|
Co vyvře za pět minut dvanáct
Iva Klestilová, původně herečka, od roku 2004 dramaturgyně
Činohry Národního divadla, se vlastní dramatickou tvorbou
systematicky zabývá zejména od druhé půlky devadesátých let.
Mezi významnými tituly autorky, zaměřující se nejen na témata
partnerských a rodinných vztahů, ale také na rozpad
společenských hodnot a kritiku politického dění, patří
například hry Všichni svatí, trilogie Minach, Stísněni,
trilogie Má vlast, Jak v Sistrech listí svist, 3sestry2002.cz,
Benefice, Stísněná 22 či libreto k opeře Pavla Smutného
Mysterium fidei.
Po osmileté odmlce v éteru opět zazní premiéra rozhlasové hry
této dramatičky, publikující několik let pod dřívějším
příjmením Volánková. S rozhlasem začala spolupracovat v
brněnském studiu, kde na konci devadesátých let přispívala do
kulturních magazínů autorským cyklem Brněnské magi (s Valerií
Schulczovou) a Zpráva čtenářky Ivy Volánkové. Zde byla také
uvedena její povídka Čtvrté patro a rozhlasová hra Konec. V
roce 2005 se rozhlasové adaptace rovněž dočkala – tentokrát v
pražském studiu – hra Barbíny, kterou napsala s Valerií
Schulczovou.
Za pět minut dvanáct je symbolickým časem určeným k tomu, aby
člověk změnil dosavadní způsob bytí. Jak ho tedy naplní tři
sourozenci středního věku? Tváří v tvář nečekanému úmrtí otce
jsou nuceni bilancovat své dosavadní životy a přistoupit k
zásadním osobním rozhodnutím. Dramatický konflikt mezi trojicí
„dětí“ stojí v kontrastu s vnitřními promluvami jejich rodiče,
poznamenaného vzpomínkami na dobu, se kterou má spojené
zejména životní prohry a zklamání. V komorním prostředí tak
proběhne nejen soukromá bouře, ale také retrospektiva do
období socialistického Československa a následujících změn
souvisejících s klopotným chodem nově vzniklého demokratického
zřízení. V obývacím pokoji kdysi navenek dokonalé pětičlenné
rodiny náhle vyvěrají doposud nesdělované osudy jednotlivých
členů.
Malé komorní drama Za pět minut dvanáct, které Vltava vysílá v
úterý 26. listopadu ve 21.30, natočila v Tvůrčí skupině Brno
režisérka Alexandra Bauerová. Společně s hudebním skladatelem
Tomášem Vtípilem a mistrem zvuku Josefem Daňkem vytvořili
inscenaci, ve které je konání jednotlivých aktérů záměrně
konfrontováno také zvukově-hudebními prostředky. Výsledné
dílo, ve kterém účinkují Jiří Štěpnička (Otec), Luboš Veselý
(Bratr), Irena Vacková (Sestra) a Jiří Vyorálek (Bratr 2), je
proto posluchačsky náročnějším kusem.
Hana Hložková, dramaturgyně
Foto Hana Hložková |