Číslo 22 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jakubem Hrůšou.


 

Jiří Vejvoda, publicista

Divný tvor selektor?

Máloco budí v oblasti rozhlasového vysílání tolik vášní jako hudební selektor. Tedy zařízení umožňující naplánovat výběr písní, určit, kdy a proč a jak často ta která melodie ve vysílání zazní, a tím vyřadit z procesu pověstné kufříky hudebních redaktorů. Ve světě využívají tento typ selektoru tisíce rozhlasových stanic včetně veřejnoprávních či tak důstojně privátních, jako je londýnské Radio Classic FM. U nás jej zavedly desítky vysílatelů, většinu stanic Českého rozhlasu nevyjímaje. Přesto se proti selektoru brojí často, vesměs iracionálně a někdy účelově. Málokdy ctí diskutující zásadu, jakou razil už Voltaire: „Napřed si vyjasněme pojmy, abychom si byli jisti, že mluvíme o tomtéž...“
Jak tedy selektor funguje? Nikoli automaticky. Vždy je na prahu jeho činnosti člověk. Hudební dramaturg, lépe tým specialistů, kteří do něj vkládají tisíce písní či skladeb, o kterých usoudí, že se hodí do vysílání jejich stanice. Pak selektoru určí, jak je má třídit, obměňovat, nasazovat do programu. Nejčastější hlediska jsou nasnadě. Jinak vnímá posluchač hudbu ráno, odpoledne, večer. Jednou má radši písně rychlejší a dravější, jindy pomalejší, lyričtější. Odlišně vnímá jejich střídání v průběhu dne, večera, noci. A některé si oblíbí více, jiné méně. Toto vše dokáže selektor zpracovat, vyhodnotit a naplánovat. „Ale copak se dá hudba naprogramovat?“ horlí odpůrci. „A nedostává se pak do střetu s mluveným slovem, které se v živém vysílání aktuálně vyvíjí a mění?“
První výtku lze odmrštit. Neplánuje se hudba, ale její využití v čemsi tak řemeslném, jako je běžné rozhlasové vysílání. (Výjimky potvrzují pravidlo.) Druhý argument je citlivější. Když po zprávě o událostech z 11. září 2001 zazní muzikálový duet Den je krásný anebo když po připomínce holocaustu zazpívá Lucie Bílá, že v troubě syčí plyn, není to nic příjemného. Dá – a má – se tomu ovšem čelit. Selektor kromě základní hudební sestavy nabízí náhradní písně. A moderátor či zvukový technik je oprávněn po nich v případě potřeby sáhnout. Stačí vnímat a myslet.
Se selektorem je to prostě jako s každým nástrojem v lidských rukou. I nožem lze zrovna tak ukrojit chléb jako bodnout člověka.



  Allir komnir
  Zpěvník Jana Buriana    
 
  ...honba za bohatstvím    
  Dívejte se
 
  Nastal soumrak upírského národa?  
  Navštivte