Číslo 51/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Vojtěchem Kodetem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elliott Erwitt horizontální i vertikální

Pražské Leica Gallery se povedla další skvělá výstava: do 5. ledna tu běží retrospektiva Elliotta Erwitta, jedné z nejdůležitějších postav světové fotografie po druhé světové válce. Výstava se jmenuje Personal Best for Leica. To značí dvojí: jednak jde o průřez autorský, jednak tu máme jasný důkaz, že mistr je navzdory svému vysokému věku stále při chuti.

Mistr Erwitt je navzdory svému věku při chuti

Erwitt, ročník 1928, je samozřejmý kosmopolita: kořeny má v Rusku, narodil se ve Francii, žije v USA. „Kosmopolitní“ je jaksi i vertikálně: fotografie se u něj pojí s esejistikou, reklamou, televizní zábavou i filmovým dokumentem. Ale hlavní a vedlejší je rozděleno jasně. Erwitt patří k autorům, kteří profilovali slavnou agenturu Magnum. Některé jeho snímky fungují v rámci populární kultury skutečně jako ikony: záběr černošského vojáka, co vyplazuje jazyk do kamery; portrét tří párů nohou, jedněch lidských a dvojích psích; naháči skicující oblečený model, atd.
Mohlo by se zdát, že Erwittovo dílo je vnějškové, upnuté k jasnému gagu, ke střetu dvou obecně příbuzných, ale konkrétně protikladných motivů. V této rovině si fotograf počíná vesměs vtipně, někdy si ale neodpustí sarkastický štulec, ba lehkou zlomyslnost, blízkou třeba Martinu Parrovi. Erwitt je tedy jistě i kritikem „amerického snu“, a vlastně všech dalších podobných snění na romantické bází. Jenže pod svrchní vrstvou je daleko víc: pulzuje tu srdce fotografa v jádře humanistického, rozvíjejícího linii, kterou otevřel Cartier-Bresson svými pověstnými „rozhodujícími okamžiky“. V této poloze je Erwitt civilnější, lyričtější, ba místy i melancholický. A pak tu jsou ještě portréty: vulgárně, uměle rozesmáté Marylin Monroe i Jackie Kennedyové, skryté ve své křehkosti za smuteční rouškou.
Elliott Erwitt si dal na výběru záležet. Výstava v Leice je vyvážená, předvádí mistra ve všech jeho polohách. Jako bonvivána, který svými snímky poskládal dohromady puzzle poválečné Ameriky a který si rád a ostentativně užívá svého vítězství. Ale i jako toho, kdo neztratil nikdy ze zřetele to základní lidské – citlivost, porozumění, soucit.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Nevinné Portugalsko
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak politik odchází
  Dívejte se
 
  Ptydepe číhá kolem nás
  Nalaďte si