Číslo 51/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Vojtěchem Kodetem.

 

 

 

 


 

 

Nedopovězená muzika Jany Šteflíčkové

Uprostřed letošního roku bylo představeno pozoruhodné písňové album, které autorka pojmenovala jen stroze svým jménem: Jana Šteflíčková. Z bookletu, který obsahuje texty i v anglickém překladu (mimochodem tohle přeložit musela být fuška), se dozvídáme, že se točilo od léta 2011 a vročení má loňské. Dlouho tedy vznikalo, je z něj cítit životnost, a tak na ně snad lze s odstupem i upozornit.

Že nejde o lesklé zboží, které se krátce klade na pultík vyhrazený žhavým novinkám, můžeme ostatně konstatovat doslova: deska má obal z lepenky připomínající krabici, v níž občas objevíme pozapomenuté poklady, které překvapí svou rozmanitostí. A vskutku: každá z těch čtrnácti skladeb je jiná, je to pestrá sbírka a let světem hudebních i poetických vlivů. O Janě Šteflíčkové bývá psáno, že kromě svého hereckého zaměstnání je písničkářkou. Budoucí posluchače desky to však může mást: nečekejme automatické střídání sloka–refrén ani sentimentalitu a moudra některých odnoží folku. Jana svá díla samozřejmě – jak písničkářství vyžaduje – staví na textech, ale i ty jsou velmi speciální. K epickému písničkářství přidává nedopovězenost – ano, jsou to příběhy, ale často bez začátku a konce. Jako by říkala: tak si to, chlape, ještě jednou poslechni a domysli klidně sám.
Ač se nechce Janu Šteflíčkovou coby svéráz k nikomu přirovnávat, přece nás při poslechu napadá, co nebo koho zrovna připomíná. Třeba v bluesovějších kusech jako bychom zaslechli Zuzanu Michnovou – v úvodní Marylin a ještě víc ve skladbě Můj milej, která je čímsi tak rajcovní, že Janině milému docela závidíme. Sugestivní (až moc, chtělo by se říct) a téměř magickorealistická je Jižní spojka. Pohled na abiturientský večírek, přesný v tom, jak marná, teatrální až příšerná může být taková sešlost. Zase jinak zní Příroda volá s téměř bigbítovou náladou, melodikou i zvukem šedesátých let. Průraznou změnou je skoro rádiová hitůvka, kotlíkařská parafráze Když můj táta country hrál. Závěrečná Brouk potemník zase zlověstně hádá, jaké to bude ve starobinci. Ale možná i ta je o něčem jiném, tak ještě jednou poslechnout a domýšlet si?
Písničky na desce Jany Šteflíčkové jako by byly muzikou v noci za dýmu v útulném baru, kde vás nikdo nevyhazuje a nic vám nenutí, dokonce ani žádný ožrala neotravuje. Kromě Janiny kytary ji hraje spousta nástrojů hostujících muzikantů, zvuk je opečovaný do detailu. Autorka desku vydala nákladem vlastním a možná i nezávislostí na vydavateli podpořila její osobitost.

Jan Mattuš, překladatel a publicista



  Nevinné Portugalsko
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak politik odchází
  Dívejte se
 
  Ptydepe číhá kolem nás
  Nalaďte si