání a podivila se rovněž velké lahvi balené vody v boční kapse mého batůžku. Můj pitný režim je prý obdivuhodný…

Taťjana Medvecké získala historicky první udělovanou Cenu Thálie za rozhlasové herectví. Evidentně ale úspěch přeje i dalším oceněným...

Vzpomínka

Podzimní deštivá Vídeň. Sedím za okny kavárny poblíž Hofburgu. Volám jí. Jede právě na představení do Bratislavy. Cestou mi po telefonu vypráví o režiséru Jiřím Rollovi a její první rozhlasové roli světlušky ve hře Ivo Vojnoviče Smrt matky Jugovičů, o dramatickém kroužku vedeném Jiřinou Stránskou, výtečnou učitelkou základů hereckého řemesla. „To ona mi vysvětlila správné výslovnosti dlouhých a krátkých samohlásek,“ vypráví překotně, s velkou chutí vyprávět. „Rozhlas je moje posedlost. Zprvu jsem jím byla nepolíbená. Bláhově jsem si myslela, že stačí jednou si pročíst scénář a bude mi jasné, co mám hrát.“ Z omylu ji vyvedla režisérka Jana Bezdíčková. Dala si tu práci a začala lehkomyslnou začátečnici tepat, formovat, naplňovat zdravými pochybnostmi. „Nebýt té Janiny školy,“ říká, „prachšpatně by se mi bylo točilo s pány režiséry Horčičkou nebo Melčem. Oba byli múzičtí, talentovaní, tvrdí a nekompromisní. Díky nim jsem se naučila věřit režisérovi, jeho podnětům a připomínkám.“ Doplňuji, že jsem si toho povšiml už na našem prvním setkání, ale že se za tím dle mého ani v nejmenším neskrývá její slepá odevzdanost. Ona má chuť diskutovat o textu, o jeho co nejpřesnější interpretaci, o použití adekvátních hereckých prostředků.
„Zlomová pro mě v tomto ohledu byla spolupráce s paní režisérkou Hanou Kofránkovou. Pamatuju si, že jsme spolu kdysi v osmdesátých letech natáčely monodrama, které dramaturgoval Ivan Škapa. Byl to příběh mladé dívky ve svízelné životní etapě. Když to tehdy v rozhlase běželo, pochválili mě i mí starší herečtí kolegové z divadla. Tenkrát jsem ucítila, že mě rozhlasový mikrofon začal mít rád.“ Nezradil ji ani na počátku devadesátých let, kdy jí divadlo nenabízelo významnější herecké příležitosti. Zaníceně vzpomíná na soutěžně-naučný cyklus rozhlasových pořadů Kdy to bylo?. Posluchači měli hádat letopočet, se kterými jsou spojeny události, o nichž se vypráví. Zahrála si tak Marii Antoinettu nebo Kateřinu Velikou, silné ženské hrdinky postavené před zlomovou situaci. „Dnes vím, že to bylo velké cvičení pro mou další kariéru,“ dodává. S podobnými ženami se pak setkala v mnoha hrách a četbách. Třeba s Virginií Woolfovou. Její Deníky vydal na CD i Radioservis.

Zleva: Milena Štráfeldová, autorka hry Osamělé večery Dory N., autor článku, po levici Taťjany Medvecké generální ředitel ČRo Peter Duhan, po pravici Jiří Hromada, prezident Herecké asociace

Dora N.

V lednu 2013 spolu sedíme v karlínském rozhlase, za okny sněží. Na stolku otevřený scénář vyprávějící o dceři slavné spisovatelky – Doře Němcové. Napsala jej Milena Štráfeldová. Dlouhé minuty diskutujeme o spanilé Boženě a skrofulózou zohyzděné Doře, o obrozencích a mýtu, který hrou podlamujeme. Předehrávám, ona se usmívá. Přehnaně gestikuluju, ona se usmívá ještě víc. (Ani se jí nedivím.) Místy vstanu a zvýším hlas, napjatě mě sleduje a vážně pokývá hlavou. Po týdnu hru natáčíme. Točíme ji vcelku. Poprvé, podruhé, potřetí. Dora v průběhu čtyřiceti minut odhalí svá nejniternější a nejcitlivější tajemství. Pološepot střídá křik, pomalý tok vět se rozvlní v houpačku, po níž se rychlostí blesku řítí k uším posluchačů nemilosrdná pravda.
O Velikonocích hra proběhne vysíláním a začíná žít svým vlastním životem. Na podzim 2013 ji porota vybere mezi pět nejlepších her přehlídky Prix Bohemia Radio. Výkon Taťjany Medvecké nominuje na historicky první udělovanou Cenu Thálie za rozhlasové herectví. Potvrzuje se tedy, že mikrofon má Taťjanu Medveckou rád stále. A ona má ráda jej. Díky za to!

Michal Bureš, režisér ČRo a předseda Sdružení pro rozhlasovou tvorbu

Foto Archiv ČRo



  Ve stínu triumfujícího zla
  

  Dívejte se
 
  
Funke čili Vidět nově
  
 
Navštivte
 
  Taťjana Medvecká:
  Mikrofon mě má rád...

  
Téma