Číslo 51/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Vojtěchem Kodetem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Miloš Čermák, publicista

Skrytý půvab čtení

Když jsem letos na podzim vydával sbírku povídek Lovestory ve výtahu, ozvala se mi jedna firma, jestli bych ji nechtěl vydat také jako audioknihu. „Audio co?“ zeptal jsem se. „Audioknihu,“ ozvalo se trpělivě ve sluchátku. „Podívejte se, příteli,“ řekl jsem bohorovně, domnívaje se, že jsem vtipný, „jestli jste právě přicestoval strojem času z padesátých let minulého století, tak vás to sice omlouvá, ale i tak byste mohl prodělat spoustu peněz. Takže se radši sbalte a vraťte se i se svými podnikatelskými nápady o těch pár desítek let zpátky!“ Možná jsem to neřekl úplně přesně takhle, ale každopádně jsem vyjádřil své skálopevné přesvědčení, že v době eknih, Facebooku a létajících aut je „mluvící kniha“ něčím naprosto předpotopním, co možná ocení slabozrací či senioři (starší spoluobčané prominou!), ale určitě ne muž středního věku, držící prst na tepu doby!
Zkrátím to, nakonec jsme si plácli, dokonce jsem svou knížku sám namluvil, protože to prý čtenáři oceňují. „Čtenáři? Snad posluchači, ne?“ podivil jsem se, ale nechtěl jsem se pouštět do nové debaty. Na rozloučenou mi dali menší zásobu audioknih, které oni či partnerské firmy vydali už předtím. Hodil jsem cédéčka na zadní sedadlo auta, ne dvakrát přesvědčený, že je někdy budu poslouchat. Ale nedalo mi to a po čase jsem po jedné z nich sáhl. Byl to životopis Steva Jobse od Waltera Isaacsona, který vyšel zhruba před dvěma lety, nedlouho po Jobsově smrti. Tehdy jsem tu knížku četl, dokonce ji recenzoval do časopisu a mluvil o ní v televizi. Do přehrávače v autě jsem ji zasunul spíš ze zvědavosti než z jakéhokoli jiného důvodu a neviděl jsem moc důvodů, proč bych ji měl poslouchat déle než pár minut. Ale to jsem se mýlil. Už po oněch několika minutách jsem ji poslouchal s naprostým zaujetím a bylo jasné, že jsem tomu zcela propadl. Když jsem vystupoval z auta, nemohl jsem se dočkat, až v něm zase budu, někam pojedu a přitom budu dál poslouchat. A došlo to tak daleko, že jsem jednou seděl patnáct minut v podzemních garážích, abych doposlechl do konce rozečtenou… promiňte, rozposlouchanou kapitolu.
Uvědomil jsem si, že jsem takové potěšení z knihy už mnoho let nezažil. Myslím tím takovou tu hlubokou rozkoš, kdy hltáte každé slovo, jste v textu naprosto ponoření, a když čtení musíte přerušit, už se v tu samou chvíli nemůžete dočkat, až budete číst zase. Bylo mi to divné, protože jsem celkem vášnivý čtenář, sice ne už tak jako v době dospívání či studia, ale stále zhltnu tak jednu knížku týdně. (Zapamatujte si slovo „zhltnu“, je v tomto kontextu důležité.)
Druhá věc, kerá mi došla, byla však asi ještě důležitější. Byť jsem poslouchal knížku, kterou jsem četl, a dokonce recenzoval před pouhými dvěma lety, měl jsem často pocit, že poslouchám neznámý text. Ne úplně, některé pasáže jsem si pamatoval a jiné mi byly povědomé, ale byla tam spousta míst, o kterých jsem neměl ani tušení. A často obsahovala ty nejzajímavější momenty a informace. Jak je to možné? Mám už snad sklerózu? To možná taky, ale odpověď je pravděpodobně mnohem jednodušší, byť podobně nepříjemná. Od dob, z nichž si matně pamatuju ono absolutní potěšení z knížek, jsem se odnaučil číst. Nebo přesněji řečeno, naučil jsem se číst jinak. Povrchně, možná rychleji, ale o to méně soustředěně, s přeskakováním či přestávkami na jinou činnost, nejčastěji kontrolování mailů, prohlížení Facebooku či čtení Twitteru. Ano, umím stále číst, rozuměj znám písmena a rozumím významu slov, ale mé mysli jako by chyběla disciplína dělat to důsledně, vytrvale a dostatečně soustředěně, aby se to mohlo stát zdrojem prožitku. A byl jsem toho schopen až tehdy, kdy mi tempo „četby“ určoval hlas herce z audioknihy, přísný a neústupný, nepřeskakující pasáže (ať už nudné, anebo ty, které jsem za nudné mylně považoval), dožadující se soustředění a postupující kupředu tempem, které bylo mnohokrát pomalejší než to, jež by zvolily mé oči, ale zřejmě bylo pro mé chápání mnohem vhodnější než to rychlé.
Nejsem psycholog, ale ani ti zatím netuší, co všechno „udělal“ web a Google našim mozkům, jestli nás činí hloupějšími, jak soudí někteří, anebo naopak chytřejšími, jak doufají jiní. Pro obě teorie existují indicie, ale zatím jen málo důkazů, aby mohl být vynesen finální verdikt. Domnívám se ovšem, že to, co se týká čtení a z čeho já usvědčil svůj vlastní mozek, je obecnějším důsledkem digitální éry. Ovšem není například možné, že dnešní generace dospívajících a dvacátníků, kteří už vyrůstali obklopeni technologiemi, se naučila číst jen tím druhým, povrchním způsobem?
Existují studie, podle kterých právě tato generace čte nejvíc v historii. Ne zrovna knížky, ale když započteme texty na webu, Facebooku či v komunikaci prostřednictvím chytrých mobilů, „zkonzumují“ mnohem víc textů než v jejich věku například my. Ale co když si většinu z toho nepamatují, tak jako já ze svého prvního přečtení životopisu Steva Jobse? Nevím, co z toho plyne. Asi ne rada, abychom si všichni začali kupovat audioknihy, byť by z toho můj nakladatel asi měl radost, ale já si v každém případě poslechnu všechny darované audioknihy ve svém autě a moje žena už nakoupila další. Spíš bych to bral jako varování, že nám sice digitální svět mnohé dal, ale že nám zrovna tak může leccos vzít. A že si toho ani nemusíme všimnout, tak jako bych si toho nevšiml já, kdybych to cédéčko s Jobsem do přehrávače nedal.
Pro začátek jsem si dal předsevzetí, že svou jednu knihu týdně budu odteď číst jinak, odpojen od zpravodajských webů, Twitteru i mailů, v offline světě, nejlépe v podobě mé postele. Jak dlouho to vydržím, zatím netuším.



  Nevinné Portugalsko
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak politik odchází
  Dívejte se
 
  Ptydepe číhá kolem nás
  Nalaďte si