Číslo 51/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Vojtěchem Kodetem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

Vojtěch Kodet, kněz

Mnoho let jste vnímán mezi křesťany v Čechách i na Slovensku jako duchovní „superstar“. Jak vás toto vědomí formuje?

Nikdy jsem se tak necítil. Uvědomuji si, že jsem mezi některými věřícími známý a oblíbený, ale stejně tak mám i dost nepřátel. Obojí přijímám tak, jak to je. Možná, že nějak vyčnívám, ale o „superstar“ mám zcela jiné představy.

Nahrávky vašich duchovních promluv kolují více než třicet let mezi lidmi, kteří je opatrují jako oko v hlavě.

Před mnoha lety jsem přišel jako kaplan na Vysočinu. Tamním lidem se líbila moje kázání a začali si je nahrávat. Bylo to ještě v době komunistického režimu, kdy nebyla běžně dostupná duchovní literatura ani nosiče s mluveným duchovním slovem. Lidem se mé promluvy zřejmě nezdály tak hloupé, přestože já je dnes nemohu poslouchat. Byl jsem mladý zelenáč, radil jsem v mnoha věcech, které jsem samozřejmě nemohl prožít, ale snažil jsem se o to více vzdělávat. Nad svými promluvami o křesťanské výchově jsem sedával do tří hodin do rána. Postupem let jsem zkušenosti načerpal převážně ze své kněžské praxe, kdy za mnou přicházely stovky lidí se svými starostmi i radostmi. Vzdělání je potřeba spojit s životní zkušeností, protože žádná teorie sama o sobě nemůže postihnout všechny životní situace.

„Z mého pohledu je člověk především duchovní bytostí... Má v sobě něco, co ho přerůstá. Je to Boží pečeť, kterou jsme si všichni přinesli. Cílem našeho života má být, abychom se stali lidmi, kteří nežijí pro sebe, ale abychom se po vzoru Boha stali darem pro druhé lidi.“

Vaše kázání prý v osmdesátých letech poslouchávaly i krávy v kravíně. Neměly pak vyšší dojivost?

Jestli se zvedla dojivost krav, nevím, pokud ano, bylo by to na patent. Každopádně moje tehdejší názory a myšlenky museli v kravíně poslouchat spolu s kravami i nevěřící lidé, protože ženy, které nemohly jít v neděli ráno na mši, si nechávaly mé kázání nahrát a pak je takhle hromadně všichni při práci poslouchali.

Pocházíte z rodiny, která byla za komunistického režimu perzekvována. Jak tato skutečnost ovlivnila vaše vztahy?

To byl a je velmi důležitý aspekt naší rodiny. Tatínek byl již v roce 1948 odsouzen za práci s křesťanskou mládeží. Ve vězení pak prožil nové osobní obrácení k Bohu, k hlubšímu životu s ním a dobral se určité lidské zralosti v nazírání na svět. Posléze pak velmi provokoval totalitní mocnáře tím, jak dával najevo, že se nikoho nebojí, protože vnitřní svobodu mu vzít nemohli. A v tomto duchu nás všechny vychovával. Vedl nás k tomu, abychom pochopili, že pokud nedosáhneme v životě všeho toho, po čem toužíme, ještě to neznamená, že nemůžeme být šťastní.

Jak jste situaci kolem vaší rodiny chápali jako děti?

Samozřejmě že jsme vnímali třídní rozdíly. Viděli jsme, jaké oblečení a jaké svačiny si nosily děti z „normálních“ rodin. Ale rodiče o tom s námi mluvili a neustále se nás snažili vést k tomu, abychom se sami rozhodovali pro vyšší hodnoty. Moc důležité bylo i to, že se nám opravdu věnovali. Díky tomu jsme se pak doma všichni scházeli rádi a našich vztahů jsme si vážili nade všechno. Měli jsme jistotu, zázemí a domov v tom nejkrásnějším slova smyslu.

To je dnes velká vzácnost. Proč se dnešní rodiny tak lehce rozpadají?

Příčin bude asi víc. Především záleží na kvalitě manželů a také na tom, z jakého prostředí sami vyšli, na jejich hodnotovém žebříčku a na tom, co od života očekávají. Každého člověka zásadně poznamenává to, co prožil v dětství. Do dalšího života si z něho nese nějaký vzorec chování ve vztazích, pocit bezpečí nebo nejistoty, lásky a odpuštění, nebo naopak neodpuštění. Jestliže má člověk vlivem dnešního hédonismu zásadní touhu vlastnit co nejvíce, pak to pochopitelně vztahům neprospívá, ale rozbíjí je. Není důležité to, co mám, ale to, co jsem! V pořádku musí být především nejbližší vztahy, pak ty s ostatními lidmi, protože od toho se odvíjí vše.

Porevoluční mládež je však úplně jiná než děti padesátých let.

Ano. Nikdy jsem nezažil něco jako nudu. Když jsem si uvědomil, že v nově formující se společnosti je potřeba organizovat dětem volný čas, byl jsem jako v Jiříkově vidění. Organizovat mladému člověku jeho čas je samo o sobě něco podivného, nezdravého. Pokud si mladý člověk neví rady s časem, který má, znamená to, že něco v něm je prázdné. Nemá dostatečně bohatý vnitřní svět, který by určoval jeho život a vztahy. Velkou chybou dnešní společnosti je, že děti nemají často žádné povinnosti a práci. Dítě přece musí být od malička vedeno k tomu, že má přispět svou prací do společné domácnosti, aby v ní pak všem bylo dobře. Dnešní děti mají jednu obrovskou nevýhodu. Používají sice technické vymoženosti, o jakých se nám ani nesnilo, ale právě díky nim často nežijí vztahy. Všichni máme dnes svůj pokoj, mobil, počítač, televizi. Večer se často nesejdeme ani u večeře. Snadno tak dochází k odcizování se ve vlastní rodině a není kde se naučit žít zdravé vztahy, naučit se lásce, odpuštění.

Co je určujícím prvkem pro zdravé fungování rodiny?

Láska, úcta, věrnost.

Každý člověk, každý vztah i každá rodina mají své rituály. Jsou důležité?

Patří k utváření jistoty a člověk se cítí dobře, když věci jsou, jak mají být. Ušetří se tím i mnoho času a vnitřní energie, když vím, že to a to má svůj řád. Vždyť i slavení čehokoliv nebo obyčejný všední život mají své rituály a stále se opakující činnosti. Kdyby tomu tak nebylo, nepoznali bychom rozdíl mezi obyčejným dnem a svátkem. A nemusejí to být velké věci, stačí maličkosti, detaily, na které se dokážeme těšit. Rituál z nás snímá úzkost z rozhodování, stačí mu dát jen obsah. Velmi důležité z hlediska psychohygieny je, jak dokážeme zakončit náš den. Jestli do poslední chvíle před spaním sledujeme televizi, nebo jestli se dokážeme před spaním vnitřně ztišit, projít si zpětně den a jít spát s čistou hlavou.

Proč mají mnozí lidé, a je to stále častější, přímo odpor cokoliv slavit?

Nejspíš je to proto, že mají se slavením negativní zkušenost. Příkladem mohou být blížící se Vánoce. Mnoho lidí to zažilo takto: „Jsou Vánoce, proto se alespoň dnes nebudeme hádat, budeme se mít rádi a budeme dělat jen dobré věci.“ Jenže pokud se v rodině hádali tři sta šedesát dní v roce, tak je logické, že na povel to nejde změnit. Napětí, které se vytvoří tímto očekáváním, nakonec způsobí ještě větší hádky. Pokud si tuto zkušenost někdo spojí s Vánocemi, pak je z duše nenávidí. Z rituálu Vánoc, který nám měl dát pokoj, je najednou „pakárna“, která nás zcela vykolejí. V tomto případě si zúčastnění oddechnou, když Štědrý večer skončí, všichni se rozejdou do svých pokojů a mají klid. Pokud se totiž rituály přecení a stanou se z nich cíle, sehrají naprosto opačnou roli. Znechutí nám důvod, proč vlastně byly zavedeny.

Dá se tedy v této souvislosti mluvit o určitém rodovém či rodinném zatížení, které si neseme s sebou do života?

Každý člověk si v sobě nese dědictví svých předků z toho, co oni sami prožili. Do života si neseme vzorce chování, které jsme vídali ve svých rodinách. Nepominutelné jsou i různé druhy závislostí, ať na alkoholu, drogách, nebo gamblerství, které ovlivní další generace. Rozvody, přání zla, špatné mezilidské vztahy, to vše jsou velmi závažné věci, které se podvědomě, i když třeba nechtěně, přenášejí dál. Tady může velice pomoci, když se mladý člověk z takové rodiny seznámí s protějškem, který pochází z harmonického prostředí, a začnou spolu chodit. V této době pak je prostor ke změně mnoha postojů a chování. Samozřejmě že to stojí námahu a práci na sobě samém. Ale každý člověk na sobě musí po celý život pracovat, pokud nechce, aby s ním nebylo k vydržení.

„Tatínek nás vedl k tomu, abychom pochopili, že pokud nedosáhneme v životě všeho toho, po čem toužíme, ještě to neznamená, že nemůžeme být šťastní.“

Je člověk opravdu utvořen jako bytost duchovní?

Z mého pohledu je člověk především duchovní bytostí. Duchovní rozměr ho určuje zevnitř. Jistěže je i bytostí vztahovou, emoční, tělesnou. Emoční ani tělesná uspokojení však nemohou naplnit tu nejhlubší podstatu člověka. Tu může opravdu naplnit jen Bůh, ať ho známe, nebo ne. Riziko však vidím v tom, že dnešní duchovní svět je rozplizlý do mnoha falešných duchovních směrů, které nám mají naše duchovní potřeby uspokojit. Jenže my nemáme naše duchovno uspokojovat. Člověk má v sobě něco, co ho přerůstá. Je to Boží pečeť, kterou jsme si všichni přinesli. Cílem našeho života má být, abychom se stali lidmi, kteří nežijí pro sebe, ale abychom se po vzoru Boha stali darem pro druhé lidi. Můžeme se stát lidmi vnitřní svobody, lidmi ducha, lásky, vztahů, když nedáme přednost uspokojení svých potřeb, včetně těch tělesných, které k našemu životu přirozeně patří. Jestli někdo opravdu žije z víry v Boha, neliší se od nevěřících lidí především tím, že chodí do kostela nebo že je mravně lepší, ale že má jinou hierarchii životních hodnot. To pak ovlivňuje vše ostatní.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Monika Váňová



  Nevinné Portugalsko
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak politik odchází
  Dívejte se
 
  Ptydepe číhá kolem nás
  Nalaďte si