Číslo 48/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Danem Bártou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co vyvře za pět minut dvanáct

Iva Klestilová, původně herečka, od roku 2004 dramaturgyně Činohry Národního divadla, se vlastní dramatickou tvorbou systematicky zabývá zejména od druhé půlky devadesátých let. Mezi významnými tituly autorky, zaměřující se nejen na témata partnerských a rodinných vztahů, ale také na rozpad společenských hodnot a kritiku politického dění, patří například hry Všichni svatí, trilogie Minach, Stísněni, trilogie Má vlast, Jak v Sistrech listí svist, 3sestry2002.cz, Benefice, Stísněná 22 či libreto k opeře Pavla Smutného Mysterium fidei.

Malé komorní drama Za pět minut dvanáct natočila režisérka Alexandra Bauerová (vlevo) s herci Jiřím Vyorálkem, Irenou Vackovou a Lubošem Veselým

Po osmileté odmlce v éteru opět zazní premiéra rozhlasové hry této dramatičky, publikující několik let pod dřívějším příjmením Volánková. S rozhlasem začala spolupracovat v brněnském studiu, kde na konci devadesátých let přispívala do kulturních magazínů autorským cyklem Brněnské magi (s Valerií Schulczovou) a Zpráva čtenářky Ivy Volánkové. Zde byla také uvedena její povídka Čtvrté patro a rozhlasová hra Konec. V roce 2005 se rozhlasové adaptace rovněž dočkala – tentokrát v pražském studiu – hra Barbíny, kterou napsala s Valerií Schulczovou.
Za pět minut dvanáct je symbolickým časem určeným k tomu, aby člověk změnil dosavadní způsob bytí. Jak ho tedy naplní tři sourozenci středního věku? Tváří v tvář nečekanému úmrtí otce jsou nuceni bilancovat své dosavadní životy a přistoupit k zásadním osobním rozhodnutím. Dramatický konflikt mezi trojicí „dětí“ stojí v kontrastu s vnitřními promluvami jejich rodiče, poznamenaného vzpomínkami na dobu, se kterou má spojené zejména životní prohry a zklamání. V komorním prostředí tak proběhne nejen soukromá bouře, ale také retrospektiva do období socialistického Československa a následujících změn souvisejících s klopotným chodem nově vzniklého demokratického zřízení. V obývacím pokoji kdysi navenek dokonalé pětičlenné rodiny náhle vyvěrají doposud nesdělované osudy jednotlivých členů.
Malé komorní drama Za pět minut dvanáct, které Vltava vysílá v úterý 26. listopadu ve 21.30, natočila v Tvůrčí skupině Brno režisérka Alexandra Bauerová. Společně s hudebním skladatelem Tomášem Vtípilem a mistrem zvuku Josefem Daňkem vytvořili inscenaci, ve které je konání jednotlivých aktérů záměrně konfrontováno také zvukově-hudebními prostředky. Výsledné dílo, ve kterém účinkují Jiří Štěpnička (Otec), Luboš Veselý (Bratr), Irena Vacková (Sestra) a Jiří Vyorálek (Bratr 2), je proto posluchačsky náročnějším kusem.

Hana Hložková, dramaturgyně 

Foto Hana Hložková



  Ve stínu triumfujícího zla
  

  Dívejte se
 
  
Funke čili Vidět nově
  
 
Navštivte
 
  Taťjana Medvecká:
  Mikrofon mě má rád...

  
Téma