|
Jiří
Vejvoda, publicista
Divný tvor selektor?
Máloco budí v oblasti rozhlasového vysílání tolik vášní jako
hudební selektor. Tedy zařízení umožňující naplánovat výběr
písní, určit, kdy a proč a jak často ta která melodie ve
vysílání zazní, a tím vyřadit z procesu pověstné kufříky
hudebních redaktorů. Ve světě využívají tento typ selektoru
tisíce rozhlasových stanic včetně veřejnoprávních či tak
důstojně privátních, jako je londýnské Radio Classic FM. U
nás jej zavedly desítky vysílatelů, většinu stanic Českého
rozhlasu nevyjímaje. Přesto se proti selektoru brojí často,
vesměs iracionálně a někdy účelově. Málokdy ctí diskutující
zásadu, jakou razil už Voltaire: „Napřed si vyjasněme pojmy,
abychom si byli jisti, že mluvíme o tomtéž...“
Jak tedy selektor funguje? Nikoli automaticky. Vždy je na
prahu jeho činnosti člověk. Hudební dramaturg, lépe tým
specialistů, kteří do něj vkládají tisíce písní či skladeb,
o kterých usoudí, že se hodí do vysílání jejich stanice. Pak
selektoru určí, jak je má třídit, obměňovat, nasazovat do
programu. Nejčastější hlediska jsou nasnadě. Jinak vnímá
posluchač hudbu ráno, odpoledne, večer. Jednou má radši
písně rychlejší a dravější, jindy pomalejší, lyričtější.
Odlišně vnímá jejich střídání v průběhu dne, večera, noci. A
některé si oblíbí více, jiné méně. Toto vše dokáže selektor
zpracovat, vyhodnotit a naplánovat. „Ale copak se dá hudba
naprogramovat?“ horlí odpůrci. „A nedostává se pak do střetu
s mluveným slovem, které se v živém vysílání aktuálně vyvíjí
a mění?“
První výtku lze odmrštit. Neplánuje se hudba, ale její
využití v čemsi tak řemeslném, jako je běžné rozhlasové
vysílání. (Výjimky potvrzují pravidlo.) Druhý argument je
citlivější. Když po zprávě o událostech z 11. září 2001
zazní muzikálový duet Den je krásný anebo když po připomínce
holocaustu zazpívá Lucie Bílá, že v troubě syčí plyn, není
to nic příjemného. Dá – a má – se tomu ovšem čelit. Selektor
kromě základní hudební sestavy nabízí náhradní písně. A
moderátor či zvukový technik je oprávněn po nich v případě
potřeby sáhnout. Stačí vnímat a myslet.
Se selektorem je to prostě jako s každým nástrojem v
lidských rukou. I nožem lze zrovna tak ukrojit chléb jako
bodnout člověka. |