Číslo 22 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jakubem Hrůšou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Nastal soumrak upírského národa?

Jimu Jarmuschovi se některé „obrazoborecké“ výpravy do ustálených žánrů vyplatily (western Dead Man, gangsterka Ghost Dog), avšak ve filmu Přežijí jen milenci, kde zpracovává hororové či přesněji řečeno upírské atributy, se mu už tolik nevede. Vytvořil totiž statické stylistické cvičení, soustředěné hlavně na výtvarné ztvárnění šerosvitně nasvícených a všelijakým haraburdím zaplněných interiérů – a pak jen na noční ojedinělé průjezdy jak Detroitem, někdejším americkým průmyslovým centrem, nyní vylidněným a zdevastovaným, tak křivolakými uličkami marockého Tangeru.

Režisér se opájí vytříbenou vizuální složkou

Mezi těmito místy se rozpřahuje příběh upírské dvojice s biblickými jmény Eva a Adam (Tilda Swintonová, Tom Hiddleston), přebývající na tomto světě již po mnoho staletí a případně i zasahující do jeho dění – třeba v hudbě. Ostatně jejich stařičký kamarád (John Hurt) je ve skutečnosti alžbětinským dramatikem Marlowem, dle historie v mladém věku prý zavražděným, jenž žehrá na slávu látek, které kdysi přenechal jakémusi Shakespearovi.
Eva a Adam s rozbřeskem spořádaně uléhají ke spánku, aby po nocích vedli sebezpytné hovory o sobě i „zombiích“, jak pohrdavě nazývají obyčejné lidi, případně se kochali Adamovou sbírkou vzácných kytar a pouštěli si milovanou hudbu. A vůbec si počínají civilizovaně: Adam životodárnou tekutinu získává v nemocnici, kde podloudně nakupuje krevní konzervy. Rozvrat vnese až příjezd přidrzlé a nezdrženlivé příbuzné (Mia Wasikowska), která vysaje náhodného hosta. Milenci ji sice vyženou, avšak stejně se pak musí postarat o mrtvolu, jejíž tragikomické odstraňování vyžaduje pevné nervy...
Režisér se opájí vytříbenou vizuální složkou, avšak režijní uchopení stejně jako herecké ztvárnění je prázdně okázalé. Jednotlivé výjevy, opírající se o nevzrušivou verbální složku, jsou jen strnule zavěšované jeden za druhým, naprosto pomíjejí vypravěčskou dynamiku.
Jarmusch se stále projevuje jako vynikající stylista, i když někdy zapomíná, že by film neměl odrážet jen jeho niterná pnutí a estetické libůstky, ale že je také třeba aspoň trochu zaujmout publikum. Každopádně lze film ocenit jako svérázný příspěvek k oslavám kulatého výročí Shakespearova narození. Domněnku, že raná Shakespearova díla ve skutečnosti sepsal jeho bouřliváčtější vrstevník Marlowe, diskutují leckteří vážení vědci – dokonce se vynořila v nedávno odvysílaném televizním dokumentu Tajuplný Shakespeare.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Allir komnir
  Zpěvník Jana Buriana    
 
  ...honba za bohatstvím    
  Dívejte se
 
  Nastal soumrak upírského národa?  
  Navštivte