Když k dopadení psychopata pomáhá podsvětí

Proslulý film Fritze Langa Vrah mezi námi z roku 1930 (uvádí ČTart v neděli 31. srpna ve 20.20) patří mezi ta raně zvuková průkopnická díla, která s novým výrazovým prostředkem nakládají vynalézavě, zvuk se zde stává důležitou významotvornou složkou. Kriminální zápletka pak filmu propůjčila obdivuhodnou napínavost, jakou by mu leckterý dnešní thriller mohl jen závidět.

Kriminální zápletka propůjčila filmu Vrah mezi námi obdivuhodnou napínavost, jakou by mu leckterý dnešní thriller mohl jen závidět

Pátrání po vrahu malých dětí totiž vede Lang ve dvou souběžných rovinách – jak skrze policejní složky, tak na úrovni podsvětí, které samo rozprostře sítě, aby pachatele dopadlo. Mohutnějící policejní razie totiž narušují i „podnikání“ lupičsko-žebráckého cechu. Ovšem propojení těchto dvou dějových plánů, lakonicky naznačující, že se jedná o podobně organizované i výkonné struktury, vzbudilo ve své době pohoršení mravokárců – prolnutí pak dokončili Brecht a Pabst Žebráckou operou, kladoucí mezi obě vrstvy zjevné rovnítko.
Lang upoutá nejen ponurým vizuálním pojednáním (s výrazným náčrtem soumraku či noci), ale v nemenší míře vypravěčskou dynamikou, přímo související s vrcholícím pátráním po vrahovi. Povšimněme si třeba, jak umně nakládá s melodií z Griegova Peera Gynta (konkrétně část nazvaná Ve sluji krále hor), kterou si násilník s oblibou píská.
Neméně pozoruhodné je nápadité řetězení motivů, někdy i v rámci jediného záběru. Dokládají to hned úvodní výjevy: od hloučku dětí, které hrají na rozpočítávanou, se kamera odlučuje, aby se přiblížila k nedaleké pavlači, odkud je kterási žena okřikne, aby přestaly užívat říkadlo o tajemném „černém muži“.
Lang do svého vyprávění vnáší až reportážní postupy: zejména když souběžně a stejnými výrazovými prostředky ukazuje zasedání jak policie, tak podsvětí, chystajících se k finálnímu zátahu. Dokonce jsou takto slučovány i jednotlivé věty, započaté šéfem podsvětí (Gustav Gründgens) a v témže duchu dokončené policejním komisařem (Otto Wernicke).
Souběžně sledujeme, jak odborníci upřesňují pachatelovu osobnost: úchylný psychopat může navenek působit nenápadným dojmem. A Peter Lorre z něho opravdu nevytváří nějaké děsivé monstrum: vraždí nenápadný, pomenší, ba až zženštile vyhlížející muž se zakulacenou tváří a hláskem téměř dětsky vemlouvavým. Teprve při nutkavé potřebě zabíjet se jeho obličej stahuje do groteskně zkroucené grimasy s vypoulenýma očima. Když nacisté o několik let později sestavovali antisemitský pamflet Věčný žid, jako doklad zvířeckosti a zločinnosti židů rovněž zařadili šklebný Lorreův portrét, ovšem vydávaný za jeho civilní podobu...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Když k dopadení psychopata...
  Dívejte se   
 
  Život ve stínu...      
  Navštivte
 
  Atapanovy neklidné osudy
  Téma